Peugeot en Volkswagen leiders in dalende markt
845 nieuwe registraties, dit jaar+ komt de eerste maand naar schatting uit op 66.500 stuks (- 6%). Daarmee wordt de laagste januarimaand genoteerd sinds 1994!
Toch kiest een aantal merken ervoor om direct de sprint in te zetten. De nummers 3 en 5 van vorig jaar, Peugeot en Volkswagen, openen beiden met een marktaandeel van ruim 12%. Daarbij heeft vooral Peugeot ook nog een fikse hoeveelheid openstaande kentekens op de plank liggen, dus de positie van lijstaanvoerder is de komende tijd zonder twijfel voor Peugeot weggelegd.
De nummers 1 en 2 van vorig jaar, Opel en Renault, komen beduidend trager uit de startblokken. De nek-aan-nekrace van 2002 heeft kennelijk veel registraties naar voren getrokken. Nu wordt de tol betaald. Dat geldt ook voor de voormalige subsidiemerken. Vooral Suzuki en MCC/Smart vallen hard terug.
Opvallende stijger is Mazda dat in januari dankzij de nieuwe 6 haar marktaandeel bijna verdubbelde. Bij de typische leasemerken, waarvoor januari natuurlijk de belangrijkste registratiemaand is, is vooral Mercedes goed op schot: de vernieuwde E-klasse slaat goed aan bij het zakelijk cliënteel. Maar de overige zakelijke topmerken ondervinden toch al de gevolgen van de economische tegenwind en zien vrijwel allemaal hun verkopen dalen.