Gastcolumn Ruud Beukers | Laat zien wat je waard bent

Redactie Redactie
• Laatste update:

Veel autobedrijven worstelen met die vraag. Vijf keer zestig euro doorbelasten blijkt vaak lastiger dan één uur en een onderdeel van 240 euro. Veel monteurs vinden dat makkelijker. Voor een diagnoseklus die een halve dag in beslag neemt, durven ze maar een paar uur te rekenen. De vraag is waarom? Twijfelen we of we wel goed hebben gemeten? Zijn we bang dat een klant niet voor alle uren wil betalen? Een diagnose moet natuurlijk snel en effectief worden uitgevoerd, maar het is wel hooggekwalificeerd werk, dat soms veel tijd in beslag neemt.

De klant heeft maar één wens en die is dat zijn auto weer in orde is.

Bij de bouw van een computersysteem of een website vinden we een tarief van 120 euro per uur wel normaal, maar bij een auto blijkbaar niet. Als je andere branches als uitgangspunt neemt, zou vijf uur zoek- en meetwerk aan een auto net zo makkelijk door te belasten moeten zijn. Waarom doen we het dan niet? En wat moet er gebeuren om het wel te doen? Want juist bij diagnosewerk, waarbij je vaak geen winstmarge op onderdelen hebt, is het belangrijk om goed je uren te rekenen.
Onze ervaring is dat het de klant in werkelijkheid niet zo veel interesseert hoe de factuur is opgebouwd. Hij heeft maar een wens en die is dat zijn auto weer in orde is. Een mogelijkheid is om voor diagnosewerk een hoger tarief te rekenen. Maar het belangrijkste is dat je goed kunt uitleggen wat je waarom gedaan hebt. Wanneer een klant het begrijpt, heeft hij weinig moeite met het bedrag. Een goed diagnoseverslag is daarbij onmisbaar. Het geeft de receptionist handgrepen om de klant een goed verhaal voor te leggen. We komen uit een mechanisch tijdperk waarin we aan een rammeltje meestal al konden horen wat er aan de hand was en wat het ging kosten. Bij elektrische storingen is dat heel anders. Je weet meestal niet waar je eindigt. Een auto is een computer geworden, sterker nog, een compleet computernetwerk. Dat vraagt om een andere benadering, ook bij het opstellen van een werkplaats-factuur. Hoe is dit bij jouw in het bedrijf?

Ruud Beukers is directeur van opleidingsinstituut AutoNiveau.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Gastcolumn Ruud Beukers | Laat zien wat je waard bent | Automotive Online

Gastcolumn Ruud Beukers | Laat zien wat je waard bent

Redactie Redactie
• Laatste update:

Veel autobedrijven worstelen met die vraag. Vijf keer zestig euro doorbelasten blijkt vaak lastiger dan één uur en een onderdeel van 240 euro. Veel monteurs vinden dat makkelijker. Voor een diagnoseklus die een halve dag in beslag neemt, durven ze maar een paar uur te rekenen. De vraag is waarom? Twijfelen we of we wel goed hebben gemeten? Zijn we bang dat een klant niet voor alle uren wil betalen? Een diagnose moet natuurlijk snel en effectief worden uitgevoerd, maar het is wel hooggekwalificeerd werk, dat soms veel tijd in beslag neemt.

De klant heeft maar één wens en die is dat zijn auto weer in orde is.

Bij de bouw van een computersysteem of een website vinden we een tarief van 120 euro per uur wel normaal, maar bij een auto blijkbaar niet. Als je andere branches als uitgangspunt neemt, zou vijf uur zoek- en meetwerk aan een auto net zo makkelijk door te belasten moeten zijn. Waarom doen we het dan niet? En wat moet er gebeuren om het wel te doen? Want juist bij diagnosewerk, waarbij je vaak geen winstmarge op onderdelen hebt, is het belangrijk om goed je uren te rekenen.
Onze ervaring is dat het de klant in werkelijkheid niet zo veel interesseert hoe de factuur is opgebouwd. Hij heeft maar een wens en die is dat zijn auto weer in orde is. Een mogelijkheid is om voor diagnosewerk een hoger tarief te rekenen. Maar het belangrijkste is dat je goed kunt uitleggen wat je waarom gedaan hebt. Wanneer een klant het begrijpt, heeft hij weinig moeite met het bedrag. Een goed diagnoseverslag is daarbij onmisbaar. Het geeft de receptionist handgrepen om de klant een goed verhaal voor te leggen. We komen uit een mechanisch tijdperk waarin we aan een rammeltje meestal al konden horen wat er aan de hand was en wat het ging kosten. Bij elektrische storingen is dat heel anders. Je weet meestal niet waar je eindigt. Een auto is een computer geworden, sterker nog, een compleet computernetwerk. Dat vraagt om een andere benadering, ook bij het opstellen van een werkplaats-factuur. Hoe is dit bij jouw in het bedrijf?

Ruud Beukers is directeur van opleidingsinstituut AutoNiveau.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.