Dieselgate: EC pakt Duitsland, Spanje en het VK aan
Daarnaast worden Duitsland en het Verenigd Koninkrijk door de Commissie ook beschuldigd van het achterhouden van informatie over het verbreken van EU-emissiewetten door autofabrikanten. Deze informatie zou in het afgelopen jaar zijn verzameld, maar niet zijn gedeeld met de Europese Commissie.
Ook Tsjechië, Griekenland en Litouwen liggen onder vuur. Zij worden aan een inbreukprocedure onderworpen, omdat ze de EU-richtlijnen met betrekking tot NOx-waarden niet in hun nationale wetgeving hebben geïmplementeerd.
De zeven lidstaten – ook Luxemburg is aangeklaagd – krijgen twee maanden de tijd om te reageren op de beschuldigingen. Als ze dit niet doen, worden ze ter verantwoording geroepen voor het Europese Hof van Justitie.
Weerstand
D66-Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy reageert verheugd. “De Europese Commissie wordt eindelijk wakker. Het is goed dat de druk nu wordt opgevoerd op de lidstaten die hun eigen auto-industrie de hand boven het hoofd houden. De nationale toezichthouders van deze landen doen te weinig aan het aanpakken van illegale software en hebben niet voldoende hoge boetes ingesteld voor de autofabrikanten in hun nationale wetgeving. Het is de hoogste tijd op te treden tegen dit grootschalige consumentenbedrog en auto’s verplicht terug te roepen zodat ze weer aan de wet voldoen.” Gerbrandy wil dat de EU strenger optreedt tegen lidstaten die niet hard genoeg optreden tegen sjoemelende autofabrikanten
Meerdere Europese politici willen dat de EU meer spierballen tonen tegen lidstaten die zich niet houden aan emissieregels. Vooral lidstaten met een grote auto-industrie verzetten zich tegen strenger toezicht. Elzbieta Bienkowska, EU-commissaris van Transport en Industrie, pleit sinds het bekend worden van dieselgate voor extra toezicht op nationale toezichthouders zoals de RDW.