BPM-lek: goed voor verhuurders, zegt Deloitte

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Stel dat je in het buitenland pech met de auto krijgt, en met de vervangende wagen naar Nederland komt; tot nu toe moest je de auto dan binnen twee dagen inleveren en had de verhuurder vervolgens een auto staan die hij alleen aan buitenlanders kon verhuren, of terug moest transporteren. Nu kan men erin blijven rijden tot de eigen auto weer beschikbaar is”, aldus Paul Bakker van Deloitte. Wat de gevolgen van het lek voor longlease zijn, is volgens het bureau nog niet te zeggen. Mark Nieuweboer van Deloitte: “Waarschijnlijk moet er daarbij wel BPM-heffing betrokken worden. Volgens de uitspraak van het Europese Hof is de BPM-heffing in strijd met de regels als de auto niet bestemd is voor duurzaam gebruik. Wat daaronder moet worden verstaan, mogen landen individueel beslissen. Het Hof van Den Bosch heeft het in dit kader over de economische levensduur. Maar welke relatie er is tussen economische levensduur en duurzaam gebruik, is nog niet bekend.” Er zijn dus nog veel vragen, en daarnaast zit de overheid ook niet stil. “We verwachten snel reparatiewetgeving van de overheid.” De impact van de BPM illustreert Deloitte aan de hand van de leaseprijs van een Audi Q7: deze is in Luxemburg ongeveer 815 euro per maand, in Nederland 1.575,53 euro.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

BPM-lek: goed voor verhuurders, zegt Deloitte | Automotive Online

BPM-lek: goed voor verhuurders, zegt Deloitte

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Stel dat je in het buitenland pech met de auto krijgt, en met de vervangende wagen naar Nederland komt; tot nu toe moest je de auto dan binnen twee dagen inleveren en had de verhuurder vervolgens een auto staan die hij alleen aan buitenlanders kon verhuren, of terug moest transporteren. Nu kan men erin blijven rijden tot de eigen auto weer beschikbaar is”, aldus Paul Bakker van Deloitte. Wat de gevolgen van het lek voor longlease zijn, is volgens het bureau nog niet te zeggen. Mark Nieuweboer van Deloitte: “Waarschijnlijk moet er daarbij wel BPM-heffing betrokken worden. Volgens de uitspraak van het Europese Hof is de BPM-heffing in strijd met de regels als de auto niet bestemd is voor duurzaam gebruik. Wat daaronder moet worden verstaan, mogen landen individueel beslissen. Het Hof van Den Bosch heeft het in dit kader over de economische levensduur. Maar welke relatie er is tussen economische levensduur en duurzaam gebruik, is nog niet bekend.” Er zijn dus nog veel vragen, en daarnaast zit de overheid ook niet stil. “We verwachten snel reparatiewetgeving van de overheid.” De impact van de BPM illustreert Deloitte aan de hand van de leaseprijs van een Audi Q7: deze is in Luxemburg ongeveer 815 euro per maand, in Nederland 1.575,53 euro.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.