Universeel autobedrijf investeert al vier decennia in hoge klanttevredenheid

‘Ons bedrijf moet blinken’

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Vader (r) Dick Koudijs en zoon Bart willen alleen topkwaliteit. (Foto: Autobedrijf Koudijs)

Wie op internet reviews googelt van het Lunterse autobedrijf Koudijs, komt snel tot de conclusie dat je het als universeel garagebedrijf niet veel beter kunt doen. Service: 5 sterren, deskundigheid: 5 sterren, prijs/kwaliteit: 5 sterren, 99% beveelt het bedrijf aan, rapportcijfer over het laatste jaar: 9,7. Die doen iets heel goed daar, maar wat dan precies? “We proberen alles te benaderen vanuit het belang voor de klant”, zegt Dick Koudijs, die het bedrijf 40 jaar geleden oprichtte en samen met zijn zoon Bart, die begin 2020 als vennoot toetrad, de dagelijkse leiding heeft. “Dat houdt in dat we altijd gaan voor perfecte kwaliteit.” Het streven naar perfectie manifesteert zich in alle onderdelen van het bedrijf. Zo werd ooit het eigen woonhuis op het terrein opgeofferd voor een showroom, zodat dat alle 60 voorraadoccasions binnen kunnen staan. Want “buiten stilstaan is niet goed voor auto’s”, vindt Koudijs. Ook de werkplaats werd al meerdere keren verbouwd en uitgebreid. Bovendien wordt consequent geïnvesteerd in de modernste apparatuur om auto’s te onderhouden en repareren. Koudijs: “Als je kwaliteit wilt leveren moet je zorgen dat je werkt met de beste apparatuur, het moet allemaal top zijn.” Mede dankzij de hoge klanttevredenheid groeit het bedrijf elk jaar en moet het dus steeds weer op zoek naar uitbreidingsmogelijkheden. Bij de meeste recente uitbreiding was er geen andere mogelijkheid dan de muur van de wasstraat weg te halen en de wasruimte bij de werkplaats te voegen. Voor de wasstraat zelf werd elders op het terrein een compleet nieuwe washal gebouwd, inclusief een luifel voor stofzuigen en mattenkloppen. Ondanks het feit dat de bestaande machine uit 2005 nog uitstekend functioneerde, besloot Koudijs maar meteen tot de aanschaf van een nieuwe hypermoderne Washtec rollover.

Als automan heb ik een grondige hekel aan roest

koudijs washtec 2020 autobedrijfkoudijs

California

“De wasstraat neemt binnen ons bedrijf al jaren een bijzondere plek in”, zegt Koudijs. “Zes jaar na de oprichting in 1980 plaatsten we onze eerste machine, een Washtec California. Dat beviel zo goed dat we tien jaar later opnieuw voor een Washtec kozen. Dat merk heeft wel een meerprijs, maar die hadden we er voor over vanwege de kwaliteit. Voor wat betreft wasresultaat, maar zeker ook de bouwkwaliteit en de gebruikte materialen. Ik heb als automan een grondige hekel aan roest. Dan ziet alles er meteen haveloos uit. Ik wil kwaliteit en dat hebben ze bij Washtec altijd goed voor elkaar. Niet alleen auto’s moeten blinken maar ook de machine zelf, dat doet iets met de uitstraling van je bedrijf. Ik heb van mijn vader geleerd dat als je toch geld uitgeeft je beter meteen iets goeds kunt kopen.” De tweede machine maakte na vijftien jaar weer plaats voor een volgende generatie, opnieuw een Washtec. “Een belangrijk voordeel van kwaliteit is ook dat een machine zo lang meegaat dat hij na al zijn dienstjaren bij ons nog prima heel lang mee kan bij een nieuwe exploitant. “En ook in de restwaarde zijn we nooit teleurgesteld.”

De afgelopen maanden is de omzet met ruim 30 procent gestegen

Boost

Inmiddels heeft ook de derde machine een nieuwe eigenaar gevonden die, misschien na plaatsing van wat nieuwe borstels er nog jaren goede zaken mee kan doen. Dat Koudijs er zelf voor kiest om steeds te investeren in nieuwe apparatuur terwijl de oude nog prima functioneert heeft te maken met het karakter van het bedrijf en zijn eigenaren. “We maken elke keer een happening van zo’n nieuwe ingebruikname, met gratis wassen voor iedereen die langskomt. Dat geeft een drukte van belang en een positieve boost voor het hele bedrijf.” Hoewel het elke keer gaat om een grote investering – de laatste keer inclusief washal met aparte machinekamer en nieuwe afvoerputten een bedrag van tegen de twee ton – maakt Koudijs zich niet druk om het exploitatiemodel. “We kijken niet of het direct rendabel is, de was-omzet is bijzaak, veel belangrijker is de meerwaarde voor het totale bedrijf. We hebben een werkplaats, schadeherstel en poetsactiviteiten, dus we moeten gewoon goede apparatuur hebben. Bij een beurt, maar ook bij een bandenwissel krijgen klanten hun auto netjes schoongewassen terug. Dat zijn heel belangrijke servicepunten die bijdragen aan een hoge klanttevredenheid.”

Er gebeurt echt iets op je bedrijfsterrein

Lampjes

De wasstraat die onlangs in gebruik werd genomen is voorzien van alle nieuwe snufjes en door klanten eenvoudig zelf te bedienen, waardoor het bedrijf er weinig omkijken naar heeft. Bezoekers kunnen contactloos betalen, zelf voorreinigen en uiteraard stofzuigen. De kers op de taart is de verlichting. “Van mij hoefde dat niet zo, maar Bart wilde het graag, zo’n inrijrails met gekleurde lampjes. En het moet gezegd, dat ziet er wel top uit. Er gebeurt echt wat op je bedrijfsterrein.” Koudijs verwacht daarom dat zijn nieuwe aanwinst op korte termijn ook in directe zin gaat bijdragen aan het bedrijfsresultaat. “Voorheen deden we niet veel aan reclame, maar onlangs hebben we borden aan de weg gezet en je merkt dat dat werkt. In de afgelopen maanden is de was-omzet al met ruim 30 procent gestegen. Er komen nu mensen wassen die nog niet eerder in aanraking zijn geweest met ons bedrijf. Daarmee raak je in gesprek over van alles en nog wat en dat heeft al nieuwe klanten voor de werkplaats opgeleverd en ook al tenminste één verkochte occasion.“