Britse online autoverkoopsite Carspring komt naar Nederland

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Dat bevestigt ceo Peter Baumgart aan Automotive. Hij wil niet zeggen met welke partijen hij in gesprek is.

Carspring is een online verkoopplatform voor dealers waarop auto’s met maximaal drie vorige eigenaren en acht jaar oud worden aangeboden. Hiermee wil Carspring voorkomen dat veel auto’s na aankoop weer geretourneerd worden door de koper. In dat geval komt de auto namelijk wel in eigendom van het bedrijf. Het businessmodel is geïnspireerd op het Amerikaanse Carvana, dat vorige week bekend maakte naar de beurs te gaan en volgens Forbes honderd miljoen dollar wil ophalen (het bedrijf maakte vorig jaar 93 miljoen dollar verlies op een omzet van 365 miljoen dollar). In Nederland lanceerde Autobinck in maart Bynco, een soortgelijk honderd procent online platform om occasions te kopen. In Nederland lanceerde Hans Engelsma Qoets, dat sinds 2010 online occasions verkoopt.

Europese uitbreiding 

De toenemende populariteit van online auto’s kopen, verbaast Baumgart niet. “Praktisch niemand vindt het proces van het kopen van een auto leuk.”

Zijn bedrijf werkt met 15 grote dealers en verkocht vorig jaar 1.500 auto’s. Geld verdient het bedrijf vooral met het verkopen van financieringen en verzekeringen, al krijgt het ook een fee per verkochte auto. “Ons belangrijkste usp is dat we gemak bieden. Er is geen hassling and handling en ook loopt de klant niet het risico op een afwijzing door het bedrijf (als de financiering niet rondkomt, red). We bieden een scherpe prijs en full service en regelen alle aanvragen en leveren de auto voor de deur af. We maken het onplezierige minder onplezierig.”

Het bedrijf is nu in gesprek met grote andere spelers in Europa. “Ook in Nederland. Niet iedere markt leent zich ervoor. Maar we hopen op korte termijn de stap naar het Europese vasteland te zetten”, aldus Baumgart. Net als in het VK wil Carspring in Nederland maar met enkele dealers samenwerken. “Het moet voor de leverende partijen wel interessant zijn om met ons te werken. Door schaal te bieden, zijn dealers bereid meer tijd en energie in het concept te stoppen. De grap is dat in het VK onze partners nu al naar ons toe komen met de vraag welke auto’s ze moeten bijkopen.” 

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.