Autonieuws | Suzuki Swift krijgt een 7,8

Steven Don Steven Don
• Laatste update:

Wat zeggen de experts?

Stéphan Vermeulen

coördinator magazines Autoweek

Voor: Bij de eerste kilometers merkten we al dat het wendbare, speelse karakter behouden blijft en de grootste minpunten van het vorige model effectief zijn aangepakt. Combineer dat met het lage gewicht en de bijbehorende voordelen en je hebt een auto die zowel rationeel als emotioneel aantrekkingskracht heeft, zeker als je voor het kenmerkende uiterlijk valt. 
Tegen: De afwerking en ergonomie zijn heel redelijk, al moet erbij worden gezegd dat het voornamelijk zwarte plastic wat goedkoop aandoet. Het voldoet echter en datzelfde zou je kunnen zeggen van het multimediasysteem. 
Consumentenpotentieel: Een 8.

Frank van Klink,

directeur XLLease

Voor: Het eigenwijze jasje, hoewel je daar van moet houden, degelijke Japanse techniek en meer binnenruimte  
Tegen: In de zakelijk lease zien we geen kans. In de privélease is er een kansje, maar daar wordt de prijs een factor. 
Leasepotentieel: Als Suzuki een speciaal privéleasemodel uitbrengt met een goede nettoprijs en opties die de particulier belangrijk vindt, zijn wij de eersten die er mee aan de slag gaan.
Cijfer: Zakelijk een 4, maar particulier, als er geluisterd wordt naar ons advies, een 8.

Joost Klaren,

restwaardespecialist Autotelex

Voor: Niet alleen Suzuki, maar ook juist de Swift heeft een enorm solide reputatie. Looks, prijsstelling (alle uitvoeringen vijfdeurs en ­inclusief airco) en de lagere gewichten dragen ook positief bij.
Tegen: Niets!
Restwaardepotentieel: Laten we eens een keer een 9 geven, dat doen we niet vaak, maar de Swift verdient het.

Hans den Hollander,

fleetmanager Cisco

Voor: Fraai vormgegeven auto die het in de particuliere markt weleens goed zou ­kunnen gaan doen. Bovendien is de Swift standaard al aardig compleet uitgevoerd.
Tegen: De Swift is naar mijn mening niet echt een zakelijke auto en zal daarom niet in veel wagenparken terecht­komen. Suzuki is sowieso al niet een merk dat je vaak in autoregelingen tegenkomt. Alleen fleetowners met een ­volledig vrije merkenkeuze zullen de Swift wellicht in hun vloot gaan op­nemen, zij het in beperkte mate.
Fleetpotentieel: Hooguit een 6.

Autonieuws | Suzuki Swift krijgt een 7,8 | Automotive Online

Autonieuws | Suzuki Swift krijgt een 7,8

Steven Don Steven Don
• Laatste update:

Wat zeggen de experts?

Stéphan Vermeulen

coördinator magazines Autoweek

Voor: Bij de eerste kilometers merkten we al dat het wendbare, speelse karakter behouden blijft en de grootste minpunten van het vorige model effectief zijn aangepakt. Combineer dat met het lage gewicht en de bijbehorende voordelen en je hebt een auto die zowel rationeel als emotioneel aantrekkingskracht heeft, zeker als je voor het kenmerkende uiterlijk valt. 
Tegen: De afwerking en ergonomie zijn heel redelijk, al moet erbij worden gezegd dat het voornamelijk zwarte plastic wat goedkoop aandoet. Het voldoet echter en datzelfde zou je kunnen zeggen van het multimediasysteem. 
Consumentenpotentieel: Een 8.

Frank van Klink,

directeur XLLease

Voor: Het eigenwijze jasje, hoewel je daar van moet houden, degelijke Japanse techniek en meer binnenruimte  
Tegen: In de zakelijk lease zien we geen kans. In de privélease is er een kansje, maar daar wordt de prijs een factor. 
Leasepotentieel: Als Suzuki een speciaal privéleasemodel uitbrengt met een goede nettoprijs en opties die de particulier belangrijk vindt, zijn wij de eersten die er mee aan de slag gaan.
Cijfer: Zakelijk een 4, maar particulier, als er geluisterd wordt naar ons advies, een 8.

Joost Klaren,

restwaardespecialist Autotelex

Voor: Niet alleen Suzuki, maar ook juist de Swift heeft een enorm solide reputatie. Looks, prijsstelling (alle uitvoeringen vijfdeurs en ­inclusief airco) en de lagere gewichten dragen ook positief bij.
Tegen: Niets!
Restwaardepotentieel: Laten we eens een keer een 9 geven, dat doen we niet vaak, maar de Swift verdient het.

Hans den Hollander,

fleetmanager Cisco

Voor: Fraai vormgegeven auto die het in de particuliere markt weleens goed zou ­kunnen gaan doen. Bovendien is de Swift standaard al aardig compleet uitgevoerd.
Tegen: De Swift is naar mijn mening niet echt een zakelijke auto en zal daarom niet in veel wagenparken terecht­komen. Suzuki is sowieso al niet een merk dat je vaak in autoregelingen tegenkomt. Alleen fleetowners met een ­volledig vrije merkenkeuze zullen de Swift wellicht in hun vloot gaan op­nemen, zij het in beperkte mate.
Fleetpotentieel: Hooguit een 6.