RODI: Pon-merken pakken complete podium

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
V.l.n.r. Dorien Michels (directeur Dealercouncil Volkswagen Audi Seat Škoda), Rinke van Keimpema (Managing Director Volkswagen), Ferry Enders (Managing Director Audi), Willem Trip (Senior Vice President Wholesale & Retail Volkswagen) en Kurt Verhees (dga Van den Udenhout Groep). (Foto: Bovag)

De Pon-merken Audi, Volkswagen en Skoda vormen de top drie van de Rodi, het jaarlijkse relatie-onderzoek dealers en importeurs van Bovag. BMW zakt, na vier jaar op één te hebben gestaan, naar plek vier. De onderste vier plekken zijn voor Stellantis-merken Opel, Citroën, Fiat en Peugeot. De gemiddelde beoordeling komt uit op een 6,6, dezelfde beoordeling als vorig jaar. Voornamelijk de gang van zaken rondom de leveringsproblemen met nieuwe auto’s waren een pijnpunt. 

De top vijf van de RODI 2021:

Merk Beoordeling 2021
Audi 8,8
Volkswagen 8,8
Skoda 8,6
BMW/Mini 8,5
Volvo en Kia 7,8
Bron: Bovag.

2021 werd gekenmerkt door grote problemen met de leveringen van nieuwe auto’s als gevolg van aanhoudende chiptekorten en andere logistieke verstoringen door coronamaatregelen, schrijft Bovag. Bij dealers heerste voornamelijk ontevredenheid over de ondersteuning en informatievoorziening vanuit importeurs met betrekking tot vertraagde leveringen. De stellingen hierover in het Rodi-onderzoek werden niet alleen het laagst beoordeeld (4,0 en 4,7), maar kenden van alle 49 stellingen qua rapportcijfer ook de grootste achteruitgang ten opzichte van 2020 (destijds 4,7 en 5,7).Bekijk de hele Rodi in de Automotive Kennisbank.

Verzwaring

Ook de bestelprocedure voor nieuwe auto’s werd fors lager gewaardeerd (min 0,9 procentpunt), terwijl ‘de staat van nieuwe auto’s bij aflevering’ met een 7,8 daarentegen de hoogste gemiddelde beoordeling kreeg. Net als in voorgaande jaren is er weinig waardering van dealers over de uitvoering (4,9) en omgang met resultaten (5,1) van klanttevredenheidsonderzoeken. Bovendien blijkt 1 op de 5 importeurs ten opzichte van 2020 de standards te hebben verzwaard; zo zeggen álle Peugeot-dealers dat dat op het gebied van sales is gebeurd en 6 op de 10 zegt dat ook de aftersales standards zijn verzwaard. Bovag ondersteunt de Peugeot-dealervereniging in een rechtszaak die loopt tegen de importeur.  

Vuist maken

Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, wijst op het belang van collectiviteit onder de dealers: “Reeds meerdere malen riep ik op om een betere samenwerking tussen importeur en dealers na te streven. Er moet meer ruimte zijn om samen in overleg te treden over toekomstige vormen van samenwerking, zoals het agentuurschap, want die ruimte is er nu kennelijk niet. Zowel dealers als importeurs moeten hun rol pakken in dat proces. Getuige de aanhoudende onvrede over klanttevredenheidsonderzoeken hebben veel dealers daar kennelijk ook nog geen collectieve vuist tegen kunnen maken.”

Desondanks ziet De Kroon ook voldoende perspectief: “De wereld verandert nu eenmaal en daar moeten we allemaal mee zien te ‘dealen’. Structureel en regelmatig overleg zorgt ervoor dat we samen optimaal de markt kunnen bedienen, mét oog voor gezond ondernemerschap. Om dat overleg zo efficiënt en effectief mogelijk te laten verlopen, is het zaak dat dealers hun collectief zo sterk mogelijk maken en zodoende hun toekomst veiligstellen. Dealers en hun verenigingen dienen zich voor te bereiden op een nóg sterkere ketenpartner.” 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

RODI: Pon-merken pakken complete podium | Automotive Online

RODI: Pon-merken pakken complete podium

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
V.l.n.r. Dorien Michels (directeur Dealercouncil Volkswagen Audi Seat Škoda), Rinke van Keimpema (Managing Director Volkswagen), Ferry Enders (Managing Director Audi), Willem Trip (Senior Vice President Wholesale & Retail Volkswagen) en Kurt Verhees (dga Van den Udenhout Groep). (Foto: Bovag)

De Pon-merken Audi, Volkswagen en Skoda vormen de top drie van de Rodi, het jaarlijkse relatie-onderzoek dealers en importeurs van Bovag. BMW zakt, na vier jaar op één te hebben gestaan, naar plek vier. De onderste vier plekken zijn voor Stellantis-merken Opel, Citroën, Fiat en Peugeot. De gemiddelde beoordeling komt uit op een 6,6, dezelfde beoordeling als vorig jaar. Voornamelijk de gang van zaken rondom de leveringsproblemen met nieuwe auto’s waren een pijnpunt. 

De top vijf van de RODI 2021:

Merk Beoordeling 2021
Audi 8,8
Volkswagen 8,8
Skoda 8,6
BMW/Mini 8,5
Volvo en Kia 7,8
Bron: Bovag.

2021 werd gekenmerkt door grote problemen met de leveringen van nieuwe auto’s als gevolg van aanhoudende chiptekorten en andere logistieke verstoringen door coronamaatregelen, schrijft Bovag. Bij dealers heerste voornamelijk ontevredenheid over de ondersteuning en informatievoorziening vanuit importeurs met betrekking tot vertraagde leveringen. De stellingen hierover in het Rodi-onderzoek werden niet alleen het laagst beoordeeld (4,0 en 4,7), maar kenden van alle 49 stellingen qua rapportcijfer ook de grootste achteruitgang ten opzichte van 2020 (destijds 4,7 en 5,7).Bekijk de hele Rodi in de Automotive Kennisbank.

Verzwaring

Ook de bestelprocedure voor nieuwe auto’s werd fors lager gewaardeerd (min 0,9 procentpunt), terwijl ‘de staat van nieuwe auto’s bij aflevering’ met een 7,8 daarentegen de hoogste gemiddelde beoordeling kreeg. Net als in voorgaande jaren is er weinig waardering van dealers over de uitvoering (4,9) en omgang met resultaten (5,1) van klanttevredenheidsonderzoeken. Bovendien blijkt 1 op de 5 importeurs ten opzichte van 2020 de standards te hebben verzwaard; zo zeggen álle Peugeot-dealers dat dat op het gebied van sales is gebeurd en 6 op de 10 zegt dat ook de aftersales standards zijn verzwaard. Bovag ondersteunt de Peugeot-dealervereniging in een rechtszaak die loopt tegen de importeur.  

Vuist maken

Bert de Kroon, voorzitter van Bovag Autodealers, wijst op het belang van collectiviteit onder de dealers: “Reeds meerdere malen riep ik op om een betere samenwerking tussen importeur en dealers na te streven. Er moet meer ruimte zijn om samen in overleg te treden over toekomstige vormen van samenwerking, zoals het agentuurschap, want die ruimte is er nu kennelijk niet. Zowel dealers als importeurs moeten hun rol pakken in dat proces. Getuige de aanhoudende onvrede over klanttevredenheidsonderzoeken hebben veel dealers daar kennelijk ook nog geen collectieve vuist tegen kunnen maken.”

Desondanks ziet De Kroon ook voldoende perspectief: “De wereld verandert nu eenmaal en daar moeten we allemaal mee zien te ‘dealen’. Structureel en regelmatig overleg zorgt ervoor dat we samen optimaal de markt kunnen bedienen, mét oog voor gezond ondernemerschap. Om dat overleg zo efficiënt en effectief mogelijk te laten verlopen, is het zaak dat dealers hun collectief zo sterk mogelijk maken en zodoende hun toekomst veiligstellen. Dealers en hun verenigingen dienen zich voor te bereiden op een nóg sterkere ketenpartner.” 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.