Gemengde reacties op niet doorgaan AutoRAI
Bij Toyota, dat de vorige editie ontbrak, wordt het afblazen van de AutoRAI betreurd. “We hadden ons vol overgave ingeschreven”, aldus woordvoerder Rutger Kerstiens.
Bij de importeurs Kia Motors Nederland en Pon wordt gemengd gereageerd op het nieuws. Beide merken wilden alleen inschrijven bij voldoende animo. “Een halve beurs was geen optie voor ons”, laat Kia-woordvoerder Sebastiaan van der Pol weten. “Maar wij zijn een snel groeiend merk en willen graag in aanraking komen met nieuwe klanten en daar paste de AutoRAI goed bij.”
Weinig heil
Bij Pon vindt men dat er wel goed gekeken moet worden of de sector een ander evenement kan omarmen. “Het is goed om een evenement te hebben waar publiek, politiek en de autobranche elkaar vinden. Het is een goede zaak dat daar wel naar gekeken wordt.”
Ford Nederland, dat deelname eveneens liet afhangen van animo bij de andere importeurs, sluit zich daar bij aan. “Het is goed om te kijken naar een vernieuwend concept. Wij denken graag mee”, aldus Dennis Homberg, die het wel jammer zegt te vinden dat er een traditie verloren gaat. “Maar tijden veranderen.”
Een van de merken die al in een eerder stadium aangaf weinig heil te zien in deelname, is Renault. “Ook wij vinden het jammer, maar je kunt in deze tijd je euro maar een keer uitgeven”, vertelt directeur communicatie Janet Richter. “Wij denken dat we op een andere manier meer kans hebben dat onze inspanning ook daadwerkelijk een showroom-lead oplevert.”
Slecht signaal
“Met begrip voor de economie, de crisis en de begrotingen van de autobranche, het niet doorgaan van de AutoRAI is een slecht signaal naar de consument. Hoe is het mogelijk dat juist nu de RAI-vereniging en autobranche elkaar niet gevonden hebben?”, stelt Robert van den Ham, hoofdredacteur van Autoweek.
Dat de AutoRAI stelt dat er met dezelfde partijen gekeken worden of in de toekomst een gewijzigde opzet van het evenement mogelijk is, vindt Van den Ham logisch, maar te algemeen. “Daar zou ik in elk geval niet te lang mee wachten. We zouden niet het eerste land in Europa zijn waar die intentie eerst werd uitgesproken en vervolgens de laatste autobeurs al een feit bleek te zijn. Automerken nemen dan het heft in eigen hand en gaan her en der, versnipperd hun eigen evenementen organiseren.”