`Fabrikanten liggen dwars`

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dit in reactie op de nieuwe regelgeving van Eurocommissaris, die zegt dat technische informatie (onderdelenspecificaties en informatie voor reparatie, onderhoud en schadeherstel) ook beschikbaar moeten komen voor het vrije kanaal. De autofabrikanten liggen daarbij dwars, aldus Koolen: “Zo zeggen mensen van de Jama (Japanse autofabrikanten, red.) dat ze de informatie niet in XML kunnen aanleveren (zodat het via internet kan worden uitgewisseld, redactie). Andere fabrikanten vragen grote bedragen, soms tot twintigduizend euro per type auto. Het zijn wat speldenprikken, de autofabrikanten kunnen moeilijk wennen aan het feit dat ze hun technische informatie moeten vrijgeven en hun monopolie op onderdelen kwijt zijn. Ze liggen dwars om tijd te rekken, zodat ze hun netwerk kunnen reorganiseren.”
Om de kosten van het verstrekken van technische informatie te bekostigen, zouden autofabrikanten deze in de prijzen van nieuwe auto’s kunnen verwerken, aldus Koolen: “Als iedere auto twintig euro duurder wordt, creëren zij een potje van 300 miljoen. De consument plukt daar door een toenemende concurrentie in de after market weer de vruchten van.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

`Fabrikanten liggen dwars` | Automotive Online

`Fabrikanten liggen dwars`

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dit in reactie op de nieuwe regelgeving van Eurocommissaris, die zegt dat technische informatie (onderdelenspecificaties en informatie voor reparatie, onderhoud en schadeherstel) ook beschikbaar moeten komen voor het vrije kanaal. De autofabrikanten liggen daarbij dwars, aldus Koolen: “Zo zeggen mensen van de Jama (Japanse autofabrikanten, red.) dat ze de informatie niet in XML kunnen aanleveren (zodat het via internet kan worden uitgewisseld, redactie). Andere fabrikanten vragen grote bedragen, soms tot twintigduizend euro per type auto. Het zijn wat speldenprikken, de autofabrikanten kunnen moeilijk wennen aan het feit dat ze hun technische informatie moeten vrijgeven en hun monopolie op onderdelen kwijt zijn. Ze liggen dwars om tijd te rekken, zodat ze hun netwerk kunnen reorganiseren.”
Om de kosten van het verstrekken van technische informatie te bekostigen, zouden autofabrikanten deze in de prijzen van nieuwe auto’s kunnen verwerken, aldus Koolen: “Als iedere auto twintig euro duurder wordt, creëren zij een potje van 300 miljoen. De consument plukt daar door een toenemende concurrentie in de after market weer de vruchten van.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.