Bijvelds: Landwind wordt veiliger
Het nieuws kwam juist naar buiten tijdens de Europese introductie van Landwind op de IAA in Frankfurt. “We wisten niet dat deze test was uitgevoerd, we hebben het ook uit de pers moeten vernemen”, zegt Bijvelds. “We willen aan de hand van testrapporten kijken of de test wel goed uitgevoerd is, tenslotte is de ADAC bij de elandproef met de Dacia Logan ook in de fout gegaan.” Als er een probleem is met de veiligheid van zijn auto’s, gaat Bijvelds dat oplossen. “De Mercedes A-klasse is na die mislukte elandproef immers ook aangepast.” Inmiddels zijn er volgens Bijvelds honderd Landwinds op Nederlands kenteken gezet. “ En we hebben nu orders voor nog driehonderd auto’s.”
De ANWB en ADAC hebben de Landwind ook op emissie-resultaten afgekeurd. Met die uitslag is Bijvelds het pertinent niet eens. “We kunnen aantonen dat de Landwind aan de geldende normen voldoet.” Maar volgens testredacteur Dick Kooman gelden voor veel suv’s andere emissie-eisen dan voor gewone personenauto’s. “Er zijn jaren geleden Europese emissie-eisen vastgelegd waarbij is bepaald dat ze golden voor auto’s tot 2500 kilo GVW. Vanaf 2010 geldt die grens niet meer, maar nu nog wel. Wij vinden dat de Landwind niet aan de gangbare normen voor personenauto’s mag ontkomen omdat hij toevallig tien kilo zwaarder is. Die tien kilo kan wel veroorzaakt zijn door een plak lood, of door een zwaardere as te monteren.”
Overigens is in de pers herhaalde malen de indruk gewekt dat in autosupermarkt Cardoen de Landwind in België zou importeren. Maar Karel Cardoen ontkent dat in een persbericht. `Er is wel contact geweest met Bijvelds, maar dat heeft nog niet geleid tot een contract`, aldus het persbericht.