Landwind: ANWB moet rectificeren

Redactie Redactie
• Laatste update:

Inmiddels heeft het Duitse keuringsinstituut TÜV een nieuwe botsproef uitgevoerd. Het resultaat is volgens Bijvelds goed, “De auto voldoet zelfs zonder dwarsbalk volledig aan de EU-normen.” Bijvelds verlangt dan ook van ANWB dat uitlatingen als zou de Landwind onveilig zijn, onmiddellijk worden ingetrokken. “De ADAC/ANWB-test was geen EuroNcap-test en wij hebben ondanks aandringen nog steeds geen testrapport ontvangen.”

Volgens woordvoerder Ad Vonk (ANWB) is het niet gebruikelijk dat onderliggende testresultaten publiek gemaakt worden; wel heeft de fabrikant op 9 september de uitslag ontvangen. ”Onze test was weliswaar niet onder directe auspiciën van EuroNcap, maar er werd wel degelijk gewerkt volgens die normen. De Landwind scoorde daarbij zo slecht dat hij niet eens paste in het gebruikelijke sterrensysteem” Vonk zegt ook niet overtuigd te zijn door de nieuwe TÜV-beelden. “De stuurkolom komt pakweg een meter naar binnen, terwijl wij met toleranties van acht tot tien centimeter inslag werken.”

Het is Vonk een doorn in het oog dat “Landwind gebruikmaakt van deze Duitse ‘u-bocht’. De auto is abominabel slecht. Jammer voor de consument, want er is veel interesse in dergelijke mooie auto’s met zo’n lage prijs.” De Landwind is nu drie keer getest: – door de Chinezen zelf, zonder dwarsbalk, bij 56 km/u: de auto voldeed daarbij volgens de fabrikant aan de Europese veiligheidseisen – door de ADAC/ANWB, zonder dwarsbalk, bij 64 km/u: de auto deed het daarbij volgens de ANWB erg slecht – door de TÜV, met dwarsbalk, bij 56 km/u: ook hierbij voldeed de auto aan de Europese veiligheidseisen

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Landwind: ANWB moet rectificeren | Automotive Online

Landwind: ANWB moet rectificeren

Redactie Redactie
• Laatste update:

Inmiddels heeft het Duitse keuringsinstituut TÜV een nieuwe botsproef uitgevoerd. Het resultaat is volgens Bijvelds goed, “De auto voldoet zelfs zonder dwarsbalk volledig aan de EU-normen.” Bijvelds verlangt dan ook van ANWB dat uitlatingen als zou de Landwind onveilig zijn, onmiddellijk worden ingetrokken. “De ADAC/ANWB-test was geen EuroNcap-test en wij hebben ondanks aandringen nog steeds geen testrapport ontvangen.”

Volgens woordvoerder Ad Vonk (ANWB) is het niet gebruikelijk dat onderliggende testresultaten publiek gemaakt worden; wel heeft de fabrikant op 9 september de uitslag ontvangen. ”Onze test was weliswaar niet onder directe auspiciën van EuroNcap, maar er werd wel degelijk gewerkt volgens die normen. De Landwind scoorde daarbij zo slecht dat hij niet eens paste in het gebruikelijke sterrensysteem” Vonk zegt ook niet overtuigd te zijn door de nieuwe TÜV-beelden. “De stuurkolom komt pakweg een meter naar binnen, terwijl wij met toleranties van acht tot tien centimeter inslag werken.”

Het is Vonk een doorn in het oog dat “Landwind gebruikmaakt van deze Duitse ‘u-bocht’. De auto is abominabel slecht. Jammer voor de consument, want er is veel interesse in dergelijke mooie auto’s met zo’n lage prijs.” De Landwind is nu drie keer getest: – door de Chinezen zelf, zonder dwarsbalk, bij 56 km/u: de auto voldeed daarbij volgens de fabrikant aan de Europese veiligheidseisen – door de ADAC/ANWB, zonder dwarsbalk, bij 64 km/u: de auto deed het daarbij volgens de ANWB erg slecht – door de TÜV, met dwarsbalk, bij 56 km/u: ook hierbij voldeed de auto aan de Europese veiligheidseisen

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.