RDW gedoogt ‘foute’ rollenbanken

Redactie Redactie
• Laatste update:

Sinds 1 februari jongstleden gelden er nieuwe eisen voor rollenremtestbanken die nieuw worden geplaatst en die bij de APK-remmentest worden gebruikt. Bij vrachtwagens móet de remmentest worden gedaan met een rollenbank, bij personen- en bestelauto’s daarentegen mag je voor de APK ook een platenbank of zelfregistrerende remvertragingsmeter gebruiken. De nieuwe eisen gelden zoals gezegd alleen voor banken die na 1 februari zijn geplaatst; voor rollenbanken die er al lagen geldt een overgangsperiode van drie jaar. Bij de APK-keuring van personen- en bestelauto’s (APK 2) mag je in de toekomst sowieso de liggende banken (of de twee andere meetmethoden) blijven gebruiken: alleen bij plaatsing van een nieuwe rollenbank moet deze aan de nieuwe eisen voldoen.

Vanwaar deze uiteenzetting? Omdat APK-erkenninghouders die na 1 februari een rollenbank lieten plaatsen, merkten dat de meeste leveranciers een bank leverden die niet (helemaal) voldoet aan de nieuwe eisen. Alleen Autec – Sun / VLT Equipment had zijn zaken voor elkaar, de rest van de leveranciers is nog met het NMI in de slag voor goedkeuring. Oorzaak van de vertraagde goedkeuring is volgens een aantal betrokkenen dat het NMI pas in een laat stadium definitieve duidelijkheid gaf over de eisen waaraan de banken moeten voldoen. Dat neemt niet weg dat Autec de goedkeuring wel wist binnen te slepen. “Wat je moest weten stond sinds vorig jaar februari in de wet en kon door iedereen die goed kan lezen worden gebruikt, de revisies van het NMI hadden alleen tot doel de wettekst duidelijker uit te leggen”, aldus directeur Theo van Leeuwen.

Formeel kunnen de meeste van de sinds 1 februari geplaatste rollenbanken dus nog niet worden gebruikt. Maar de RDW heeft besloten een oogje dicht te knijpen, en geeft de leveranciers van de banken – en daarmee ook de erkenninghouders – een periode van enkele maanden om hun zaakjes op orde te brengen. In veel gevallen betekent dit dat de software van de rollenbanken moet worden aangepast. Hens Peeters Weem (procesmanager APK bij de RDW): “We geven geen generaal pardon, maar zullen per geval bekijken of een bank gebruikt mag worden. Waarschijnlijk geldt deze overgangsperiode tot hoogstens 1 juli.” Tegen die tijd moeten de leveranciers van de rollenbanken hun zaken dus op orde hebben. Volgens het NMI zal een aantal leveranciers over enkele weken het certificaat krijgen.

Boudewijn Hamel, hoofd after sales dienst van de Bovag, vindt de opstelling van de RDW terecht. “De leveranciers hebben voor 1 februari rollenbanken verkocht en tegen hun klanten gezegd dat ze ervoor zouden zorgen dat die zouden voldoen aan de nieuwe eisen. Dat is ze niet gelukt, maar daar kunnen de APK-bedrijven niets aan doen. Ik vind het dus uitstekend dat de RDW een zekere clementie toepast.”

Theo van Leeuwen van Autec – Sun / VLT Equipment is minder te spreken over de gang van zaken. “De leveranciers weten al sinds februari vorig jaar aan welke eisen de remmenbanken moeten voldoen, en dan vind ik het triest dat vele van onze collega’s gewoon remmentestbanken hebben uitgeleverd zonder goedkeuring, en nota bene nog steeds banken zonder goedkeuring verkopen. Het is gênant dat deze leveranciers, die de wetgeving blijkbaar niet serieus hebben genomen, de RDW om dispensatie hebben gevraagd.” Hij vindt dat des te meer omdat zijn bedrijf samen met VL Test Systems de nieuwe rollenbanken wel op tijd klaar had. “Dit is meten met twee maten. Ik vind dat er gesold wordt met de belangen van de APK-stations.” Om klanten die er zeker van willen zijn dat ze een goedgekeurde bank laten plaatsen aan te trekken, heeft Autec – SUN / VLT Equipment samen met zijn leverancier VL Test Systems de normale levertijd van acht weken verlaagd tot twee à drie weken.

Op dit moment certificeert het NMI geen rollenbanken. Dat komt doordat revisie 9 van het NMI in tegenspraak is met de wet: die moet eerst worden aangepast voordat het NMI weer goedkeuringen gaat verlenen. Het NMI verwacht dat de wetsaanpassing binnen één tot twee weken in de Staatscourant wordt gepubliceerd. Daarna wordt het certificatieproces weer voortgezet.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

RDW gedoogt ‘foute’ rollenbanken | Automotive Online

RDW gedoogt ‘foute’ rollenbanken

Redactie Redactie
• Laatste update:

Sinds 1 februari jongstleden gelden er nieuwe eisen voor rollenremtestbanken die nieuw worden geplaatst en die bij de APK-remmentest worden gebruikt. Bij vrachtwagens móet de remmentest worden gedaan met een rollenbank, bij personen- en bestelauto’s daarentegen mag je voor de APK ook een platenbank of zelfregistrerende remvertragingsmeter gebruiken. De nieuwe eisen gelden zoals gezegd alleen voor banken die na 1 februari zijn geplaatst; voor rollenbanken die er al lagen geldt een overgangsperiode van drie jaar. Bij de APK-keuring van personen- en bestelauto’s (APK 2) mag je in de toekomst sowieso de liggende banken (of de twee andere meetmethoden) blijven gebruiken: alleen bij plaatsing van een nieuwe rollenbank moet deze aan de nieuwe eisen voldoen.

Vanwaar deze uiteenzetting? Omdat APK-erkenninghouders die na 1 februari een rollenbank lieten plaatsen, merkten dat de meeste leveranciers een bank leverden die niet (helemaal) voldoet aan de nieuwe eisen. Alleen Autec – Sun / VLT Equipment had zijn zaken voor elkaar, de rest van de leveranciers is nog met het NMI in de slag voor goedkeuring. Oorzaak van de vertraagde goedkeuring is volgens een aantal betrokkenen dat het NMI pas in een laat stadium definitieve duidelijkheid gaf over de eisen waaraan de banken moeten voldoen. Dat neemt niet weg dat Autec de goedkeuring wel wist binnen te slepen. “Wat je moest weten stond sinds vorig jaar februari in de wet en kon door iedereen die goed kan lezen worden gebruikt, de revisies van het NMI hadden alleen tot doel de wettekst duidelijker uit te leggen”, aldus directeur Theo van Leeuwen.

Formeel kunnen de meeste van de sinds 1 februari geplaatste rollenbanken dus nog niet worden gebruikt. Maar de RDW heeft besloten een oogje dicht te knijpen, en geeft de leveranciers van de banken – en daarmee ook de erkenninghouders – een periode van enkele maanden om hun zaakjes op orde te brengen. In veel gevallen betekent dit dat de software van de rollenbanken moet worden aangepast. Hens Peeters Weem (procesmanager APK bij de RDW): “We geven geen generaal pardon, maar zullen per geval bekijken of een bank gebruikt mag worden. Waarschijnlijk geldt deze overgangsperiode tot hoogstens 1 juli.” Tegen die tijd moeten de leveranciers van de rollenbanken hun zaken dus op orde hebben. Volgens het NMI zal een aantal leveranciers over enkele weken het certificaat krijgen.

Boudewijn Hamel, hoofd after sales dienst van de Bovag, vindt de opstelling van de RDW terecht. “De leveranciers hebben voor 1 februari rollenbanken verkocht en tegen hun klanten gezegd dat ze ervoor zouden zorgen dat die zouden voldoen aan de nieuwe eisen. Dat is ze niet gelukt, maar daar kunnen de APK-bedrijven niets aan doen. Ik vind het dus uitstekend dat de RDW een zekere clementie toepast.”

Theo van Leeuwen van Autec – Sun / VLT Equipment is minder te spreken over de gang van zaken. “De leveranciers weten al sinds februari vorig jaar aan welke eisen de remmenbanken moeten voldoen, en dan vind ik het triest dat vele van onze collega’s gewoon remmentestbanken hebben uitgeleverd zonder goedkeuring, en nota bene nog steeds banken zonder goedkeuring verkopen. Het is gênant dat deze leveranciers, die de wetgeving blijkbaar niet serieus hebben genomen, de RDW om dispensatie hebben gevraagd.” Hij vindt dat des te meer omdat zijn bedrijf samen met VL Test Systems de nieuwe rollenbanken wel op tijd klaar had. “Dit is meten met twee maten. Ik vind dat er gesold wordt met de belangen van de APK-stations.” Om klanten die er zeker van willen zijn dat ze een goedgekeurde bank laten plaatsen aan te trekken, heeft Autec – SUN / VLT Equipment samen met zijn leverancier VL Test Systems de normale levertijd van acht weken verlaagd tot twee à drie weken.

Op dit moment certificeert het NMI geen rollenbanken. Dat komt doordat revisie 9 van het NMI in tegenspraak is met de wet: die moet eerst worden aangepast voordat het NMI weer goedkeuringen gaat verlenen. Het NMI verwacht dat de wetsaanpassing binnen één tot twee weken in de Staatscourant wordt gepubliceerd. Daarna wordt het certificatieproces weer voortgezet.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.