Fastned-oprichters verkopen voor miljoenen aan aandelen

Fastned • De oprichters verkopen onder andere om hun belastingen te kunnen betalen en familieleningen af te lossen.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Michiel Langezaal (l) en Bart Lubbers (r), oprichters van Fastned, verkopen een klein deel van hun aandelen. (Foto: Fastned)

Michiel Langezaal en Bart Lubbers, de oprichters van snellaadbedrijf Fastned gaan een deel van hun aandelen verkopen, zo maakt het bedrijf vandaag bekend.

Langezaal en Lubbers zeggen een deel te gaan verkopen om hun portefeuilles te diversifiëren, aan hun  belastingverplichtingen te kunnen voldoen en familieleningen te kunnen aflossen, die zijn verstrekt toen ze Fastned in 2012 oprichtten.

Zowel Lubbers als Michiel blijft zich inzetten voor Fastned. Beide ondernemers behouden een meerderheid van de aandelen. Elk zal maximaal 380 duizend certificaten van gewone aandelen in het kapitaal van Fastned (DR’s) verkopen, elk overeenkomend met ongeveer twee procent van de huidige uitstaande DR’s. De 380 duizend certificaten zijn nu 17,5 miljoen euro waard.

Vraag

Het snellaadbedrijf heeft zijn omzet in het vierde kwartaal van 2022 verdrievoudigd, waarmee de omzet over het gehele vorig jaar uitkomt op 36 miljoen euro. Er zijn in Q4 787 duizend laadsessies gedaan, een plus van 105% procent ten opzichte van Q4 202.  Behalve het openen van 30 nieuwe stations in Q4, heeft het bedrijf bestaande stations uitgebreid, onder andere met snellere laders, om zo voorbereid te zijn op de toenemende vraag. In heel 2022 heeft Fastned 59 stations geopend; in totaal telt het bedrijf eind december 244 stations.

Spannend

“Het laatste kwartaal van 2022 was erg spannend. We hebben meer lopende bouwprojecten dan ooit. We blijven hard werken om het bouwproces nog verder te versneller, zodat we dichter bij ons doel komen om vanaf 2024 100 nieuwe stations per jaar te kunnen bouwen”, aldus Michiel Langezaal, ceo van Fastned.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.