'Het is te gemakkelijk om opdrachtgevers als schuldige aan te wijzen'

DGA Raymond Dubbeldam: schadebranche moet eerlijk naar zichzelf kijken

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
BEELD: MARIE-SUSANNE ASSIÉ-POOT

Wat was uw ambitie toen u in 1998 het schadeherstelbedrijf van uw vader overnam?

“Ik was 24 jaar, zat boordevol ideeën en was misschien wel overmoedig: ik dacht al te weten hoe het allemaal moest. Dat begon al met de overname van twee concurrerende schadeherstelbedrijven in ons dorp. Dat had best wat voeten in aarde, maar uiteindelijk is het gelukt om van drie bedrijven één te maken. Dat gold in de regio toen als een behoorlijke consolidatieslag. Ik heb veel geleerd tussen mijn twintigste en dertigste, maar ook daarna nog – door schade en schande wijs geworden. Ik ben ondertussen 45 jaar en leer nog elke dag, ook omdat ik nu bewuster met het leven en het bedrijf probeer om te gaan.”

Hoe uit zich dat ‘bewuster met het leven en bedrijf omgaan’?

“In de beginjaren telde het bedrijf 30 medewerkers, nu zijn dat er 250. Ik voel me verantwoordelijk voor al die mensen: het is aan mij om te zorgen voor continuïteit, stabiliteit en groei van het bedrijf. In het begin wist ik wat er bij iedereen speelde. Dat kan jammer genoeg niet altijd meer, maar gelukkig heb ik goede mensen in het management team waar ik veel aan kan overlaten. Het blijft zoeken naar het juiste evenwicht zodat het bedrijf beheersbaar blijft. Ik hoop dat al mijn medewerkers weten waar het bedrijf voor staat: betrokkenheid, betrouwbaarheid, no-nonsense en transparantie.”

‘We moeten niet doen alsof we niets meer kunnen herstellen zonder erkenning.

Welke lessen heeft u in de afgelopen 20 jaar geleerd?

“Door diverse uitbreidings- en overnameplannen heb ik wel geleerd dat je je ideeën goed moet kunnen onderbouwen. Belangrijk is dat je jezelf de tijd gunt, plannen overdenkt en geen overhaaste dingen doet. Als zelfstandig ondernemer moet je niet alles alleen willen bedenken en doen, je hebt een goed klankbord nodig, zoals bevriende ondernemers. Ik ben er ook wel achter dat je moet focussen op een paar specialismen of marktgebieden. Zonder een strategisch plan kom je nergens en word je nergens echt goed in. Zo kocht ik jaren geleden een bedrijf dat mini shovels maakt. Een mooi bedrijf, voor mij een jongensboek. Bij nader inzien bleek dat we de werkzaamheden en de klanten onvoldoende kenden. Toen heb ik het bedrijf weer verkocht.”

Hoe kom je als schadehersteller in de carrosseriebouw terecht?

“Ik heb werktuigbouwkunde gedaan en houd al van jongs af aan van tekenen, berekenen en zelf iets maken. In 2008 hebben we carrosserie-cabinebouwer Metagro overgenomen. Ook zijn we actief in schadeherstel van groot materieel geworden: van trucks tot bedrijfswagens en bussen. Wat de bedrijven met elkaar gemeen hebben is dat er technische mensen werken met liefde voor het ambacht.”

Waarom is de maakindustrie bedrijfseconomisch een goede aanvulling?

“De maakindustrie is belangrijk in ons land en doet het goed. Kijk maar naar VDL. Over de hele wereld kom je Nederlandse bedrijven tegen. Dat is niet voor niets. Wij moeten het in onze maakindustrie hebben van een hoge mate van flexibiliteit, een groot reactievermogen en het produceren van kleine series en vele variaties. Concurreren met lage lonenlanden in standaardwerk is niet eenvoudig. Wij onderscheiden ons door slimme one-of-a-kind concepten, toegespitst op individuele klantbehoeften. Al ligt de looncomponent relatief hoog in ons land, dan zijn we wel interessant voor opdrachtgevers.”

AUM01 2018 P05 Raymond Dubbeldam kader

Dubbeldam in ‘t kort:

Naam: Raymond Dubbeldam / Geboortedatum: 1-2-1973 te Sliedrecht / Woonplaats: Sliedrecht / Opleiding: LTS, MTS werktuigbouwkunde, vakdiploma 1e schadehersteller, hoger management Kenneth Smit en Green Belt in lean training / Carrière: 1998 bedrijf overgenomen van vader Chris Dubbeldam / Relatie: vriendin / Kinderen: Indira (15), Brend (13) en Ferenece (12) / Hobby’s: Daar werk ik aan.

U heeft de sociale werkvoorziening (poedercoatafdeling), inclusief zestien medewerkers, in Gorinchem overgenomen. Waarom?

“Wij moeten als bedrijf natuurlijk rendement maken, maar ik vind het belangrijk om iets nuttigs terug te doen voor de gemeenschap. Er loopt in ons bedrijf een aantal mensen rond met een achterstand op de arbeidsmarkt, omdat ze doof zijn of een psychische stoornis hebben. Wij kunnen die mensen op diverse plekken goed gebruiken. Ze zijn gemotiveerd en supertrots op hun werk. Die werkplaats gaan we inzetten voor Metragro Special Coatings.”

Ik vind het belangrijk iets nuttigs terug te doen voor de gemeenschap.

Schadeherstel staat onder druk. Hoe staat de branche er nu voor?

“Ik vraag me wel eens af: moet het goed of zo goedkoop mogelijk? Mijn vader zei altijd: als het te weinig kost, klopt er iets niet. De goedkoopste bedrijven zijn namelijk niet altijd de beste bedrijven, maar helpen ondertussen wel de betere en iets duurdere bedrijven om zeep. Natuurlijk moeten we openstaan voor efficiënter werken en naar de kostenstructuur blijven kijken, maar fatsoenlijk rendement staat nummer één. De branche moet eerlijk naar zichzelf kijken. Het is te gemakkelijk om opdrachtgevers en verzekeraars de schuld te geven van lage tarieven en het te lage, gemiddelde schadebedrag. Ik denk dat alle partijen in de markt, inclusief de ketens, opdrachtgevers en verzekeraars, wel aanvoelen dat de rek er uit is.”

Hoe ziet u de positie van uw eigen herstelbedrijven in de markt?

“Voor onze schadeherstelbedrijven (4 AAS bedrijven, red) geloof ik de komende jaren in een andere structuur met één, grote technische werkplaats en daaromheen satellietvestigingen voor het reguliere en cosmetische werk. We hebben nu vier merkerkenningen (Renault, Peugeot, Citroën en Toyota) en dat aantal kan nog groeien tot maximaal 6 merkgaranties. Je moet wel genoeg volume per merk hebben, voldoende ruimte om mensen op te leiden en in equipment kunnen investeren. In technisch en commercieel opzicht heb je als hersteller wel merkerkenning nodig, maar we moeten niet doen alsof we niets meer kunnen repareren zonder erkenning.”

Wat is volgens u het meest urgente probleem van de branche?

“Het gebrek aan goed, technische personeel is een groot probleem, zowel in de maakindustrie als in de schadeherstelwereld. We hebben al tijdenlang diverse vacatures openstaan: het is een heel lastig en serieus probleem. Voor Metagro heb ik gekeken naar eventuele productielocaties in Oost-Europese landen, omdat daar wel voldoende technisch personeel is.”

Waarom willen er zo weinig mensen in de schadebranche werken?

“Jongeren horen vaak alleen maar negatieve verhalen over de sector. Dat motiveert natuurlijk niet om erin te gaan werken. We hebben in de herstelsector nog steeds een volumeprobleem: de markt is te prijsgedreven en er is te weinig aandacht voor andere, belangrijke zaken. Het wordt hoog tijd dat we daar een open discussie over gaan voeren.”

Hoe zorgt u voor de nodige ontspanning?

“Ik heb een vakantiehuisje in Zeeland waar ik geregeld een weekend naartoe ga. Ik heb daar bewust geen wifi, zodat ik er dus weinig tot helemaal niks aan mijn werk kan doen. Dan ben ik lekker buiten bezig en rond het huisje aan het rommelen. Als kind was ik vroeger thuis ook altijd aan het timmeren of rommelen aan scooters of brommers. Ik kreeg van mijn ouders alle vrijheid en speelruimte om dingen te ontdekken en zelf uit te proberen. Dat is belangrijk voor je persoonlijke ontwikkeling. Die vrijheid en speelruimte heb je binnen een bedrijf ook nodig om tot nieuwe inzichten en ideeën te komen. Ik wil mijn medewerkers in ieder geval alle vertrouwen, verantwoordelijkheid en vrijheid bieden. Het is geen one-man-show: ik zou het absoluut niet alleen willen en kunnen.”

Over de Dubbeldam Groep

De Dubbeldam Groep bestaat uit verschillende divisies: AAS Dubbeldam Schade (personenauto’s) met vier locaties (Hardinxveld-Giessendam, Papendrecht, Dordrecht en participatie in AAS Forepark Den-Haag). Onder Dubbeldam Schade vallen ook vier bedrijven in truck-, bus- en zwaar materieelschade (Schelluinen, Zwijndrecht en Maasdijk). In 2008 wordt carrosseriebedrijf Metagro overgenomen, actief in special coatings, plaatbewerking, besturingscabines en (cabine)onderdelen. Het bedrijfspand voor Metagro in Schelluinen. wordt nu uitgebreid met een magazijn. Ook Booi Carrosserie uit Zwijndrecht (importeur trailermerk Fliegl), Bergingscentrale Drechtsteden (deelneming) en Z Reclame behoren tot de groep.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

DGA Raymond Dubbeldam: schadebranche moet eerlijk naar zichzelf kijken | Automotive Online
'Het is te gemakkelijk om opdrachtgevers als schuldige aan te wijzen'

DGA Raymond Dubbeldam: schadebranche moet eerlijk naar zichzelf kijken

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
BEELD: MARIE-SUSANNE ASSIÉ-POOT

Wat was uw ambitie toen u in 1998 het schadeherstelbedrijf van uw vader overnam?

“Ik was 24 jaar, zat boordevol ideeën en was misschien wel overmoedig: ik dacht al te weten hoe het allemaal moest. Dat begon al met de overname van twee concurrerende schadeherstelbedrijven in ons dorp. Dat had best wat voeten in aarde, maar uiteindelijk is het gelukt om van drie bedrijven één te maken. Dat gold in de regio toen als een behoorlijke consolidatieslag. Ik heb veel geleerd tussen mijn twintigste en dertigste, maar ook daarna nog – door schade en schande wijs geworden. Ik ben ondertussen 45 jaar en leer nog elke dag, ook omdat ik nu bewuster met het leven en het bedrijf probeer om te gaan.”

Hoe uit zich dat ‘bewuster met het leven en bedrijf omgaan’?

“In de beginjaren telde het bedrijf 30 medewerkers, nu zijn dat er 250. Ik voel me verantwoordelijk voor al die mensen: het is aan mij om te zorgen voor continuïteit, stabiliteit en groei van het bedrijf. In het begin wist ik wat er bij iedereen speelde. Dat kan jammer genoeg niet altijd meer, maar gelukkig heb ik goede mensen in het management team waar ik veel aan kan overlaten. Het blijft zoeken naar het juiste evenwicht zodat het bedrijf beheersbaar blijft. Ik hoop dat al mijn medewerkers weten waar het bedrijf voor staat: betrokkenheid, betrouwbaarheid, no-nonsense en transparantie.”

‘We moeten niet doen alsof we niets meer kunnen herstellen zonder erkenning.

Welke lessen heeft u in de afgelopen 20 jaar geleerd?

“Door diverse uitbreidings- en overnameplannen heb ik wel geleerd dat je je ideeën goed moet kunnen onderbouwen. Belangrijk is dat je jezelf de tijd gunt, plannen overdenkt en geen overhaaste dingen doet. Als zelfstandig ondernemer moet je niet alles alleen willen bedenken en doen, je hebt een goed klankbord nodig, zoals bevriende ondernemers. Ik ben er ook wel achter dat je moet focussen op een paar specialismen of marktgebieden. Zonder een strategisch plan kom je nergens en word je nergens echt goed in. Zo kocht ik jaren geleden een bedrijf dat mini shovels maakt. Een mooi bedrijf, voor mij een jongensboek. Bij nader inzien bleek dat we de werkzaamheden en de klanten onvoldoende kenden. Toen heb ik het bedrijf weer verkocht.”

Hoe kom je als schadehersteller in de carrosseriebouw terecht?

“Ik heb werktuigbouwkunde gedaan en houd al van jongs af aan van tekenen, berekenen en zelf iets maken. In 2008 hebben we carrosserie-cabinebouwer Metagro overgenomen. Ook zijn we actief in schadeherstel van groot materieel geworden: van trucks tot bedrijfswagens en bussen. Wat de bedrijven met elkaar gemeen hebben is dat er technische mensen werken met liefde voor het ambacht.”

Waarom is de maakindustrie bedrijfseconomisch een goede aanvulling?

“De maakindustrie is belangrijk in ons land en doet het goed. Kijk maar naar VDL. Over de hele wereld kom je Nederlandse bedrijven tegen. Dat is niet voor niets. Wij moeten het in onze maakindustrie hebben van een hoge mate van flexibiliteit, een groot reactievermogen en het produceren van kleine series en vele variaties. Concurreren met lage lonenlanden in standaardwerk is niet eenvoudig. Wij onderscheiden ons door slimme one-of-a-kind concepten, toegespitst op individuele klantbehoeften. Al ligt de looncomponent relatief hoog in ons land, dan zijn we wel interessant voor opdrachtgevers.”

AUM01 2018 P05 Raymond Dubbeldam kader

Dubbeldam in ‘t kort:

Naam: Raymond Dubbeldam / Geboortedatum: 1-2-1973 te Sliedrecht / Woonplaats: Sliedrecht / Opleiding: LTS, MTS werktuigbouwkunde, vakdiploma 1e schadehersteller, hoger management Kenneth Smit en Green Belt in lean training / Carrière: 1998 bedrijf overgenomen van vader Chris Dubbeldam / Relatie: vriendin / Kinderen: Indira (15), Brend (13) en Ferenece (12) / Hobby’s: Daar werk ik aan.

U heeft de sociale werkvoorziening (poedercoatafdeling), inclusief zestien medewerkers, in Gorinchem overgenomen. Waarom?

“Wij moeten als bedrijf natuurlijk rendement maken, maar ik vind het belangrijk om iets nuttigs terug te doen voor de gemeenschap. Er loopt in ons bedrijf een aantal mensen rond met een achterstand op de arbeidsmarkt, omdat ze doof zijn of een psychische stoornis hebben. Wij kunnen die mensen op diverse plekken goed gebruiken. Ze zijn gemotiveerd en supertrots op hun werk. Die werkplaats gaan we inzetten voor Metragro Special Coatings.”

Ik vind het belangrijk iets nuttigs terug te doen voor de gemeenschap.

Schadeherstel staat onder druk. Hoe staat de branche er nu voor?

“Ik vraag me wel eens af: moet het goed of zo goedkoop mogelijk? Mijn vader zei altijd: als het te weinig kost, klopt er iets niet. De goedkoopste bedrijven zijn namelijk niet altijd de beste bedrijven, maar helpen ondertussen wel de betere en iets duurdere bedrijven om zeep. Natuurlijk moeten we openstaan voor efficiënter werken en naar de kostenstructuur blijven kijken, maar fatsoenlijk rendement staat nummer één. De branche moet eerlijk naar zichzelf kijken. Het is te gemakkelijk om opdrachtgevers en verzekeraars de schuld te geven van lage tarieven en het te lage, gemiddelde schadebedrag. Ik denk dat alle partijen in de markt, inclusief de ketens, opdrachtgevers en verzekeraars, wel aanvoelen dat de rek er uit is.”

Hoe ziet u de positie van uw eigen herstelbedrijven in de markt?

“Voor onze schadeherstelbedrijven (4 AAS bedrijven, red) geloof ik de komende jaren in een andere structuur met één, grote technische werkplaats en daaromheen satellietvestigingen voor het reguliere en cosmetische werk. We hebben nu vier merkerkenningen (Renault, Peugeot, Citroën en Toyota) en dat aantal kan nog groeien tot maximaal 6 merkgaranties. Je moet wel genoeg volume per merk hebben, voldoende ruimte om mensen op te leiden en in equipment kunnen investeren. In technisch en commercieel opzicht heb je als hersteller wel merkerkenning nodig, maar we moeten niet doen alsof we niets meer kunnen repareren zonder erkenning.”

Wat is volgens u het meest urgente probleem van de branche?

“Het gebrek aan goed, technische personeel is een groot probleem, zowel in de maakindustrie als in de schadeherstelwereld. We hebben al tijdenlang diverse vacatures openstaan: het is een heel lastig en serieus probleem. Voor Metagro heb ik gekeken naar eventuele productielocaties in Oost-Europese landen, omdat daar wel voldoende technisch personeel is.”

Waarom willen er zo weinig mensen in de schadebranche werken?

“Jongeren horen vaak alleen maar negatieve verhalen over de sector. Dat motiveert natuurlijk niet om erin te gaan werken. We hebben in de herstelsector nog steeds een volumeprobleem: de markt is te prijsgedreven en er is te weinig aandacht voor andere, belangrijke zaken. Het wordt hoog tijd dat we daar een open discussie over gaan voeren.”

Hoe zorgt u voor de nodige ontspanning?

“Ik heb een vakantiehuisje in Zeeland waar ik geregeld een weekend naartoe ga. Ik heb daar bewust geen wifi, zodat ik er dus weinig tot helemaal niks aan mijn werk kan doen. Dan ben ik lekker buiten bezig en rond het huisje aan het rommelen. Als kind was ik vroeger thuis ook altijd aan het timmeren of rommelen aan scooters of brommers. Ik kreeg van mijn ouders alle vrijheid en speelruimte om dingen te ontdekken en zelf uit te proberen. Dat is belangrijk voor je persoonlijke ontwikkeling. Die vrijheid en speelruimte heb je binnen een bedrijf ook nodig om tot nieuwe inzichten en ideeën te komen. Ik wil mijn medewerkers in ieder geval alle vertrouwen, verantwoordelijkheid en vrijheid bieden. Het is geen one-man-show: ik zou het absoluut niet alleen willen en kunnen.”

Over de Dubbeldam Groep

De Dubbeldam Groep bestaat uit verschillende divisies: AAS Dubbeldam Schade (personenauto’s) met vier locaties (Hardinxveld-Giessendam, Papendrecht, Dordrecht en participatie in AAS Forepark Den-Haag). Onder Dubbeldam Schade vallen ook vier bedrijven in truck-, bus- en zwaar materieelschade (Schelluinen, Zwijndrecht en Maasdijk). In 2008 wordt carrosseriebedrijf Metagro overgenomen, actief in special coatings, plaatbewerking, besturingscabines en (cabine)onderdelen. Het bedrijfspand voor Metagro in Schelluinen. wordt nu uitgebreid met een magazijn. Ook Booi Carrosserie uit Zwijndrecht (importeur trailermerk Fliegl), Bergingscentrale Drechtsteden (deelneming) en Z Reclame behoren tot de groep.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.