Uber ‘dwingt’ Kerklingh (KAV) tot naamswijziging deelplatform Uberalles

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Een Witkar-deelauto is ook te huren met Private Share (Foto: KAV).

Deelautoplatform Uberalles werd in september 2016 gelanceerd, waarbij trendwatcher Vincent Everts als eerste deelnemer zijn Tesla Model X toevoegde aan het platform. Maar volgens initiatiefnemer Hemmie Kerklingh dreigde taxidienst Uber met gerechtelijke stappen, omdat de naam te veel op Uber lijkt. Dat vertelt hij desgevraagd aan Automotive. “Nadat we moesten stoppen met de naam Uberalles hebben we lang nagedacht over wat we met het platform wilden”, zegt Kerklingh. “Daar is Private Share uit voort gekomen. Zo willen we niet dat huurders steeds sleutels moeten uitwisselen en willen we 24-uurs beschikbaarheid. Daarom wordt de auto met een app gereserveerd en geopend, via die app wordt ook de financiële afwikkeling geregeld, inclusief het storten en terugbetalen van de borg per rit.”

Private Share richt zich op bezitters van een privéauto, maar ook op berijders van een (private) leaseauto. Het platform voor particulieren is vergelijkbaar met Snappcar. Volgens Kerklingh hebben de eerste deelnemers zich al gemeld. Ook de zakelijke markt wordt betrokken bij de plannen. Zo is KAV met veel partijen in de onderhandeling. “Eerst moet alles juridisch worden dichtgetimmerd voordat ik daar meer over kan vertellen”, aldus Kerklingh.

Ritregistratie

Het kastje in de auto, de hardware, wordt door KAV ingebouwd en is de eerste zes maanden gratis te gebruiken. Het systeem houdt ook de kilometers bij voor de fiscale bijtelling. Het verdienmodel voor de voertuigeigenaar is hetzelfde gebleven als bij Uberalles. De huurder betaalt op basis van de gereserveerde tijd en de gereden kilometers. KAV rekent de eigenaar van de auto, de verhuurder, af op een percentage van de omzet. 

Alle verhuur- en deelauto’s van de bedrijven van Kerklingh, KAV Autoverhuur, Connectcar en Studentcar en de deelautovloot van Witkar, zijn toegevoegd aan het platform. “Die worden ingezet als vervangend vervoer, maar zijn ook te reserveren.” Naast losse voertuigen kunnen vloten auto’s voor gedeeld gebruik worden ingebracht. De eigenaar kan daarbij zijn eigen commerciële condities bepalen.

De ambitie van Kerklingh is om Private Share verder uit te breiden. “Ik heb alle Europese domeinnamen al geclaimd. Ga je naar privateshare.it, dan kom je ook bij mij uit.”

Kerklingh stapte vorig jaar nog uit Bovag Verhuur- en Autodeelbedrijven, omdat de autodelers er onvoldoende aandacht zouden krijgen.