Hertz neemt 65 duizend Polestars op in autovloot

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
Hertz neemt Polestars op in zijn vloot. (Foto: Hertz)

Verhuurder Hertz en de Zweedse autobouwer Polestar hebben een nieuwe wereldwijde samenwerking aangekondigd die onder meer bestaat uit de aankoop van tot 65 duizend elektrische auto’s in vijf jaar. Dat maken beide bedrijven bekend. De samenwerking start naar verwachting in het voorjaar van 2022 in Europa en eind 2022 in Noord-Amerika en Australië. In eerste instantie gaat het om de Polestar 2.

Voor Hertz maakt het partnership deel uit van de ambitie om een toonaangevende positie te verwerven op het gebied van elektrificatie en gedeelde mobiliteit. Hiervoor nam het eerder al een grote schare Tesla’s af. Naast het beschikbaar stellen van het wagenpark aan zakelijke en particuliere klanten, breidt Hertz zijn EV-diensten ook uit voor chauffeurs in de deelautosector.

Verdubbeling

Hertz verkeerde twee jaar geleden nog in surseance door de coronacrisis, maar het verhuurbedrijf lijkt via nieuwe investeerders inmiddels de weg omhoog weer gevonden te hebben.

Polestar zag zijn verkoop in 2021 bijna verdrievoudigen en verwacht dit jaar opnieuw meer dan een verdubbeling van de volumes. Het merk, een zusteronderneming van Volvo, verwacht tegen eind van 2025 zo’n 290 duizend elektrische auto’s per jaar te zullen verkopen en maakte onlangs bekend een notering op de Nasdaq te hebben aangevraagd.

Geplaatst in rubriek:
Luberto van Buiten
Luberto van Buiten

Luberto van Buiten (’76) ging in 2006 aan de slag bij Automotive. Hij was als hoofdredacteur eindverantwoordelijk voor de redactionele inhoud van sites en magazines van het cluster Auto & Fleet van ProMedia, en beheerde voor Automotive de portefeuilles verhuur en leasing. In zijn vrije tijd speelt Luberto gitaar in Nederpopband Laagland, tennist en loopt – zo af en toe – hard. Op 1 januari 2023 maakte hij bij ProMedia de overstap naar de functie van uitgever bij de divisie Rail & Cargo.