Onder managers: Han Terneldeli spreekt Mike Arts van NCT Car Trading

Onder managers | Zwitserse eigenaar levert NCT nieuwe handelsroute op

Onder managers • Han Terneldeli is voormalig interimmanager en tegenwoordig journalist. Voor Automotive spreekt hij managers van automotive retailbedrijven die kiezen voor een onderscheidende aanpak. In de tweede editie van deze rubriek bespreekt hij met directeur Mike Arts de strategie van Netherlands Car Trading NCT in Utrecht, onderdeel van dealergroep Emil Frey Nederland (voorheen PGA) “Wij kijken niet met een Nederlands perspectief, we leven van internationale verschillen.”
Han Terneldeli Han Terneldeli
• Laatste update:
Foto: Bastiaan van der Hulst

Netherlands Car Trading kijkt van oudsher over de landsgrenzen. Onder Gebr. Nefkens leverde het bedrijf wereldwijd ambassadeauto’s en de laatste jaren kocht het internationaal gebruikte auto’s in voor de Nederlandse dealerbedrijven. De overname door Emil Frey luidt een nieuwe episode in.

Over NCT

Omzet: circa 35 miljoen euro (schatting Automotive)
Aantal medewerkers: 9
Aantal vestigingen: 1
Directie: Mike Arts
Aantal auto’s: 2.000 per jaar
Strategie: In- en verkoop van auto’s ten faveure van eigen dealers van moedermaatschappij Emil Frey

De afdeling waar NCT uit voortkomt, is ooit door Gebroeders Nefkens opgericht om nieuwe auto’s aan diplomaten te verkopen. In 1988 werd de divisie geformaliseerd onder de naam NCT, bedoeld om nieuwe Nederlandse auto’s in andere Europese landen te verkopen. Directeur Mike Arts: “Tegenwoordig ligt de focus op het internationaal inkopen van partijen gebruikte auto’s. In dienst van de eigen dealerbedrijven, dat wel. Daarmee onderscheidt het bedrijf zich van andere groothandels die ook internationaal in- en verkopen: bij NCT gaat de inkoop in overleg en is de afzet vrijwel gegarandeerd.” Het bedrijf verhandelt ongeveer 2.000 auto’s op jaarbasis. Arts is terughoudend met het noemen van cijfers, maar aan de hand van de vertegenwoordigde merken, hun marktaandelen en een gewogen gemiddelde verkoopwaarde van gebruikt, becijferen wij een omzet van zo’n 35 miljoen euro.

p28 onder managers

Eigen club

Een groothandel in dienst van de eigen dealers, noemt Arts het bedrijf. “We werken met een kleine eerstelijns marge om de kosten van NCT te dekken en een grotere tweedelijns marge die bij de dealers valt.” Opnieuw geen cijfers, maar onze inschatting is een brutomarge van 550 euro om de organisatiekosten te dekken en zo’n 1.200 euro voor de dealers. Met zo’n – volgens Arts – beperkte opbrengst kun je geen eigen voorraad aanhouden. “We zijn geen autobedrijf, maar een provider. Voordat we op de inkoopknop drukken, is 95 procent doorverkocht. Als we een interessante partij auto’s zien, hebben we in de regel binnen het uur een akkoord van onze retailers. Voor kleinere partijen hebben we contact met onze used car managers, voor grote buy-backdeals met importeurs, met de directie. We kopen het liefst zo dicht mogelijk bij de bron: fabrikanten, importeurs, rentalmaatschappijen en leasebedrijven.”

Zo is Emil Frey in Tsjechië, Kroatië en Slovenië zelf importeur van een aantal merken, zodat er aan de voorkant afspraken kunnen worden gemaakt over de specificaties van de huurauto’s, zodat NCT die vervolgens goed kwijt kan. “Zo kan het dat een importeur in Kroatië 1.500 auto’s inzet, waarvan wij er nadien enkele honderden overnemen. Lang niet alle Kroatische dealers kunnen die rentals behappen. Zo’n partij is dus gepland, maar er is ook veel daghandel.” Zoals ten tijde van de valutacrisis van de Turkse Lira. “Turkse auto’s werden in eigen land onverkoopbaar en door de sterke euro des te interessanter voor de Europese markt.”

Geen Ford, wel Ford

Arts werkt bij NCT met acht man, vier commerciële en vier administratieve. Dagelijks volgt hij z’n cijfers en natuurlijk werkt hij ook met een jaartaak. “Onze KPI’s? Dat zijn natuurlijk volumes, de marge die wij realiseren en de winstbijdrage in tweede lijn bij de dealers. Die wordt van alle toeleveranciers in beeld gebracht. Dat is interessante en belangrijke informatie.” Marktconformiteit weegt daarbij zwaar, zegt Arts.

Een verkoopsite heeft NCT niet nodig. “Dat is handig als je vanuit voorraad aan derden verkoopt, maar dat komt steeds minder voor. Ook voor de overname door Emil Frey (medio 2017, red.) was minstens 90 procent van de auto’s bestemd voor de eigen organisatie. Alleen een merk als Ford, dat we niet vertegenwoordigden, ging naar derden.”

Sinds de Zwitsers aan het roer staan, is de rol van Arts veranderd. “Waar we eerst alleen voor onze Nederlandse dealers werkten, doen we dat nu meer en meer internationaal. Zo zijn we in Duitsland juist de grootste dealer van Ford. Een ander voorbeeld: we hebben net 150 Volkswagens in Spanje gekocht. Die gaan voor een deel naar Autohaas en Pouw, de rest gaat in overleg naar VW-dealers in België en Duitsland. In de buurt van Hamburg heeft Emil Frey zes Volkswagen dealers.”

Retail-dna

De Zwitserse reus is met een omzet van bijna 7 miljard euro een van de grootste automotive retailers in de wereld. Het werd in 1924 opgericht en is in grote delen van Europa actief. Over het verschil tussen de vorige eigenaar PHS (Porsche Holding Salzburg) en Emil Frey Holding zegt Arts: “Het is opvallend dat de wil tot samenwerking bij de Zwitsers vele malen groter is dan bij Porsche. Misschien heeft onze nieuwe baas meer retail-dna. Hoe dan ook, voor ons opent het deuren en komen er meer kansen. De familie Frey is duidelijk aanwezig en weet precies welke vragen ze moet stellen.”

Arts noemt NCT een dienstverlener voor de eigen organisatie, dat zit in de genen. Hij illustreert: “Ik verkoop liever een trailer met Fiesta’s aan onze dealer in Tsjechië dan dat ik ze hier in Nederland buiten ons eigen netwerk slijt. Zelfs als ik er 500 euro per auto meer voor zou krijgen. We maken een strategische keuze. We willen als Emil Frey grotere volumes in gebruikt realiseren. Natuurlijk geeft die internationale positie ook slagkracht. Als je je meldt voor 200 auto’s, koop je anders in dan wanneer je er 20 doet.” Hoewel NCT vrijwel alles aan haar eigen organisatie levert, kopen de dealers wel bij andere leveranciers in. In die zin is er geen gedwongen winkelnering.

Nieuwe inkoopbronnen

NCT bekleed een redelijk unieke positie binnen de holding: alleen in Frankrijk is een vergelijkbare onderneming actief, Cofia. “Maar die werkt uitsluitend voor de Franse markt. Nederlanders kijken van nature graag over de grens; Fransen doen dat minder. Maar we hebben nog veel werk te doen voordat iedereen ons kent. Te verwachten valt dat de naam van ons bedrijf verandert. NCT zegt niet zoveel, de naam Emil Frey opent deuren.”

De familie Frey is duidelijk aanwezig en weet precies welke vragen het moet stellen.”

Mike Arts, NCT

De behoefte aan occasions is groot en daarom verwacht Arts ook dat het bedrijf de komende jaren snel zal groeien, met of zonder local hubs: “Over vijf jaar hebben we het misschien over 50 duizend auto’s; dat betekent dat we als NCT na moeten denken waar die auto’s vandaan komen. Een Franse of Spaanse rental-maatschappij heeft ze niet. We moeten andere markten aanboren voor auto’s. De grootste bron is de particuliere markt. Daar ontwikkelen we nu een platform voor. Mijn ervaring bij BCA/We Buy any Car komt daar goed van pas.”

Mike Arts (44)

p30 mike artsGeboren: 19 mei 1974 (44 jaar)
Opleiding: Middelbare Detailhandelschool, 2003 Nyenrode University, 2013 Rotterdam School of Management (Erasmus Universiteit)
Werkervaring: Sinds 2016 directeur Netherlands Car Trading, daarvoor managing director BCA/Webuyanycar.
Eerdere functies: managing director Macadam, salesdirector DaimlerChrysler Nederland, aftersalesmanager Renault Nederland
Persoonlijk: Mike Arts woont samen met zijn vriendin in Woerden en heeft een dochter van 12. Hij golft graag.

Leven van verschillen

Over de veranderende markt in Nederland zegt Arts: “NCT kijkt niet met een Nederlands perspectief, we leven van internationale verschillen en feit is dat je Euro5 diesels op dit moment goed kunt inkopen in Duitsland. Nederland en Frankrijk willen ze niet hebben, maar voor ons netwerk in Midden- en Oost Europa zijn ze heel interessant. Hybrides en EV’s gaan naar Portugal en Noorwegen, al zijn er maar weinig beschikbaar. Het is een markt om te volgen, maar niet om rijk van te worden.”

Over groothandels heeft Arts een duidelijke mening: “Omdat we enerzijds dicht bij de bron zitten en anderzijds faciliterend zijn aan onze eigen bedrijven, hebben we bestaansrecht als groothandel. Het grootste deel van de winst valt bij de retailers en wij kunnen genoegen nemen met een beperkte marge. Maar als universele groothandel gaat dat verhaal niet op. Dan moet de winst al snel een factor vijf groter zijn. En dan heb je het nog niet over de financieringscapaciteit en de voorraadopslag.” Arts verwacht daarom dat universele groothandels het steeds moeilijker krijgen. De logistiek besteedt NCT uit; het bedrijf werkt met onafhankelijke, internationale transporteurs. “Dat is niet zo moeilijk,” zegt Arts. “Maar de administratieve begeleiding is een ander verhaal; daar is het beleid om dat volledig intern te houden. Zo ontwikkelen we onszelf tot een kenniscentrum voor de groep. Ook dat is onderdeel van de strategie.”

Geplaatst in rubriek:
Han Terneldeli
Han Terneldeli

Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist en tekstschrijver voor het bedrijfsleven. Voor Automotive knoopt hij deze werelden aan elkaar in gesprekken met managers in de autoretail over ondernemerschap, leiderschap en visie.

Onder managers | Zwitserse eigenaar levert NCT nieuwe handelsroute op | Automotive Online
Onder managers: Han Terneldeli spreekt Mike Arts van NCT Car Trading

Onder managers | Zwitserse eigenaar levert NCT nieuwe handelsroute op

Onder managers • Han Terneldeli is voormalig interimmanager en tegenwoordig journalist. Voor Automotive spreekt hij managers van automotive retailbedrijven die kiezen voor een onderscheidende aanpak. In de tweede editie van deze rubriek bespreekt hij met directeur Mike Arts de strategie van Netherlands Car Trading NCT in Utrecht, onderdeel van dealergroep Emil Frey Nederland (voorheen PGA) “Wij kijken niet met een Nederlands perspectief, we leven van internationale verschillen.”
Han Terneldeli Han Terneldeli
• Laatste update:
Foto: Bastiaan van der Hulst

Netherlands Car Trading kijkt van oudsher over de landsgrenzen. Onder Gebr. Nefkens leverde het bedrijf wereldwijd ambassadeauto’s en de laatste jaren kocht het internationaal gebruikte auto’s in voor de Nederlandse dealerbedrijven. De overname door Emil Frey luidt een nieuwe episode in.

Over NCT

Omzet: circa 35 miljoen euro (schatting Automotive)
Aantal medewerkers: 9
Aantal vestigingen: 1
Directie: Mike Arts
Aantal auto’s: 2.000 per jaar
Strategie: In- en verkoop van auto’s ten faveure van eigen dealers van moedermaatschappij Emil Frey

De afdeling waar NCT uit voortkomt, is ooit door Gebroeders Nefkens opgericht om nieuwe auto’s aan diplomaten te verkopen. In 1988 werd de divisie geformaliseerd onder de naam NCT, bedoeld om nieuwe Nederlandse auto’s in andere Europese landen te verkopen. Directeur Mike Arts: “Tegenwoordig ligt de focus op het internationaal inkopen van partijen gebruikte auto’s. In dienst van de eigen dealerbedrijven, dat wel. Daarmee onderscheidt het bedrijf zich van andere groothandels die ook internationaal in- en verkopen: bij NCT gaat de inkoop in overleg en is de afzet vrijwel gegarandeerd.” Het bedrijf verhandelt ongeveer 2.000 auto’s op jaarbasis. Arts is terughoudend met het noemen van cijfers, maar aan de hand van de vertegenwoordigde merken, hun marktaandelen en een gewogen gemiddelde verkoopwaarde van gebruikt, becijferen wij een omzet van zo’n 35 miljoen euro.

p28 onder managers

Eigen club

Een groothandel in dienst van de eigen dealers, noemt Arts het bedrijf. “We werken met een kleine eerstelijns marge om de kosten van NCT te dekken en een grotere tweedelijns marge die bij de dealers valt.” Opnieuw geen cijfers, maar onze inschatting is een brutomarge van 550 euro om de organisatiekosten te dekken en zo’n 1.200 euro voor de dealers. Met zo’n – volgens Arts – beperkte opbrengst kun je geen eigen voorraad aanhouden. “We zijn geen autobedrijf, maar een provider. Voordat we op de inkoopknop drukken, is 95 procent doorverkocht. Als we een interessante partij auto’s zien, hebben we in de regel binnen het uur een akkoord van onze retailers. Voor kleinere partijen hebben we contact met onze used car managers, voor grote buy-backdeals met importeurs, met de directie. We kopen het liefst zo dicht mogelijk bij de bron: fabrikanten, importeurs, rentalmaatschappijen en leasebedrijven.”

Zo is Emil Frey in Tsjechië, Kroatië en Slovenië zelf importeur van een aantal merken, zodat er aan de voorkant afspraken kunnen worden gemaakt over de specificaties van de huurauto’s, zodat NCT die vervolgens goed kwijt kan. “Zo kan het dat een importeur in Kroatië 1.500 auto’s inzet, waarvan wij er nadien enkele honderden overnemen. Lang niet alle Kroatische dealers kunnen die rentals behappen. Zo’n partij is dus gepland, maar er is ook veel daghandel.” Zoals ten tijde van de valutacrisis van de Turkse Lira. “Turkse auto’s werden in eigen land onverkoopbaar en door de sterke euro des te interessanter voor de Europese markt.”

Geen Ford, wel Ford

Arts werkt bij NCT met acht man, vier commerciële en vier administratieve. Dagelijks volgt hij z’n cijfers en natuurlijk werkt hij ook met een jaartaak. “Onze KPI’s? Dat zijn natuurlijk volumes, de marge die wij realiseren en de winstbijdrage in tweede lijn bij de dealers. Die wordt van alle toeleveranciers in beeld gebracht. Dat is interessante en belangrijke informatie.” Marktconformiteit weegt daarbij zwaar, zegt Arts.

Een verkoopsite heeft NCT niet nodig. “Dat is handig als je vanuit voorraad aan derden verkoopt, maar dat komt steeds minder voor. Ook voor de overname door Emil Frey (medio 2017, red.) was minstens 90 procent van de auto’s bestemd voor de eigen organisatie. Alleen een merk als Ford, dat we niet vertegenwoordigden, ging naar derden.”

Sinds de Zwitsers aan het roer staan, is de rol van Arts veranderd. “Waar we eerst alleen voor onze Nederlandse dealers werkten, doen we dat nu meer en meer internationaal. Zo zijn we in Duitsland juist de grootste dealer van Ford. Een ander voorbeeld: we hebben net 150 Volkswagens in Spanje gekocht. Die gaan voor een deel naar Autohaas en Pouw, de rest gaat in overleg naar VW-dealers in België en Duitsland. In de buurt van Hamburg heeft Emil Frey zes Volkswagen dealers.”

Retail-dna

De Zwitserse reus is met een omzet van bijna 7 miljard euro een van de grootste automotive retailers in de wereld. Het werd in 1924 opgericht en is in grote delen van Europa actief. Over het verschil tussen de vorige eigenaar PHS (Porsche Holding Salzburg) en Emil Frey Holding zegt Arts: “Het is opvallend dat de wil tot samenwerking bij de Zwitsers vele malen groter is dan bij Porsche. Misschien heeft onze nieuwe baas meer retail-dna. Hoe dan ook, voor ons opent het deuren en komen er meer kansen. De familie Frey is duidelijk aanwezig en weet precies welke vragen ze moet stellen.”

Arts noemt NCT een dienstverlener voor de eigen organisatie, dat zit in de genen. Hij illustreert: “Ik verkoop liever een trailer met Fiesta’s aan onze dealer in Tsjechië dan dat ik ze hier in Nederland buiten ons eigen netwerk slijt. Zelfs als ik er 500 euro per auto meer voor zou krijgen. We maken een strategische keuze. We willen als Emil Frey grotere volumes in gebruikt realiseren. Natuurlijk geeft die internationale positie ook slagkracht. Als je je meldt voor 200 auto’s, koop je anders in dan wanneer je er 20 doet.” Hoewel NCT vrijwel alles aan haar eigen organisatie levert, kopen de dealers wel bij andere leveranciers in. In die zin is er geen gedwongen winkelnering.

Nieuwe inkoopbronnen

NCT bekleed een redelijk unieke positie binnen de holding: alleen in Frankrijk is een vergelijkbare onderneming actief, Cofia. “Maar die werkt uitsluitend voor de Franse markt. Nederlanders kijken van nature graag over de grens; Fransen doen dat minder. Maar we hebben nog veel werk te doen voordat iedereen ons kent. Te verwachten valt dat de naam van ons bedrijf verandert. NCT zegt niet zoveel, de naam Emil Frey opent deuren.”

De familie Frey is duidelijk aanwezig en weet precies welke vragen het moet stellen.”

Mike Arts, NCT

De behoefte aan occasions is groot en daarom verwacht Arts ook dat het bedrijf de komende jaren snel zal groeien, met of zonder local hubs: “Over vijf jaar hebben we het misschien over 50 duizend auto’s; dat betekent dat we als NCT na moeten denken waar die auto’s vandaan komen. Een Franse of Spaanse rental-maatschappij heeft ze niet. We moeten andere markten aanboren voor auto’s. De grootste bron is de particuliere markt. Daar ontwikkelen we nu een platform voor. Mijn ervaring bij BCA/We Buy any Car komt daar goed van pas.”

Mike Arts (44)

p30 mike artsGeboren: 19 mei 1974 (44 jaar)
Opleiding: Middelbare Detailhandelschool, 2003 Nyenrode University, 2013 Rotterdam School of Management (Erasmus Universiteit)
Werkervaring: Sinds 2016 directeur Netherlands Car Trading, daarvoor managing director BCA/Webuyanycar.
Eerdere functies: managing director Macadam, salesdirector DaimlerChrysler Nederland, aftersalesmanager Renault Nederland
Persoonlijk: Mike Arts woont samen met zijn vriendin in Woerden en heeft een dochter van 12. Hij golft graag.

Leven van verschillen

Over de veranderende markt in Nederland zegt Arts: “NCT kijkt niet met een Nederlands perspectief, we leven van internationale verschillen en feit is dat je Euro5 diesels op dit moment goed kunt inkopen in Duitsland. Nederland en Frankrijk willen ze niet hebben, maar voor ons netwerk in Midden- en Oost Europa zijn ze heel interessant. Hybrides en EV’s gaan naar Portugal en Noorwegen, al zijn er maar weinig beschikbaar. Het is een markt om te volgen, maar niet om rijk van te worden.”

Over groothandels heeft Arts een duidelijke mening: “Omdat we enerzijds dicht bij de bron zitten en anderzijds faciliterend zijn aan onze eigen bedrijven, hebben we bestaansrecht als groothandel. Het grootste deel van de winst valt bij de retailers en wij kunnen genoegen nemen met een beperkte marge. Maar als universele groothandel gaat dat verhaal niet op. Dan moet de winst al snel een factor vijf groter zijn. En dan heb je het nog niet over de financieringscapaciteit en de voorraadopslag.” Arts verwacht daarom dat universele groothandels het steeds moeilijker krijgen. De logistiek besteedt NCT uit; het bedrijf werkt met onafhankelijke, internationale transporteurs. “Dat is niet zo moeilijk,” zegt Arts. “Maar de administratieve begeleiding is een ander verhaal; daar is het beleid om dat volledig intern te houden. Zo ontwikkelen we onszelf tot een kenniscentrum voor de groep. Ook dat is onderdeel van de strategie.”

Geplaatst in rubriek:
Han Terneldeli
Han Terneldeli

Han Terneldeli is voormalig interim-manager en tegenwoordig journalist en tekstschrijver voor het bedrijfsleven. Voor Automotive knoopt hij deze werelden aan elkaar in gesprekken met managers in de autoretail over ondernemerschap, leiderschap en visie.