Appen vanuit Essen

Innovaties leveren vooral tijdswinst op

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat Reifen verhuist naar Frankfurt heeft deels te maken met de komst van een tweede bandenvakbeurs, Tire Cologne, in Keulen. Deze opent, net zoals Reifen in Frankfurt, voor het eerst haar deuren in 2018. Hoe de Nederlandse delegatie op Reifen Essen de aandacht gaat verdelen, is veelal nog een onderwerp van gesprek. Zo zegt Rob Viset dat zijn Duitse werkgever, Huf, voor beide beurzen gaat in 2018, denkt Frits de Raad met Euro-Tyre op minstens één beurs present te zijn, gaat Inter-Sprint nog overleggen wat het beste in het budget en haar internationale beurzenplanning past,en meldt De Klok Banden zich in Keulen omdat het bedrijf het evenement vooral als relatiebeheer ziet en zij de meeste relaties in Keulen verwachten. Met andere woorden: komend jaar wordt pas duidelijk waar de voorkeuren liggen. 

Apps en tpms

Nu tpms verplicht is op nieuwe auto’s, krijgt ook de aftermarket een boost. Het aanbod aan niet-OEM tpms-systemen groeit gestaag en daarmee ook de mogelijkheden om de sensoren uit te lezen, te programmeren en vervangen. Hiervoor is niet meer de volledige functionaliteit van een OBD-apparaat nodig. Neem bijvoorbeeld Ateq. Hun populaire stand alone topmodel VT56 heeft sinds Reifen Essen een kleiner (en vooral goedkoper) broertje gekregen, de VT36. Deze leest ter plekke, dus niet per se in een werkplaats, alle benodigde tpms-gegevens uit en geeft aan of vervanging nodig is. Waarna meteen wordt aangegeven welke vervangende sensoren er zijn, OEM en aftermarket. Die laatste kunnen met de VT36 worden geprogrammeerd.

Andere grote spelers in de tpms-markt, Huf en Schrader, maken het nog eenvoudiger: hier is het een kwestie van een app downloaden op een tablet of telefoon en een klein verbindingsapparaatje aanschaffen dat fungeert als een brug tussen de bluetooth van het mobiele apparaat en de uitzendfrequentie van een tpms-sensor. Binnen een paar seconden lees je vervolgens een sensor uit om de diagnose te stellen. Bij een nieuwe sensor genereer je snel een ID-code en kun je deze inleren. Je kunt ook de bestaande code kopiëren. Dat werkt sneller, je hoeft dan immers niet in te leren. “Ook handig als de winterbandenset er weer op moet”, aldus Rob Viset van Huf, dat een systeem levert onder de naam Intellisens. Overigens is de kopieer- en inleerfunctie bij Intellisens beveiligd: het werkt alleen als de bandenspanning is verlaagd tot 1,5 bar. Schraders systeem, EZ, is ontwikkeld omdat er volgens marketingchef Markus Schmid bij bestaande OBD-tools een gat zit van drie tot vier maanden voordat de juiste info beschikbaar is: “Dit moest sneller en goedkoper kunnen. Bovendien heeft iedereen al een mobiel apparaat met scherm, dus waarom zou je er nóg een aanschaffen”. 

2-in-1

Autel heeft met de geboorte van de Maxisys MS 906TS twee apparaten in één geschoven. Leverde het bedrijf voorheen diagnose- en tpms-apparatuur apart, de 906TS kan beide taken aan.

Bartec plaatst onder de beproefde Tech500 de nieuwe Tech300 (vervanger van de Tech400), die iets meer basic in opzet is en geen wifi-functie of inductie-oplaadmogelijkheid heeft. Daarnaast presenteert deze producent de Tech100, een tool gericht op accu-, olie- en remdiagnostiek. Ook kan hij onderhoudslampjes doven, elektronische handremmen ontkoppelen bij spanningsverlies en een technische diagnose stellen. Bartec noemt het apparaat vooral geschikt voor bijvoorbeeld pechhulpdiensten. Handig apparaatje is bovendien de TAP100: een profieldiepte- en bandenspanningsmeter die data opslaat en omzet in een rapport waarmee je bij onvolkomenheden de klant eenvoudiger duidelijk kan maken dat vervanging nodig is. 

Vullen zonder schroeven

Ventiel- en sensorfabrikant Alligator komt met een ventiel waarbij je geen vuile handen hoeft te maken. De DS-P is namelijk een ventieldopje dat niet losgeschroefd hoeft te worden voor een check van de bandenspanning of het bijvullen. Volgens Alligator scheelt dit 65 procent in tijd. De DS-P is gemaakt van kunststof en is hierdoor toepasbaar op metalen, rubberen en aluminium ventielen van personenwagens, bestelauto’s, bedrijfswagens, motoren, scooters en fietsen.

Reduceren door combineren

Bij de bandenwisselmachines van verschillende merken is een aantal bijzondere verbeteringen te vinden die vooral tijdwinst opleveren. Zo komt Bright met een bandenwisselaar waarin de Bead Bazooka van Gaither is geïntegreerd. Dit maakt het oppompen van zelfs de zwaarste banden een fluitje van een cent. 

Sensoren die de breedte van de band ‘handsfree’ vaststellen, zijn onder andere terug te vinden bij de Bosch WBE 4440 Sonar en de WBE 4240 Sonar Digital. Slechts zes seconden heeft de sonar nodig om de breedte te bepalen en deze op respectievelijk een 19-inch monitor of een digitaal schermpje weer te geven. Drie laserlichten helpen om bij handmatige positionering de juiste plek voor de balansgewichten aan te duiden (optioneel op de 4240). Ook kunnen de machines op de juiste balanspositie stilhouden. Een 360 graden lichtring verlicht de binnenkant van het wiel. 

Onbalans

Bij Teco neemt de nieuwe 680 Plus PL werk uit handen. De extra brede machine – grotere loodbak – werkt met lasertechnologie, een 19-inch tft-monitor en pneumatische opspanning. De 680 kiest automatisch het juiste balanceerprogramma tijdens het inmeten en gaat vervolgens uit eigen beweging naar de plek waar de onbalans zit. Verlichting maakt ook hier het opplakken eenvoudiger. Een optionele kap met sensor maakt bovendien automatisch inmeten mogelijk. 

Opnieuw innovatieprijs

De Corghi Uniformity liep in Essen weg met een van de vier innovatieprijzen, net zoals eerder tijdens Equipauto in Parijs. De machine imponeerde wederom met de ingebouwde diagnosefunctie en ‘match-mounting’, dat de optimale montagepositie vaststelt waarbij de afwijkingen van band en velg elkaar opheffen. Volgens Corghi goed voor een tijdsbesparing van 25 procent

p22banden

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.