Olie&zo heeft alle oliesoorten op voorraad

In de Werkplaats | Eigen huisstijl tegen vette vingers

In de werkplaats • De Bossche Banden Service is de afgelopen jaren steeds meer onderhoud en reparaties gaan doen en wordt nu geheel omgebouwd naar de nieuw ontwikkelde huisstijl van Olie&zo. Een open werkplaats, veel ruimte voor de klant en natuurlijk alle aandacht voor goede olie. En zo.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Olie&zo is het zelf ontwikkelde werkplaatslabel van Hans en Eline van Ommen, samen eigenaar van vier Brabantse garagebedrijven. Het bedrijf in Den Bosch bestaat al 50 jaar en heeft een sterke naam in de regio. Om die te behouden, heet de vestiging nu Olie&zo Bossche Banden Service. “We doen zo’n 40 procent onderhoud en 60 procent bandenservice”, vertelt Robin Verbeek, meewerkend voorman en bedrijfsleider van de vestiging. “Misschien gaat dat evenwicht nog wel verder verschuiven richting onderhoud, als het pand in november wordt heropend.”
Afgelopen zomer stond geheel in het teken van een grootscheepse verbouwing, terwijl ondertussen zoveel mogelijk werd doorgewerkt. Er kwamen diverse nieuwe hefbruggen, een derde inrijdeur en de klantenruimte werd veel gastvrijer. Zo kwamen er werkplekken voor klanten met een laptop, die ondertussen de banden laten vervangen of wisselen.

Robin Verbeek

robin verbeekBouwjaar: 1985
Opleiding: VBO Autotechniek en diverse aanvullende cursussen
Loopbaan: Gestart bij een carrosseriebouwer, later geswitcht naar Euromaster. Na enkele jaren als vrachtwagenchauffeur ging Robin in 2010 bij de Bossche Banden Service aan de slag.
Thuis: getrouwd, drie kinderen.

Trekhaken

De nieuw ingerichte werkplaats is met zeven hefbruggen goed gevuld en over de plaatsing van die bruggen zijn dan ook vele gesprekken gevoerd, legt Verbeek uit. Rechts vooraan kwam de Hunter 3D uitlijnbrug. Achter de middelste inrijpoort staat een tweekoloms brug van Nussbaum, die gebruikt wordt voor de gewone onderhoudsbeurten. Verder de werkplaats in staan nog een tweekoloms brug en twee schaarbrugjes – ook van Nussbaum – voor werk aan de banden of de montage van een trekhaak. Een belangrijke activiteit in dit bedrijf, dat is aangesloten bij Trekhaakcentrum.nl en daardoor zo’n 125 trekhaken per jaar plaatst. Direct achter deze bruggen, links achterin het bedrijf, bevindt zich de bandenstraat. Voorzien van een tillift en een rollenbaan, zodat er zo min mogelijk hoeft te worden getild. Naast de gebruikelijke apparaten is er een Corgi Artiglio 500, een automatisch bandenapparaat voor onder meer runflats.

Achterin de werkplaats staan nog twee tweekoloms bruggen, die worden gebruikt voor de grotere reparaties. Er staan twee auto’s met gedemonteerde motoren op deze bruggen. “Als reparaties wat langer duren staat zo’n auto achterin de werkplaats niemand in de weg”, vertelt Verbeek.

Rechts achterin het pand bevindt zich nóg een inrijdeur, met een 5 tons schaarhefbrug van Sirio. “Dat is onze apk-straat. Remmentest, koplampcontrole en uitlaatgasmeting kunnen allemaal in deze hoek plaatsvinden. Maar we zaten met het probleem dat het pand niet zo heel hoog is. Deze schaarbrug is verzonken in de vloer en zo winnen we precies genoeg ruimte om ook bestelbussen en campers op de brug te kunnen zetten.”

Olie&zo

Hans en Eline van Ommen namen in 2008 de Bossche Banden Service in Den Bosch over. Het bedrijf doet sinds vier jaar ook onderhoud en reparaties, werkzaamheden met een betere marge dan banden. De afgelopen jaren werden ook garagebedrijven overgenomen in Boxtel, Sint-Oedenrode en Schijndel. Om alle bedrijven te verbinden hebben de ondernemers in 2017 een eigen label ontwikkeld: Olie&zo. Een complete huisstijl voor de website, de styling van advertenties en de aankleding van de panden. Laagdrempelig ondernemen en openheid in de werkplaats zijn belangrijke succesfactoren voor het bedrijf.

De bedrijfsnaam Olie&zo is bedacht door het reclamebureau dat ook de zwart met gouden huisstijl ontwierp. Die is ver doorgevoerd: ook de gereedschapskarren van Snap-on zijn zwart met gouden letters. Handig, want eventuele vette vingers maken de kar minder vuil dan bij de originele rode lak. “Maar de naam is niet zomaar een grapje”, stelt Verbeek. “Wij vinden olie ook echt belangrijk voor auto’s en hebben een goed gevulde oliekast met een breed assortiment 20 liter vaten van Wolf. Daarnaast hebben we 0W30 en 5W30 C3 in containers van 1000 liter en diverse soorten op 200 liter vaten.”

Leaseauto’s

Verbeek benadrukt dat Olie&zo altijd de fabrieksspecificaties aanhoudt. “Wat dat betreft willen we werken op dealerniveau. Maar bijvoorbeeld een Fiat 500, waarvan we er veel op onderhoud hebben, rijdt ook echt minder goed als je er 5W30 in gooit in plaats van de voorgeschreven 0W30. En voor de vele Fords die we als leaseauto in onderhoud hebben, houden we 200 liter 5W20 MS-FE op voorraad. Elke auto heeft een voorgeschreven motorolie en wij hebben ze vrijwel allemaal op voorraad.”

De kengetallen

Olie&zo, vestiging Den Bosch

aantal monteurs: 6
aantal hefbruggen: 7
aantal diagnosetesters: 3
oppervlakte werkplaats: 375 m2
aantal doorgangen: 5.000 per jaar
aantal verkochte banden: 4.500 per jaar
aantal verkochte liters olie: 2.500 per jaar
apk-keuringen: 450 per jaar.

In de Werkplaats | Eigen huisstijl tegen vette vingers | Automotive Online
Olie&zo heeft alle oliesoorten op voorraad

In de Werkplaats | Eigen huisstijl tegen vette vingers

In de werkplaats • De Bossche Banden Service is de afgelopen jaren steeds meer onderhoud en reparaties gaan doen en wordt nu geheel omgebouwd naar de nieuw ontwikkelde huisstijl van Olie&zo. Een open werkplaats, veel ruimte voor de klant en natuurlijk alle aandacht voor goede olie. En zo.
Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:

Olie&zo is het zelf ontwikkelde werkplaatslabel van Hans en Eline van Ommen, samen eigenaar van vier Brabantse garagebedrijven. Het bedrijf in Den Bosch bestaat al 50 jaar en heeft een sterke naam in de regio. Om die te behouden, heet de vestiging nu Olie&zo Bossche Banden Service. “We doen zo’n 40 procent onderhoud en 60 procent bandenservice”, vertelt Robin Verbeek, meewerkend voorman en bedrijfsleider van de vestiging. “Misschien gaat dat evenwicht nog wel verder verschuiven richting onderhoud, als het pand in november wordt heropend.”
Afgelopen zomer stond geheel in het teken van een grootscheepse verbouwing, terwijl ondertussen zoveel mogelijk werd doorgewerkt. Er kwamen diverse nieuwe hefbruggen, een derde inrijdeur en de klantenruimte werd veel gastvrijer. Zo kwamen er werkplekken voor klanten met een laptop, die ondertussen de banden laten vervangen of wisselen.

Robin Verbeek

robin verbeekBouwjaar: 1985
Opleiding: VBO Autotechniek en diverse aanvullende cursussen
Loopbaan: Gestart bij een carrosseriebouwer, later geswitcht naar Euromaster. Na enkele jaren als vrachtwagenchauffeur ging Robin in 2010 bij de Bossche Banden Service aan de slag.
Thuis: getrouwd, drie kinderen.

Trekhaken

De nieuw ingerichte werkplaats is met zeven hefbruggen goed gevuld en over de plaatsing van die bruggen zijn dan ook vele gesprekken gevoerd, legt Verbeek uit. Rechts vooraan kwam de Hunter 3D uitlijnbrug. Achter de middelste inrijpoort staat een tweekoloms brug van Nussbaum, die gebruikt wordt voor de gewone onderhoudsbeurten. Verder de werkplaats in staan nog een tweekoloms brug en twee schaarbrugjes – ook van Nussbaum – voor werk aan de banden of de montage van een trekhaak. Een belangrijke activiteit in dit bedrijf, dat is aangesloten bij Trekhaakcentrum.nl en daardoor zo’n 125 trekhaken per jaar plaatst. Direct achter deze bruggen, links achterin het bedrijf, bevindt zich de bandenstraat. Voorzien van een tillift en een rollenbaan, zodat er zo min mogelijk hoeft te worden getild. Naast de gebruikelijke apparaten is er een Corgi Artiglio 500, een automatisch bandenapparaat voor onder meer runflats.

Achterin de werkplaats staan nog twee tweekoloms bruggen, die worden gebruikt voor de grotere reparaties. Er staan twee auto’s met gedemonteerde motoren op deze bruggen. “Als reparaties wat langer duren staat zo’n auto achterin de werkplaats niemand in de weg”, vertelt Verbeek.

Rechts achterin het pand bevindt zich nóg een inrijdeur, met een 5 tons schaarhefbrug van Sirio. “Dat is onze apk-straat. Remmentest, koplampcontrole en uitlaatgasmeting kunnen allemaal in deze hoek plaatsvinden. Maar we zaten met het probleem dat het pand niet zo heel hoog is. Deze schaarbrug is verzonken in de vloer en zo winnen we precies genoeg ruimte om ook bestelbussen en campers op de brug te kunnen zetten.”

Olie&zo

Hans en Eline van Ommen namen in 2008 de Bossche Banden Service in Den Bosch over. Het bedrijf doet sinds vier jaar ook onderhoud en reparaties, werkzaamheden met een betere marge dan banden. De afgelopen jaren werden ook garagebedrijven overgenomen in Boxtel, Sint-Oedenrode en Schijndel. Om alle bedrijven te verbinden hebben de ondernemers in 2017 een eigen label ontwikkeld: Olie&zo. Een complete huisstijl voor de website, de styling van advertenties en de aankleding van de panden. Laagdrempelig ondernemen en openheid in de werkplaats zijn belangrijke succesfactoren voor het bedrijf.

De bedrijfsnaam Olie&zo is bedacht door het reclamebureau dat ook de zwart met gouden huisstijl ontwierp. Die is ver doorgevoerd: ook de gereedschapskarren van Snap-on zijn zwart met gouden letters. Handig, want eventuele vette vingers maken de kar minder vuil dan bij de originele rode lak. “Maar de naam is niet zomaar een grapje”, stelt Verbeek. “Wij vinden olie ook echt belangrijk voor auto’s en hebben een goed gevulde oliekast met een breed assortiment 20 liter vaten van Wolf. Daarnaast hebben we 0W30 en 5W30 C3 in containers van 1000 liter en diverse soorten op 200 liter vaten.”

Leaseauto’s

Verbeek benadrukt dat Olie&zo altijd de fabrieksspecificaties aanhoudt. “Wat dat betreft willen we werken op dealerniveau. Maar bijvoorbeeld een Fiat 500, waarvan we er veel op onderhoud hebben, rijdt ook echt minder goed als je er 5W30 in gooit in plaats van de voorgeschreven 0W30. En voor de vele Fords die we als leaseauto in onderhoud hebben, houden we 200 liter 5W20 MS-FE op voorraad. Elke auto heeft een voorgeschreven motorolie en wij hebben ze vrijwel allemaal op voorraad.”

De kengetallen

Olie&zo, vestiging Den Bosch

aantal monteurs: 6
aantal hefbruggen: 7
aantal diagnosetesters: 3
oppervlakte werkplaats: 375 m2
aantal doorgangen: 5.000 per jaar
aantal verkochte banden: 4.500 per jaar
aantal verkochte liters olie: 2.500 per jaar
apk-keuringen: 450 per jaar.