Van Bussel: Abracadabrapk

Redactie Redactie
• Laatste update:

 In het najaar verwachten we nog eens 3 miljoen keuringen en bereiken we minimaal 6,5 miljoen autokeuringen in Nederland. Het universele kanaal is de grote winnaar in de strijd om het populairste apk-adres. De dealer heeft het volkse apk-imago verloren en richt zich liever op alles wat nieuw, fris en fruitig is. De universeel gelooft in de kracht van de oudere auto en vooral in de omzet die voortkomt uit een apk met onderhoud. Zo’n 6,5 miljoen apk-keuringen zijn goed voor 25 duizend verplichte garagebezoeken per dag, vijf dagen per week. De apk-jaaromzet overstijgt de 200 miljoen euro. Dat is nog exclusief het noodzakelijk onderhoud van minimaal 400 miljoen euro dat een direct gevolg is van de keuring. Het RDW is feitelijk de grootste marketingmachine van Nederland!

De Pokémongeneratie ligt in een deuk.

De apk-wereld gaat dus over 600 miljoen euro. Reden genoeg om er veel actie op te ondernemen, zou je zeggen – dus heb ik als potentiële apk-klant eens de proef op de som genomen. Ik kwam zaken tegen waarvan de Pokémon-generatie helemaal in een deuk zal liggen. Op de websites van de automerken is het nauwelijks mogelijk om een apk te kopen. Prijzen worden niet genoemd, plannen is niet in realtime en al helemaal niet responsive. Bij Vakgarage en Bosch Car Service is het online kopen en inplannen van een keuring niet mogelijk. Er worden niet eens prijzen genoemd. De websites zijn niet responsive en je wordt afgescheept met een invulformulier. Schokkend. Bij Profile kan er al iets meer, maar daadwerkelijk boeken kan niet – er zijn geen verkoopprijzen. En kopen zonder verkoopprijzen bestaat niet. Op mijngarage.nl kan ik wel direct kopen, maar heeft iedereen in Hilversum dezelfde prijs: 19,50 euro. Voor de generatie Z is dat een vreemd fenomeen. Op Booking.com hebben de hotels toch ook niet allemaal dezelfde prijs? De grote winnaar in mijn zoektocht is Kwik-Fit. Hier klopt alles en kan ik een apk direct kopen en inplannen. Mooi. In een markt van 600 miljoen euro moet nog steeds de eerste apk-app gelanceerd worden om snel, makkelijk en goedkoop een apk te kopen en te plannen. Het internetgedoe blijkt nog steeds abracadabra voor de ceo in de autobranche. Beste Coolblue, kunnen jullie dit even regelen? Dank.

Luc van Bussel is voormalig ceo van The Alwaysbemobile Company en nu brain agent en innovator.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Van Bussel: Abracadabrapk | Automotive Online

Van Bussel: Abracadabrapk

Redactie Redactie
• Laatste update:

 In het najaar verwachten we nog eens 3 miljoen keuringen en bereiken we minimaal 6,5 miljoen autokeuringen in Nederland. Het universele kanaal is de grote winnaar in de strijd om het populairste apk-adres. De dealer heeft het volkse apk-imago verloren en richt zich liever op alles wat nieuw, fris en fruitig is. De universeel gelooft in de kracht van de oudere auto en vooral in de omzet die voortkomt uit een apk met onderhoud. Zo’n 6,5 miljoen apk-keuringen zijn goed voor 25 duizend verplichte garagebezoeken per dag, vijf dagen per week. De apk-jaaromzet overstijgt de 200 miljoen euro. Dat is nog exclusief het noodzakelijk onderhoud van minimaal 400 miljoen euro dat een direct gevolg is van de keuring. Het RDW is feitelijk de grootste marketingmachine van Nederland!

De Pokémongeneratie ligt in een deuk.

De apk-wereld gaat dus over 600 miljoen euro. Reden genoeg om er veel actie op te ondernemen, zou je zeggen – dus heb ik als potentiële apk-klant eens de proef op de som genomen. Ik kwam zaken tegen waarvan de Pokémon-generatie helemaal in een deuk zal liggen. Op de websites van de automerken is het nauwelijks mogelijk om een apk te kopen. Prijzen worden niet genoemd, plannen is niet in realtime en al helemaal niet responsive. Bij Vakgarage en Bosch Car Service is het online kopen en inplannen van een keuring niet mogelijk. Er worden niet eens prijzen genoemd. De websites zijn niet responsive en je wordt afgescheept met een invulformulier. Schokkend. Bij Profile kan er al iets meer, maar daadwerkelijk boeken kan niet – er zijn geen verkoopprijzen. En kopen zonder verkoopprijzen bestaat niet. Op mijngarage.nl kan ik wel direct kopen, maar heeft iedereen in Hilversum dezelfde prijs: 19,50 euro. Voor de generatie Z is dat een vreemd fenomeen. Op Booking.com hebben de hotels toch ook niet allemaal dezelfde prijs? De grote winnaar in mijn zoektocht is Kwik-Fit. Hier klopt alles en kan ik een apk direct kopen en inplannen. Mooi. In een markt van 600 miljoen euro moet nog steeds de eerste apk-app gelanceerd worden om snel, makkelijk en goedkoop een apk te kopen en te plannen. Het internetgedoe blijkt nog steeds abracadabra voor de ceo in de autobranche. Beste Coolblue, kunnen jullie dit even regelen? Dank.

Luc van Bussel is voormalig ceo van The Alwaysbemobile Company en nu brain agent en innovator.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.