Interview met Martijn Boekhorst en Thijs Bochane over hun samenwerking

Interview | Boekhorst en Bochane zijn minder kwetsbaar met z’n tweeën

Interview • Zonder hun samenwerking waren ze nooit zover gekomen met hun bedrijf. Daar zijn schadehersteller Martijn Boekhorst en dealer Thijs Bochane van overtuigd. In 2015 raakte het ‘aan’ tussen de beide bedrijven, die hun backoffice delen, maar verder strikt gescheiden blijven. Elkaar niet in de weg lopen is het geheim, aldus Boekhorst en Bochane.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:

Jullie werken sinds 2017 officieel samen. Hoe is die samenwerking ontstaan?

Bochane: “Ik zat met mijn bedrijf een klein stukje verderop op dit industrieterrein in Arnhem. We kenden elkaars bedrijf natuurlijk wel van naam, -onze vaders waren al met het bedrijf begonnen-, maar persoonlijk kenden we elkaar niet echt goed. Toen we eenmaal in gesprek raakten, bleek dat we allebei de ambitie hadden om door te groeien en al snel hadden we het idee dat we elkaar verder zouden kunnen helpen.”

Boekhorst: “We waren overtuigd van het idee dat we door de bundeling van onze ervaring en kennis verder konden groeien. Ik wilde graag verder uitbreiden en was van mening dat je schaalgrootte nodig hebt, wil je op landelijk en regionaal niveau serieus meetellen en voldoende volume kunnen draaien. Met elkaar kun je makkelijker een bepaalde omvang bereiken.”

We geven en gunnen elkaar alle ruimte en vrijheid om te ondernemen

Bochane: “We hadden als dealerbedrijf destijds wel een eigen schadebedrijf, maar ik merkte al heel snel dat schadeherstel een totaal ander vakgebied is. Dat doe je er niet eenvoudig even bij, naast je dealerbedrijf. Ik wilde wel graag samenwerken met een schadebedrijf dat mij dat herstelwerk uit handen nam zodat ik er geen omkijken meer aan had.”

Boekhorst: “Om in de praktijk uit te vinden of we echt goed zouden kunnen samenwerken, zijn we in 2015 een gezamenlijk schadebedrijf begonnen in Almere. Je kunt het vergelijken met een soort verkeringstijd, waarin je met elkaar uitzoekt en ontdekt of het werkt met elkaar en tot meer kan leiden. Vandaaruit is de samenwerking in 2017 officieel geworden.”

Waarin vullen jullie elkaar zo goed aan en wat waarderen jullie in elkaar?

Bochane: “Martijn is een echte vakman die inhoudelijk diep in de materie zit, hij heeft een hele scherpe focus waar hij niet van afwijkt. En wat heel belangrijk is: de plannen die we samen maken, weet hij ook goed tot uitvoer te brengen. Wij zijn complementair aan elkaar.”

Boekhorst: “Dat je allebei plezier hebt in ondernemen is natuurlijk essentieel. Daarin herkennen we ook veel in elkaar. We zijn allebei ambitieus en hebben lol in het bedrijf. Waar ik wellicht meer een korte- en middellange termijndenker ben, is Thijs echt een analytisch denker. Hij kan goed uitzoomen en de middellange- en langetermijnstrategie overzien en inschatten. En, onderling vertrouwen is natuurlijk cruciaal. We praten over van alles met elkaar, delen ideeën, checken of we nog op koers liggen. Dat maakt je alleen maar sterker als ondernemer.”

Bochane: “Onze bedrijven hebben grotendeels hetzelfde DNA. We zijn van de no-nonsens aanpak en doen gewoon ons werk. Dat klinkt simpel, maar dat is het in feite ook. We staan voor wat we zeggen en beloven. Ik vind dat je het vooral niet ingewikkelder moet maken, maar zo simpel en helder mogelijk moet houden. Twee paar ogen zien en observeren gewoon meer dan één paar ogen: dat is voor onszelf en de bedrijven alleen maar een pluspunt. We hebben dezelfde morele kompas. Ook dat is belangrijk. Dan weet je wat je aan elkaar hebt.”

Thijs Bochane

portret bochane

Geboren: 16-06-1977 / Geboorteplaats: Utrecht / Woonplaats: Veenendaal / Opleiding: IVA, Northwood University, Radboud Universiteit Nijmegen Bedrijfswetenschappen / Carrière: in 2004 gestart bij Bochane / Relatie: getrouwd met Carla / Kinderen: Sophie, Pepijn en Anna / Hobby’s: op zaterdag langs de lijn bij het voetbal van de kinderen.

Waarin versterken de Bochane dealerbedrijven (16) en Boekhorst schadebedrijven (14) elkaar?

Boekhorst: “Ik ben ervan overtuigd dat ik zonder deze intensieve samenwerking niet zover was gekomen met mijn schadebedrijf. Toen ik de samenwerking aanging, stond ik met vijf vestigingen op een belangrijk kruispunt met mijn bedrijf, vooral op organisatorisch vlak. Met zo’n 70 medewerkers beschikte ik net aan over één fte-er op HR bijvoorbeeld. Dat geeft al iets aan en was niet meer toereikend. Bochane was toen al een veel volwassener organisatie met tien vestigingen. Zodra de samenwerking een feit was, hebben we de backoffice van onze bedrijven volledig samengevoegd. Dat geeft de ruimte om je volledig te kunnen focussen op je kerntaken: ik ben verantwoordelijk voor de schadeactiviteiten en Thijs voor de dealerbedrijven, verhuur en shortlease. Het geeft meer comfort, stabiliteit en vertrouwen als je een sterke compagnon hebt en er een stevige backoffice achter je staat. Dat maakt je minder kwetsbaar en maakt dat je als zelfstandig ondernemer goed kan blijven performen.”

“En de samenwerking met een dealer is natuurlijk ook belangrijk voor onze merkerkenningen. Die geven je een voorsprong in vakkennis. Alle auto’s die we herstellen, moeten weer veilig de weg opgaan, waarbij ook de elektronica weer moet doen wat het behoort te doen. We profileren onszelf nadrukkelijk als een universeel schadebedrijf met merkerkenningen.”

Bochane: “Aan de voorkant hebben we allebei ons eigen bedrijf, waarin we zelf ook nog altijd duidelijk zichtbaar zijn: dat is wel belangrijk. Aan de achterkant hebben we alle algemene diensten, zoals financiën, personeelszaken en IT gebundeld. Met dat shared servicecenter delen we de kosten, is de organisatie efficiënter en hebben we goed overzicht en inzicht hoe de zaken ervoor staan.”

“Ik denk dat het dealerbedrijf op een aantal vlakken voorloopt op het schadebedrijf. In dealerland is de afgelopen jaren al een hele consolidatieslag geweest, terwijl dat in de schadewereld nog volop aan de gang is. We zijn meer gewend om in scherpe marges te denken en strakker op KPI’s te sturen bijvoorbeeld.”

Welke plannen hebben jullie voor de toekomst?

Bochane: “We zijn beide de afgelopen jaren gestaag gegroeid en hebben voor de komende jaren zeker de ambitie om verder te groeien. Maar we gaan geen bedrijven kopen om het kopen.”

Boekhorst: “Nee, we nemen zeker niet zomaar over. Het moet altijd een goede en waardevolle aanvulling zijn op onze bedrijven.”

Martijn Boekhorst

portret boekhorst

Geboren: 30-06-1981/ Geboorteplaats: Arnhem / Woonplaats: Ede / Opleiding: MEAO Commercieel & Marketing / Carrière: in 2000 gestart bij Boekhorst Autoschade / Relatie: getrouwd met Roos / Kinderen: zoon Ian / Hobby’s: MTB, hiken, zeilen, langs de lijn bij het voetbal van zoon.

Afgelopen september werden jullie bedrijven het slachtoffer van een gijzelsoftware. Hoe hebben jullie dat ervaren?

Boekhorst: “Ik was er oprecht kwaad en verontwaardigd over, het zijn toch gewoon criminelen die erachter zitten. De coronacrisis is ook waardeloos, maar die overkomt ons allemaal, daar kun je zelf weinig aan doen.”

Bochane: “De hack heeft vooral veel tijd en geld gekost. 2021 is sowieso een grillig jaar geweest, mede door corona. De occasionverkoop is goed verlopen, maar in de nieuwverkoop hebben we nu ook last van de late leveringen, terwijl het in schade rustig is door het weinige verkeer op de weg.”

Als de samenwerking tussen jullie even niet soepel verloopt, hoe lossen jullie dat dan op?

Boekhorst: “Je moet gewoon goed blijven communiceren. We bellen elke dag en praten over van alles.”

Bochane: “Je moet elkaar niet voor de voeten gaan lopen en elkaar respecteren. Wat natuurlijk erg veel scheelt, is dat onze rolverdeling helder en duidelijk is. Het is en blijft puur een samenwerking tussen twee ondernemingen waarbij onze bedrijven strikt gescheiden zijn. Martijn doet zijn bedrijf en ik het mijne en waar nodig, pakken we de dingen samen op. We geven en gunnen elkaar alle ruimte en vrijheid om te ondernemen. En, als ik frustratie heb over iets, dan praat ik daarover. Nee, ik loopt nooit lang met dingen rond, dat scheelt voor mezelf en voor anderen.”

Boekhorst en Bochane in ’t kort

* De omzet van Bochane Groep en Boekhorst Autoschade komt in 2021 uit op 250 miljoen euro.
* Bochane heeft 450 medewerkers, Boekhorst 150.
* De bedrijven startten in 2015 met een gezamenlijk schadebedrijf in Almere.
* In 2017 werden de backoffices samengevoegd.
* Aan de voorkant blijven het aparte bedrijven: Bochane als dealerholding van Renault, Dacia en Nissan en Boekhorst als schadegroep, aangesloten bij keten ABS Autoherstel.
* Over hoe de aandelen zijn verdeeld, worden geen mededelingen gedaan.
* Boekhorst heeft 14 schadevestigingen
* Bochane heeft 16 vestigingen, waarvan ook een aantal universeel (Vakgarage, Euromaster en Athlon Service Centre).
* Bochane staat op de 12e plek van de Automotive Dealertop 60.
* Boekhorst/Bochane staat op de 3e plek van de Automotive Schadetop 15.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Interview | Boekhorst en Bochane zijn minder kwetsbaar met z’n tweeën | Automotive Online
Interview met Martijn Boekhorst en Thijs Bochane over hun samenwerking

Interview | Boekhorst en Bochane zijn minder kwetsbaar met z’n tweeën

Interview • Zonder hun samenwerking waren ze nooit zover gekomen met hun bedrijf. Daar zijn schadehersteller Martijn Boekhorst en dealer Thijs Bochane van overtuigd. In 2015 raakte het ‘aan’ tussen de beide bedrijven, die hun backoffice delen, maar verder strikt gescheiden blijven. Elkaar niet in de weg lopen is het geheim, aldus Boekhorst en Bochane.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:

Jullie werken sinds 2017 officieel samen. Hoe is die samenwerking ontstaan?

Bochane: “Ik zat met mijn bedrijf een klein stukje verderop op dit industrieterrein in Arnhem. We kenden elkaars bedrijf natuurlijk wel van naam, -onze vaders waren al met het bedrijf begonnen-, maar persoonlijk kenden we elkaar niet echt goed. Toen we eenmaal in gesprek raakten, bleek dat we allebei de ambitie hadden om door te groeien en al snel hadden we het idee dat we elkaar verder zouden kunnen helpen.”

Boekhorst: “We waren overtuigd van het idee dat we door de bundeling van onze ervaring en kennis verder konden groeien. Ik wilde graag verder uitbreiden en was van mening dat je schaalgrootte nodig hebt, wil je op landelijk en regionaal niveau serieus meetellen en voldoende volume kunnen draaien. Met elkaar kun je makkelijker een bepaalde omvang bereiken.”

We geven en gunnen elkaar alle ruimte en vrijheid om te ondernemen

Bochane: “We hadden als dealerbedrijf destijds wel een eigen schadebedrijf, maar ik merkte al heel snel dat schadeherstel een totaal ander vakgebied is. Dat doe je er niet eenvoudig even bij, naast je dealerbedrijf. Ik wilde wel graag samenwerken met een schadebedrijf dat mij dat herstelwerk uit handen nam zodat ik er geen omkijken meer aan had.”

Boekhorst: “Om in de praktijk uit te vinden of we echt goed zouden kunnen samenwerken, zijn we in 2015 een gezamenlijk schadebedrijf begonnen in Almere. Je kunt het vergelijken met een soort verkeringstijd, waarin je met elkaar uitzoekt en ontdekt of het werkt met elkaar en tot meer kan leiden. Vandaaruit is de samenwerking in 2017 officieel geworden.”

Waarin vullen jullie elkaar zo goed aan en wat waarderen jullie in elkaar?

Bochane: “Martijn is een echte vakman die inhoudelijk diep in de materie zit, hij heeft een hele scherpe focus waar hij niet van afwijkt. En wat heel belangrijk is: de plannen die we samen maken, weet hij ook goed tot uitvoer te brengen. Wij zijn complementair aan elkaar.”

Boekhorst: “Dat je allebei plezier hebt in ondernemen is natuurlijk essentieel. Daarin herkennen we ook veel in elkaar. We zijn allebei ambitieus en hebben lol in het bedrijf. Waar ik wellicht meer een korte- en middellange termijndenker ben, is Thijs echt een analytisch denker. Hij kan goed uitzoomen en de middellange- en langetermijnstrategie overzien en inschatten. En, onderling vertrouwen is natuurlijk cruciaal. We praten over van alles met elkaar, delen ideeën, checken of we nog op koers liggen. Dat maakt je alleen maar sterker als ondernemer.”

Bochane: “Onze bedrijven hebben grotendeels hetzelfde DNA. We zijn van de no-nonsens aanpak en doen gewoon ons werk. Dat klinkt simpel, maar dat is het in feite ook. We staan voor wat we zeggen en beloven. Ik vind dat je het vooral niet ingewikkelder moet maken, maar zo simpel en helder mogelijk moet houden. Twee paar ogen zien en observeren gewoon meer dan één paar ogen: dat is voor onszelf en de bedrijven alleen maar een pluspunt. We hebben dezelfde morele kompas. Ook dat is belangrijk. Dan weet je wat je aan elkaar hebt.”

Thijs Bochane

portret bochane

Geboren: 16-06-1977 / Geboorteplaats: Utrecht / Woonplaats: Veenendaal / Opleiding: IVA, Northwood University, Radboud Universiteit Nijmegen Bedrijfswetenschappen / Carrière: in 2004 gestart bij Bochane / Relatie: getrouwd met Carla / Kinderen: Sophie, Pepijn en Anna / Hobby’s: op zaterdag langs de lijn bij het voetbal van de kinderen.

Waarin versterken de Bochane dealerbedrijven (16) en Boekhorst schadebedrijven (14) elkaar?

Boekhorst: “Ik ben ervan overtuigd dat ik zonder deze intensieve samenwerking niet zover was gekomen met mijn schadebedrijf. Toen ik de samenwerking aanging, stond ik met vijf vestigingen op een belangrijk kruispunt met mijn bedrijf, vooral op organisatorisch vlak. Met zo’n 70 medewerkers beschikte ik net aan over één fte-er op HR bijvoorbeeld. Dat geeft al iets aan en was niet meer toereikend. Bochane was toen al een veel volwassener organisatie met tien vestigingen. Zodra de samenwerking een feit was, hebben we de backoffice van onze bedrijven volledig samengevoegd. Dat geeft de ruimte om je volledig te kunnen focussen op je kerntaken: ik ben verantwoordelijk voor de schadeactiviteiten en Thijs voor de dealerbedrijven, verhuur en shortlease. Het geeft meer comfort, stabiliteit en vertrouwen als je een sterke compagnon hebt en er een stevige backoffice achter je staat. Dat maakt je minder kwetsbaar en maakt dat je als zelfstandig ondernemer goed kan blijven performen.”

“En de samenwerking met een dealer is natuurlijk ook belangrijk voor onze merkerkenningen. Die geven je een voorsprong in vakkennis. Alle auto’s die we herstellen, moeten weer veilig de weg opgaan, waarbij ook de elektronica weer moet doen wat het behoort te doen. We profileren onszelf nadrukkelijk als een universeel schadebedrijf met merkerkenningen.”

Bochane: “Aan de voorkant hebben we allebei ons eigen bedrijf, waarin we zelf ook nog altijd duidelijk zichtbaar zijn: dat is wel belangrijk. Aan de achterkant hebben we alle algemene diensten, zoals financiën, personeelszaken en IT gebundeld. Met dat shared servicecenter delen we de kosten, is de organisatie efficiënter en hebben we goed overzicht en inzicht hoe de zaken ervoor staan.”

“Ik denk dat het dealerbedrijf op een aantal vlakken voorloopt op het schadebedrijf. In dealerland is de afgelopen jaren al een hele consolidatieslag geweest, terwijl dat in de schadewereld nog volop aan de gang is. We zijn meer gewend om in scherpe marges te denken en strakker op KPI’s te sturen bijvoorbeeld.”

Welke plannen hebben jullie voor de toekomst?

Bochane: “We zijn beide de afgelopen jaren gestaag gegroeid en hebben voor de komende jaren zeker de ambitie om verder te groeien. Maar we gaan geen bedrijven kopen om het kopen.”

Boekhorst: “Nee, we nemen zeker niet zomaar over. Het moet altijd een goede en waardevolle aanvulling zijn op onze bedrijven.”

Martijn Boekhorst

portret boekhorst

Geboren: 30-06-1981/ Geboorteplaats: Arnhem / Woonplaats: Ede / Opleiding: MEAO Commercieel & Marketing / Carrière: in 2000 gestart bij Boekhorst Autoschade / Relatie: getrouwd met Roos / Kinderen: zoon Ian / Hobby’s: MTB, hiken, zeilen, langs de lijn bij het voetbal van zoon.

Afgelopen september werden jullie bedrijven het slachtoffer van een gijzelsoftware. Hoe hebben jullie dat ervaren?

Boekhorst: “Ik was er oprecht kwaad en verontwaardigd over, het zijn toch gewoon criminelen die erachter zitten. De coronacrisis is ook waardeloos, maar die overkomt ons allemaal, daar kun je zelf weinig aan doen.”

Bochane: “De hack heeft vooral veel tijd en geld gekost. 2021 is sowieso een grillig jaar geweest, mede door corona. De occasionverkoop is goed verlopen, maar in de nieuwverkoop hebben we nu ook last van de late leveringen, terwijl het in schade rustig is door het weinige verkeer op de weg.”

Als de samenwerking tussen jullie even niet soepel verloopt, hoe lossen jullie dat dan op?

Boekhorst: “Je moet gewoon goed blijven communiceren. We bellen elke dag en praten over van alles.”

Bochane: “Je moet elkaar niet voor de voeten gaan lopen en elkaar respecteren. Wat natuurlijk erg veel scheelt, is dat onze rolverdeling helder en duidelijk is. Het is en blijft puur een samenwerking tussen twee ondernemingen waarbij onze bedrijven strikt gescheiden zijn. Martijn doet zijn bedrijf en ik het mijne en waar nodig, pakken we de dingen samen op. We geven en gunnen elkaar alle ruimte en vrijheid om te ondernemen. En, als ik frustratie heb over iets, dan praat ik daarover. Nee, ik loopt nooit lang met dingen rond, dat scheelt voor mezelf en voor anderen.”

Boekhorst en Bochane in ’t kort

* De omzet van Bochane Groep en Boekhorst Autoschade komt in 2021 uit op 250 miljoen euro.
* Bochane heeft 450 medewerkers, Boekhorst 150.
* De bedrijven startten in 2015 met een gezamenlijk schadebedrijf in Almere.
* In 2017 werden de backoffices samengevoegd.
* Aan de voorkant blijven het aparte bedrijven: Bochane als dealerholding van Renault, Dacia en Nissan en Boekhorst als schadegroep, aangesloten bij keten ABS Autoherstel.
* Over hoe de aandelen zijn verdeeld, worden geen mededelingen gedaan.
* Boekhorst heeft 14 schadevestigingen
* Bochane heeft 16 vestigingen, waarvan ook een aantal universeel (Vakgarage, Euromaster en Athlon Service Centre).
* Bochane staat op de 12e plek van de Automotive Dealertop 60.
* Boekhorst/Bochane staat op de 3e plek van de Automotive Schadetop 15.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.