‘Agentuurmodel verlaagt distributiekosten Stellantis met 50 procent’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De invoering van een agentuurmodel zal de distributiekosten van Stellantis in Europa met ongeveer de helft verlagen. Dat zegt ceo Carlos Tavares tegen Automotive News Europe. Nederland behoort bij de eerste landen waar volgend jaar een agentuurmodel wordt doorgevoerd. Stellantis wil in de komende jaren de kosten blijvend verlagen, zodat ook bij een benutting van minder dan vijftig procent van de capaciteit, het bedrijf winstgevend blijft. De besparingen zijn nodig om onder meer de investeringen in elektrisch rijden te kunnen betalen.

Volgens Tavares zijn de distributiekosten te hoog, al noemt hij daarbij geen bedragen. Distributiekosten zouden dertig procent van de verkoopprijs van een auto zijn. Wereldwijd wil Tavares veertig procent besparen op de distributiekosten. In de VS is een direct sales model bijvoorbeeld niet toegestaan. In 3×15 Minuten Met zegt Content-bestuurder Herman Driessen dat de invoering van het agentuurmodel moeizaam zal verlopen. ‘Dealers van andere merken zullen ervan profiteren.’

Online sales

Stellantis zegde vorig jaar al zijn dealercontracten op en gaat vanaf volgend jaar maar met een beperkt aantal dealers verder. In het nieuwe model hebben dealers geen voorraden meer. De dealers krijgen vanaf dan een vergoeding per transactie, die aanzienlijk lager is dan de variabel marge en bonussen die ze nu krijgen. Ook de marketingkosten zouden in het nieuwe model lager zijn.

Een belangrijke rol is weggelegd voor het online verkopen van auto’s. De online sales moeten in de komende jaren stijgen van 100 duizend in 2021 naar 800 duizend in 2024. Uiteindelijk moet bijna de helft van alle verkopen online plaatsvinden. In welke mate dat bijdraagt aan een reductie van de kosten, meldt Tavares niet. 

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.

‘Agentuurmodel verlaagt distributiekosten Stellantis met 50 procent’ | Automotive Online

‘Agentuurmodel verlaagt distributiekosten Stellantis met 50 procent’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Foto: Shutterstock

De invoering van een agentuurmodel zal de distributiekosten van Stellantis in Europa met ongeveer de helft verlagen. Dat zegt ceo Carlos Tavares tegen Automotive News Europe. Nederland behoort bij de eerste landen waar volgend jaar een agentuurmodel wordt doorgevoerd. Stellantis wil in de komende jaren de kosten blijvend verlagen, zodat ook bij een benutting van minder dan vijftig procent van de capaciteit, het bedrijf winstgevend blijft. De besparingen zijn nodig om onder meer de investeringen in elektrisch rijden te kunnen betalen.

Volgens Tavares zijn de distributiekosten te hoog, al noemt hij daarbij geen bedragen. Distributiekosten zouden dertig procent van de verkoopprijs van een auto zijn. Wereldwijd wil Tavares veertig procent besparen op de distributiekosten. In de VS is een direct sales model bijvoorbeeld niet toegestaan. In 3×15 Minuten Met zegt Content-bestuurder Herman Driessen dat de invoering van het agentuurmodel moeizaam zal verlopen. ‘Dealers van andere merken zullen ervan profiteren.’

Online sales

Stellantis zegde vorig jaar al zijn dealercontracten op en gaat vanaf volgend jaar maar met een beperkt aantal dealers verder. In het nieuwe model hebben dealers geen voorraden meer. De dealers krijgen vanaf dan een vergoeding per transactie, die aanzienlijk lager is dan de variabel marge en bonussen die ze nu krijgen. Ook de marketingkosten zouden in het nieuwe model lager zijn.

Een belangrijke rol is weggelegd voor het online verkopen van auto’s. De online sales moeten in de komende jaren stijgen van 100 duizend in 2021 naar 800 duizend in 2024. Uiteindelijk moet bijna de helft van alle verkopen online plaatsvinden. In welke mate dat bijdraagt aan een reductie van de kosten, meldt Tavares niet. 

 

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.