Wik Legdeur zet vol in op duurzaamheid

In de Werkplaats | Hans van Mierlo bouwt huiskamer voor autoherstel

In de werkplaats • Hij is vastbesloten om een succes van het nieuwe schadeherstelbedrijf te maken. Wik Legdeur is pas 28 jaar oud, maar wel mede-eigenaar van Hans van Mierlo Autoschade Oosterhout, lid van schadeketen AAS. Bij de bouw is rekening gehouden met een soepele scheiding tussen cosmetische en complexe schades.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Met een schemerlamp, een gezellig behangetje en een paar bankstellen lijkt de entree van Hans van Mierlo Autoschade in Oosterhout wel een huiskamer. En dat is ook precies het gevoel dat het vorig jaar geopende bedrijf volgens eigenaar Wik Legdeur (afgestudeerd bedrijfspsycholoog) moet uitstralen. Aan de lange eettafel kunnen klanten rustig werken, terwijl kleine schades aan de auto vlot worden gerepareerd. “Cosmetische schades als een kras, een bumperhoek of een velgrandje herstellen we in twee tot drie uur”, vertelt Legdeur.

Net zoals goed werd nagedacht over de inrichting van de receptie, uiteraard met gratis koffie en wifi, is ook de inrichting van de werkplaats uitgekiend. Het uitgangspunt is, dat auto’s met complexe schades nooit in de weg staan voor het kortdurend schadeherstel. Aan de voorzijde van het pand komen de auto’s met cosmetische schade binnen. Die gaan naar één van de twee werkplekken vooraan links in het pand, waar alle werkzaamheden op één werkplek kunnen worden verricht: óók de kleine spuitklussen.

Complexer

Auto’s met complexere schades worden via een overhead-deur aan de achterzijde naar binnen gereden. Daar is eerst een (inpandige) wasplaats. Daarachter komen de werkplekken, aan weerszijden van het centrale gangpad, waarbij de auto’s in een zigzagbeweging het herstelproces doorlopen. Links achteraan zijn drie plekken beschikbaar voor demontage. Daar schuin tegenover zijn drie plekken voor de voorbewerking, en als het middenpad dan weer wordt gepasseerd staat de auto in de spuitcabine. Tegenover de spuitcabine zijn vervolgens drie plaatsen beschikbaar voor de montage. Bij alles is ook gestreefd naar ideale arbeidsomstandigheden. Zo is er op alle plaatsen waar gespoten wordt een aansluiting aanwezig voor verse ademlucht. Wie tijdens een spuitklus even verse lucht wil inademen, kan zijn masker op die leiding aansluiten. Uiteraard is ook de afzuiging goed geregeld.

Wik Legdeur

BOUWJAAR: 1991
OPLEIDING: MBO technisch specialist en HBO bachelor management / bedrijfspsychologie.
LOOPBAAN: Wik Legdeur werkte tijdens zijn studie als bijverdienste bij Hans van Mierlo Autoschade Waalwijk, als autopoetser en schoonmaker. Gaandeweg leerde hij schuren, voorbewerken en grondlak spuiten. Na zijn studie werd hij calculator en daarna bedrijfsleider bij het bedrijf. Sinds januari 2019 beheert hij de nieuwe vestiging Oosterhout.      
THUIS: samenwonend.

Alles nieuw

Bij de verbouwing van het pand werd de gehele inrichting nieuw gekocht. Elke afdeling met werkplekken beschikt over een of twee schaarbruggen van Herkules, met een hefvermogen tot 2,5 ton. Enkele bruggen zijn voorzien van wielvrij systeem. Er is één tweekoloms brug, van Stertil Koni, met een vermogen van 3 ton. Die wordt gebruikt voor technische schades, als er bijvoorbeeld draagarmen of andere delen van de wielophanging moeten worden vervangen.

Zowel voor cosmetisch als complex schadeherstel wordt elke auto uitgelezen bij binnenkomst én vertrek. “Dat is handig voor ons, maar ook voor de eigenaar. Soms vinden we zaken die niets met de schade te maken hebben, maar waar we de klant wel even wijzen”, zegt Legdeur. De diagnose gebeurt met een MaxiSys Pro van Autel. 

Vrijwel alle werkzaamheden worden in eigen huis gedaan. Alleen als er een richtbank nodig is, gaat de auto naar de vestiging in Waalwijk.

Hans van Mierlo Autoschade

De vestiging Waalwijk van Hans van Mierlo Autoschade bestaat al meer dan veertig jaar. In 2011 werd Autoschade Service Udenhout overgenomen van Citroëndealer Bertens. Vorige maand wijzigde de naam daarvan in Hans van Mierlo Autoschade Udenhout. Mei 2019 opende eigenaar Edgar van Mierlo de derde vestiging, in het Brabantse Oosterhout. Daar was ruimte op de markt ontstaan door het wegvallen van de vestiging van Care, dat in 2017 failliet ging. De drie bedrijven zijn aangesloten bij AAS.

Palletkachels

Van Mierlo onderneemt voor de lange termijn en besteedde daarom bij de verbouwing veel aandacht aan duurzaamheid. Zo kwamen er twee verwarmingsketels, gestookt op palletkorrels, die continu 12 duizend liter water warm houden. Die warmte wordt gebruikt voor het verwarmen van het pand, maar ook voor de spuitcabines.

“Een forse investering”, vertelt Legdeur, die bijna wekelijks belangstellenden ontvangt die graag willen weten hoe het bevalt om ‘los van het gas’ te werken. “Het is wel leuk om één van de eerste autoschadebedrijven te zijn die helemaal inzet op duurzaamheid. Het heeft ons in elk geval al veel publiciteit opgeleverd. In de toekomst willen we nog zonnepanelen op het dak plaatsen. Dan verbruiken we ook geen stroom meer en zijn we energieneutraal.”

De kengetallen

Hans van Mierlo Autoschade Oosterhout

aantal medewerkers: 5
aantal hefbruggen: 7
aantal diagnosetesters: 1
oppervlakte werkplaats: 800 m² 
aantal verholpen schades: 1.000 per jaar

In de Werkplaats | Hans van Mierlo bouwt huiskamer voor autoherstel | Automotive Online
Wik Legdeur zet vol in op duurzaamheid

In de Werkplaats | Hans van Mierlo bouwt huiskamer voor autoherstel

In de werkplaats • Hij is vastbesloten om een succes van het nieuwe schadeherstelbedrijf te maken. Wik Legdeur is pas 28 jaar oud, maar wel mede-eigenaar van Hans van Mierlo Autoschade Oosterhout, lid van schadeketen AAS. Bij de bouw is rekening gehouden met een soepele scheiding tussen cosmetische en complexe schades.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Met een schemerlamp, een gezellig behangetje en een paar bankstellen lijkt de entree van Hans van Mierlo Autoschade in Oosterhout wel een huiskamer. En dat is ook precies het gevoel dat het vorig jaar geopende bedrijf volgens eigenaar Wik Legdeur (afgestudeerd bedrijfspsycholoog) moet uitstralen. Aan de lange eettafel kunnen klanten rustig werken, terwijl kleine schades aan de auto vlot worden gerepareerd. “Cosmetische schades als een kras, een bumperhoek of een velgrandje herstellen we in twee tot drie uur”, vertelt Legdeur.

Net zoals goed werd nagedacht over de inrichting van de receptie, uiteraard met gratis koffie en wifi, is ook de inrichting van de werkplaats uitgekiend. Het uitgangspunt is, dat auto’s met complexe schades nooit in de weg staan voor het kortdurend schadeherstel. Aan de voorzijde van het pand komen de auto’s met cosmetische schade binnen. Die gaan naar één van de twee werkplekken vooraan links in het pand, waar alle werkzaamheden op één werkplek kunnen worden verricht: óók de kleine spuitklussen.

Complexer

Auto’s met complexere schades worden via een overhead-deur aan de achterzijde naar binnen gereden. Daar is eerst een (inpandige) wasplaats. Daarachter komen de werkplekken, aan weerszijden van het centrale gangpad, waarbij de auto’s in een zigzagbeweging het herstelproces doorlopen. Links achteraan zijn drie plekken beschikbaar voor demontage. Daar schuin tegenover zijn drie plekken voor de voorbewerking, en als het middenpad dan weer wordt gepasseerd staat de auto in de spuitcabine. Tegenover de spuitcabine zijn vervolgens drie plaatsen beschikbaar voor de montage. Bij alles is ook gestreefd naar ideale arbeidsomstandigheden. Zo is er op alle plaatsen waar gespoten wordt een aansluiting aanwezig voor verse ademlucht. Wie tijdens een spuitklus even verse lucht wil inademen, kan zijn masker op die leiding aansluiten. Uiteraard is ook de afzuiging goed geregeld.

Wik Legdeur

BOUWJAAR: 1991
OPLEIDING: MBO technisch specialist en HBO bachelor management / bedrijfspsychologie.
LOOPBAAN: Wik Legdeur werkte tijdens zijn studie als bijverdienste bij Hans van Mierlo Autoschade Waalwijk, als autopoetser en schoonmaker. Gaandeweg leerde hij schuren, voorbewerken en grondlak spuiten. Na zijn studie werd hij calculator en daarna bedrijfsleider bij het bedrijf. Sinds januari 2019 beheert hij de nieuwe vestiging Oosterhout.      
THUIS: samenwonend.

Alles nieuw

Bij de verbouwing van het pand werd de gehele inrichting nieuw gekocht. Elke afdeling met werkplekken beschikt over een of twee schaarbruggen van Herkules, met een hefvermogen tot 2,5 ton. Enkele bruggen zijn voorzien van wielvrij systeem. Er is één tweekoloms brug, van Stertil Koni, met een vermogen van 3 ton. Die wordt gebruikt voor technische schades, als er bijvoorbeeld draagarmen of andere delen van de wielophanging moeten worden vervangen.

Zowel voor cosmetisch als complex schadeherstel wordt elke auto uitgelezen bij binnenkomst én vertrek. “Dat is handig voor ons, maar ook voor de eigenaar. Soms vinden we zaken die niets met de schade te maken hebben, maar waar we de klant wel even wijzen”, zegt Legdeur. De diagnose gebeurt met een MaxiSys Pro van Autel. 

Vrijwel alle werkzaamheden worden in eigen huis gedaan. Alleen als er een richtbank nodig is, gaat de auto naar de vestiging in Waalwijk.

Hans van Mierlo Autoschade

De vestiging Waalwijk van Hans van Mierlo Autoschade bestaat al meer dan veertig jaar. In 2011 werd Autoschade Service Udenhout overgenomen van Citroëndealer Bertens. Vorige maand wijzigde de naam daarvan in Hans van Mierlo Autoschade Udenhout. Mei 2019 opende eigenaar Edgar van Mierlo de derde vestiging, in het Brabantse Oosterhout. Daar was ruimte op de markt ontstaan door het wegvallen van de vestiging van Care, dat in 2017 failliet ging. De drie bedrijven zijn aangesloten bij AAS.

Palletkachels

Van Mierlo onderneemt voor de lange termijn en besteedde daarom bij de verbouwing veel aandacht aan duurzaamheid. Zo kwamen er twee verwarmingsketels, gestookt op palletkorrels, die continu 12 duizend liter water warm houden. Die warmte wordt gebruikt voor het verwarmen van het pand, maar ook voor de spuitcabines.

“Een forse investering”, vertelt Legdeur, die bijna wekelijks belangstellenden ontvangt die graag willen weten hoe het bevalt om ‘los van het gas’ te werken. “Het is wel leuk om één van de eerste autoschadebedrijven te zijn die helemaal inzet op duurzaamheid. Het heeft ons in elk geval al veel publiciteit opgeleverd. In de toekomst willen we nog zonnepanelen op het dak plaatsen. Dan verbruiken we ook geen stroom meer en zijn we energieneutraal.”

De kengetallen

Hans van Mierlo Autoschade Oosterhout

aantal medewerkers: 5
aantal hefbruggen: 7
aantal diagnosetesters: 1
oppervlakte werkplaats: 800 m² 
aantal verholpen schades: 1.000 per jaar