Vijf uit Vijfhuizen

De eerste Equipvak: veel te zien voor weinig mensen

Redactie Redactie

1: Adblue zonder lekken

Onder meer Explora, CBX Nederland, Plus Equipment en Stokvis Equipment presenteerden Adblue-installaties om zonder spatten en lekken Adblue-reservoirs te vullen. Onmisbaar, zeggen de aanbieders zelf. De vloeistof is agressief, ruikt naar urine en de vulopening van de reservoirs zijn vaak lastig te bereiken. Het Italiaanse Piusi ontwikkelde een systeem met een pomp en een dubbel uitgevoerde vulslang waarlangs de te veel in het reservoir van de auto gepompte vloeistof weer terug in de tank gaat. CBX Nederland koos voor een eenvoudiger systeem van Samoa waarbij een sensor in het vulpistool signaleert wanneer het reservoir vol is en de toevoer stopt. “Net als bij een tankstation”, legt Maurits Goluke van CBX Nederland uit. “Deze installatie kost ongeveer de helft van een systeem zoals dat van Piusi.”

2: Kalibratie tegen nervositeit

Dankzij het toenemend aantal rijhulpsystemen is een goede kalibratietool onmisbaar. Naast de CSC-tool van Hella maakten twee andere systemen hun Nederlandse debuut op Equipvak: de Das 1000 van Bosch en het nieuwe systeem van Texa. Van de CSC-tool zijn er volgens Hella inmiddels zo’n 250 in gebruik in Nederland. Nieuw is de uitbreiding waarmee naast camera’s ook radars kunnen worden gekalibreerd. Op de stand van Explora was het nieuwe systeem van Texa te zien. Deze Italianen maken net als Hella gebruik van een aantal borden dat voor de auto moet worden geplaatst. Met behulp van de universele diagnosetester die de parameters doorgeeft aan het systeem in de auto, worden de camera’s, sensoren en radars gekalibreerd. Er zijn op dit moment veertien verschillende borden leverbaar voor verschillende automerken en modellen, waarvan vier voor Mercedes Benz.  p07 equipvak

Kalibreren heeft volgens Jack Keizer van Nijboer Blijstra Techniek geen nut zonder dat de wielstanden zijn gecontroleerd en voordat de wielen zijn uitgeslingerd. “Je kunt je bij het kalibreren van dit soort systemen geen marges van millimeters afwijking permitteren. Je adaptieve cruise control gaat heel nerveus werken bij afwijkingen.”

3: Van product naar concept

De sterk op werkplaatsinrichting en beslissers uit de branche gerichte beurs werd door veel aanbieders gebruikt om ook nieuwe en minder bekende producten en diensten te presenteren. Zo rolde Würth zijn nieuwe conceptstrategie voor de autobranche uit. “Iedereen kent ons van de boutjes en moertjes, maar we willen laten zien dat we veel meer doen”, zegt Jean-Paul Segers, branchemanager automotive bij Würth Nederland. Op de stand waren veel deelconcepten te zien waar de garagist zijn dienstverlening mee kan verbreden. Het polijsten van koplampen bijvoorbeeld, of cosmetisch schadeherstel. 

CBX Nederland gebruikte Equipvak om zich te profileren als totaalinrichter. Het bedrijf werd bekend met platte remtestbanken, maar is inmiddels uitgegroeid tot totaalinrichter. Op de stand was dan ook een breed scala aan producten te zien, van wielservice-apparatuur in de breedste zin tot stempelhefbruggen en emissieapparatuur. 

p07 van product naar concept

4: Booster in beeld

Op het gebied van handgereedschap was er als vanouds veel te zien, te beleven en proberen op de stand van Snap-on. Met dit keer een hoofdrol voor de nieuwe videobalancer en belangrijke bijrollen voor het Wallmek persluchtgereedschap en Prospot lasapparatuur. Facom liet een nieuwe uitschuifbare ratel zien en demonstreerde een veilige veerspanner op perslucht.  Opvallend veel leveranciers van handgereedschap brachten een nieuwe accubooster mee naar Vijfhuizen. Kleiner en lichter is zoals bij veel elektronica de trend. Serenco had een nieuw apparaat met een lithium ion batterij in plaats van een AGM –accu. Het apparaat zit in dezelfde behuizing, maar weegt met 4,5 kilogram bijna de helft. Naast het gewicht, heeft de booster volgens salesmanager Benelux Sjef van Belkom als voordeel dat hij niet meer continu aan de lader hoeft te hangen, maar tot 6 maanden stand-by kan staan. Je kunt er acht tot tien auto’s mee starten. Toolspecial demonstreerde een nieuw apparaatje dat zelfs helemaal geen eigen accu meer heeft. De Schumacher Probooster trekt de restspanning uit de te boosten accu, stopt deze in een condensator en laadt zichzelf in 90 tot 400 seconden op waarna het een startvermogen van 450 tot 800 ampère afgeeft.

p08 booster

5: R1234yf of CO2?

Er moet nog een auto met een aircoinstallatie op CO2 van de band rollen, maar de eerste servicestations om ze onderhouden zijn al verkrijgbaar. Maar liefst twee fabrikanten verkozen Vijfhuizen boven Frankfurt voor Europese primeur van hun CO2-apparaten. Bij Explora was de door Daimler gehomologeerde Texa Konfort 744 te zien en Stokvis Equipment demonstreerde de AVL ADS 310, een eveneens door Daimler gehomologeerde machine. Opvallend is dat de slangen op beide apparaten een stuk dunner zijn dan op R134a of R1234yf aircoservicestations terwijl de druk in een CO2-installatie vele malen hoger is dan in de nu gangbare auto airco’s. 

p08 co2

Op zoek naar meer bezoek 

Over de hoeveelheid bezoekers die naar Vijfhuizen kwam voor de eerste Equipvak doet organisator RAI Vereniging geen uitspraken. Een rondje langs de exposanten levert een gematigd positief beeld op. Volgens Jean-Paul Segers van Würth Nederland was het geen van de drie dagen erg druk. “Maar het gaat er om dat je interessante mensen spreekt en de tijd voor ze kunt nemen. We hebben hier managers en directeuren van auto-importeurs en dealerholdings op de stand gehad die je in Hardenberg of Gorinchem echt niet aantreft.” Bernard de Graaf, managing director van Rupro (onder andere Explora en Oskamp Amtech) had graag meer mensen gezien. “Maar hoe reëel is dat voor een eerste editie? Zo’n event moet de kans krijgen om te groeien.” Niks dan lof ook van Gertjan Sluyter, directeur van Hella Benelux voor de opzet. “Nu is het zaak om goed uit te zoeken hoe het aantal bezoekers kan worden verhoogd.”

Sport en spel

Op de Equipvak vond ook het eerste NK Gereedschapswagen Parkeren plaats, een door vacaturesite  Jobmotive georganiseerd event. Simon van Vliet, student aan de TU Eindhoven, slaagde er het beste in om de kar over het parcours in het vak te duwen. Hij krijgt de door Snap-on ter beschikking gestelde gereedschapswagen. Ook bij Toolspecial was een kar te winnen. Monteurs daagden elkaar uit om ze snel mogelijk een wiel te wisselen van de Coronel Dakarbuggy. Het woestijnzand vormde daarbij een extra hindernis.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

De eerste Equipvak: veel te zien voor weinig mensen | Automotive Online
Vijf uit Vijfhuizen

De eerste Equipvak: veel te zien voor weinig mensen

Redactie Redactie

1: Adblue zonder lekken

Onder meer Explora, CBX Nederland, Plus Equipment en Stokvis Equipment presenteerden Adblue-installaties om zonder spatten en lekken Adblue-reservoirs te vullen. Onmisbaar, zeggen de aanbieders zelf. De vloeistof is agressief, ruikt naar urine en de vulopening van de reservoirs zijn vaak lastig te bereiken. Het Italiaanse Piusi ontwikkelde een systeem met een pomp en een dubbel uitgevoerde vulslang waarlangs de te veel in het reservoir van de auto gepompte vloeistof weer terug in de tank gaat. CBX Nederland koos voor een eenvoudiger systeem van Samoa waarbij een sensor in het vulpistool signaleert wanneer het reservoir vol is en de toevoer stopt. “Net als bij een tankstation”, legt Maurits Goluke van CBX Nederland uit. “Deze installatie kost ongeveer de helft van een systeem zoals dat van Piusi.”

2: Kalibratie tegen nervositeit

Dankzij het toenemend aantal rijhulpsystemen is een goede kalibratietool onmisbaar. Naast de CSC-tool van Hella maakten twee andere systemen hun Nederlandse debuut op Equipvak: de Das 1000 van Bosch en het nieuwe systeem van Texa. Van de CSC-tool zijn er volgens Hella inmiddels zo’n 250 in gebruik in Nederland. Nieuw is de uitbreiding waarmee naast camera’s ook radars kunnen worden gekalibreerd. Op de stand van Explora was het nieuwe systeem van Texa te zien. Deze Italianen maken net als Hella gebruik van een aantal borden dat voor de auto moet worden geplaatst. Met behulp van de universele diagnosetester die de parameters doorgeeft aan het systeem in de auto, worden de camera’s, sensoren en radars gekalibreerd. Er zijn op dit moment veertien verschillende borden leverbaar voor verschillende automerken en modellen, waarvan vier voor Mercedes Benz.  p07 equipvak

Kalibreren heeft volgens Jack Keizer van Nijboer Blijstra Techniek geen nut zonder dat de wielstanden zijn gecontroleerd en voordat de wielen zijn uitgeslingerd. “Je kunt je bij het kalibreren van dit soort systemen geen marges van millimeters afwijking permitteren. Je adaptieve cruise control gaat heel nerveus werken bij afwijkingen.”

3: Van product naar concept

De sterk op werkplaatsinrichting en beslissers uit de branche gerichte beurs werd door veel aanbieders gebruikt om ook nieuwe en minder bekende producten en diensten te presenteren. Zo rolde Würth zijn nieuwe conceptstrategie voor de autobranche uit. “Iedereen kent ons van de boutjes en moertjes, maar we willen laten zien dat we veel meer doen”, zegt Jean-Paul Segers, branchemanager automotive bij Würth Nederland. Op de stand waren veel deelconcepten te zien waar de garagist zijn dienstverlening mee kan verbreden. Het polijsten van koplampen bijvoorbeeld, of cosmetisch schadeherstel. 

CBX Nederland gebruikte Equipvak om zich te profileren als totaalinrichter. Het bedrijf werd bekend met platte remtestbanken, maar is inmiddels uitgegroeid tot totaalinrichter. Op de stand was dan ook een breed scala aan producten te zien, van wielservice-apparatuur in de breedste zin tot stempelhefbruggen en emissieapparatuur. 

p07 van product naar concept

4: Booster in beeld

Op het gebied van handgereedschap was er als vanouds veel te zien, te beleven en proberen op de stand van Snap-on. Met dit keer een hoofdrol voor de nieuwe videobalancer en belangrijke bijrollen voor het Wallmek persluchtgereedschap en Prospot lasapparatuur. Facom liet een nieuwe uitschuifbare ratel zien en demonstreerde een veilige veerspanner op perslucht.  Opvallend veel leveranciers van handgereedschap brachten een nieuwe accubooster mee naar Vijfhuizen. Kleiner en lichter is zoals bij veel elektronica de trend. Serenco had een nieuw apparaat met een lithium ion batterij in plaats van een AGM –accu. Het apparaat zit in dezelfde behuizing, maar weegt met 4,5 kilogram bijna de helft. Naast het gewicht, heeft de booster volgens salesmanager Benelux Sjef van Belkom als voordeel dat hij niet meer continu aan de lader hoeft te hangen, maar tot 6 maanden stand-by kan staan. Je kunt er acht tot tien auto’s mee starten. Toolspecial demonstreerde een nieuw apparaatje dat zelfs helemaal geen eigen accu meer heeft. De Schumacher Probooster trekt de restspanning uit de te boosten accu, stopt deze in een condensator en laadt zichzelf in 90 tot 400 seconden op waarna het een startvermogen van 450 tot 800 ampère afgeeft.

p08 booster

5: R1234yf of CO2?

Er moet nog een auto met een aircoinstallatie op CO2 van de band rollen, maar de eerste servicestations om ze onderhouden zijn al verkrijgbaar. Maar liefst twee fabrikanten verkozen Vijfhuizen boven Frankfurt voor Europese primeur van hun CO2-apparaten. Bij Explora was de door Daimler gehomologeerde Texa Konfort 744 te zien en Stokvis Equipment demonstreerde de AVL ADS 310, een eveneens door Daimler gehomologeerde machine. Opvallend is dat de slangen op beide apparaten een stuk dunner zijn dan op R134a of R1234yf aircoservicestations terwijl de druk in een CO2-installatie vele malen hoger is dan in de nu gangbare auto airco’s. 

p08 co2

Op zoek naar meer bezoek 

Over de hoeveelheid bezoekers die naar Vijfhuizen kwam voor de eerste Equipvak doet organisator RAI Vereniging geen uitspraken. Een rondje langs de exposanten levert een gematigd positief beeld op. Volgens Jean-Paul Segers van Würth Nederland was het geen van de drie dagen erg druk. “Maar het gaat er om dat je interessante mensen spreekt en de tijd voor ze kunt nemen. We hebben hier managers en directeuren van auto-importeurs en dealerholdings op de stand gehad die je in Hardenberg of Gorinchem echt niet aantreft.” Bernard de Graaf, managing director van Rupro (onder andere Explora en Oskamp Amtech) had graag meer mensen gezien. “Maar hoe reëel is dat voor een eerste editie? Zo’n event moet de kans krijgen om te groeien.” Niks dan lof ook van Gertjan Sluyter, directeur van Hella Benelux voor de opzet. “Nu is het zaak om goed uit te zoeken hoe het aantal bezoekers kan worden verhoogd.”

Sport en spel

Op de Equipvak vond ook het eerste NK Gereedschapswagen Parkeren plaats, een door vacaturesite  Jobmotive georganiseerd event. Simon van Vliet, student aan de TU Eindhoven, slaagde er het beste in om de kar over het parcours in het vak te duwen. Hij krijgt de door Snap-on ter beschikking gestelde gereedschapswagen. Ook bij Toolspecial was een kar te winnen. Monteurs daagden elkaar uit om ze snel mogelijk een wiel te wisselen van de Coronel Dakarbuggy. Het woestijnzand vormde daarbij een extra hindernis.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.