Ford verlaagt prijzen schadedelen met 25%

Redactie Redactie
• Laatste update:

De prijsverlaging betreft auto’s die tussen 1989 en 2000 op kenteken zijn gezet. “Juist nu verzekeringsmaatschappijen reparatiekosten steeds kritischer beoordelen, zullen deze prijsverlagingen ertoe bijdragen dat originele Ford-onderdelen blijvend de beste prijs-/kwaliteitsverhouding bieden bij schadereparaties”, aldus Ford Nederland.

‘Iedereen blij’
Een tweede voordeel van de prijsverlaging is dat een oudere auto minder snel total loss zal worden verklaard, zegt Wim ten Broeke, coördinator van Ford Erkend Schadeherstel. “Door hun geringe restwaarde waren oudere schadeauto`s vaak niet interessant om nog te repareren. Door onze lagere prijzen zal het aantal reparaties naar verwachting toenemen, waardoor de klant vaker in zijn auto kan blijven rijden, in plaats van een financieel vaak ongunstig total loss. Tegelijkertijd profiteren de verzekeringsmaatschappijen van lagere claimkosten, krijgen schadeherstellers meer opdrachten en verkoopt Ford schadeonderdelen voor een auto die anders bij een sloperij zou belanden. Zo profiteren alle partijen van dit prijsvoordeel en ik hoop dat wij dit principe in de nabije toekomst ook op andere onderdelen kunnen toepassen.”

Of niet?
Bronnen in de schadewereld zijn allerminst blij. Ze schetsen een beeld van afnemende onderdelenmarges waarvoor niet onmiddellijk compensatie kan worden gevonden. Nadat Volkswagen twee jaar geleden de prijsverlagingsdans inleidde, volgde april dit jaar Peugeot, dat niet alleen de bruto prijzen verlaagde, maar ook de marges die de schadeherstellers op die onderdelen krijgen. Een schadehersteller: “Dat heeft veel commotie veroorzaakt. We krijgen nu 17%, terwijl de kortingen die wij aan leasemaatschappijen geven veel hoger zijn. Doordat Peugeot de verlagingen tijdens het lopende jaar bekend maakte, konden wij deze niet meenemen in onze onderhandelingen met de zakelijke opdrachtgevers over de contracten, die gewoon per kalenderjaar worden afgesloten. Op ieder spatbord leg ik nu geld toe. En de zakelijke opdrachtgevers zijn niet bereid de afspraken tussentijds aan te passen, die zeggen: dat is uw probleem.”
Volgens een bron in de schadewereld maken schadedelen ruim dertig procent uit van het gemiddelde schadebedrag, en is een prijsverlaging dus inderdaad interessant voor de verzekeraar – en dus voor de consument. “Maar ik denk dat ze de prijzen ook verlagen om de verkoop van imitatiedelen minder interessant te maken.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Ford verlaagt prijzen schadedelen met 25% | Automotive Online

Ford verlaagt prijzen schadedelen met 25%

Redactie Redactie
• Laatste update:

De prijsverlaging betreft auto’s die tussen 1989 en 2000 op kenteken zijn gezet. “Juist nu verzekeringsmaatschappijen reparatiekosten steeds kritischer beoordelen, zullen deze prijsverlagingen ertoe bijdragen dat originele Ford-onderdelen blijvend de beste prijs-/kwaliteitsverhouding bieden bij schadereparaties”, aldus Ford Nederland.

‘Iedereen blij’
Een tweede voordeel van de prijsverlaging is dat een oudere auto minder snel total loss zal worden verklaard, zegt Wim ten Broeke, coördinator van Ford Erkend Schadeherstel. “Door hun geringe restwaarde waren oudere schadeauto`s vaak niet interessant om nog te repareren. Door onze lagere prijzen zal het aantal reparaties naar verwachting toenemen, waardoor de klant vaker in zijn auto kan blijven rijden, in plaats van een financieel vaak ongunstig total loss. Tegelijkertijd profiteren de verzekeringsmaatschappijen van lagere claimkosten, krijgen schadeherstellers meer opdrachten en verkoopt Ford schadeonderdelen voor een auto die anders bij een sloperij zou belanden. Zo profiteren alle partijen van dit prijsvoordeel en ik hoop dat wij dit principe in de nabije toekomst ook op andere onderdelen kunnen toepassen.”

Of niet?
Bronnen in de schadewereld zijn allerminst blij. Ze schetsen een beeld van afnemende onderdelenmarges waarvoor niet onmiddellijk compensatie kan worden gevonden. Nadat Volkswagen twee jaar geleden de prijsverlagingsdans inleidde, volgde april dit jaar Peugeot, dat niet alleen de bruto prijzen verlaagde, maar ook de marges die de schadeherstellers op die onderdelen krijgen. Een schadehersteller: “Dat heeft veel commotie veroorzaakt. We krijgen nu 17%, terwijl de kortingen die wij aan leasemaatschappijen geven veel hoger zijn. Doordat Peugeot de verlagingen tijdens het lopende jaar bekend maakte, konden wij deze niet meenemen in onze onderhandelingen met de zakelijke opdrachtgevers over de contracten, die gewoon per kalenderjaar worden afgesloten. Op ieder spatbord leg ik nu geld toe. En de zakelijke opdrachtgevers zijn niet bereid de afspraken tussentijds aan te passen, die zeggen: dat is uw probleem.”
Volgens een bron in de schadewereld maken schadedelen ruim dertig procent uit van het gemiddelde schadebedrag, en is een prijsverlaging dus inderdaad interessant voor de verzekeraar – en dus voor de consument. “Maar ik denk dat ze de prijzen ook verlagen om de verkoop van imitatiedelen minder interessant te maken.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.