Rechtbank: Betaalplatform moet klantgegevens Audi-copycats prijsgeven

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Betaalplatform Online Paymentplatform (OPP) moet klantgegevens beschikbaar stellen aan autofabrikant Audi, zo oordeelt Rechtbank Den Haag. (Foto: Shutterstock)

Betaalplatform Online Paymentplatform (OPP) moet de klantgegevens beschikbaar stellen van partijen die via het platform Audi-onderdelen verkopen op Marktplaats. Dat is de uitkomst van een kort geding voor de Rechtbank van Den Haag. De autofabrikant stelt dat het verkopen van namaakonderdelen in strijd is met zijn merkrechten.

OPP ging niet akkoord met het verzoek van de autofabrikant om klantgegevens te verstrekken vanwege de privacywet. Hierin krijgt het betaalplatform bijval van de rechtbank, dat begrip heeft voor het standpunt van het betaalplatform dat het eerst het vonnis van de rechter wilde afwachten.

Vernietigen

De autofabrikant wil de voorraad onderdelen vernietigen, zo blijkt uit de uitspraak van de rechtbank. Advocaat Leonie Kroon van advocatenkantoor Dillinger Law, dat de zaak van Audi bepleitte in de rechtbank, stelt dat het om namaakonderdelen en/of accessoires gaat van het merk. “De aantallen zijn onbekend. Audi kon de aanbieders eerder niet aanspreken, omdat niet bekend was wie het waren”, aldus Kroon.

Het betaalplatform gaat niet tegen de uitspraak in beroep, zegt Maurice Jongmans, ceo van Online Paymentplatform. “Wij willen het misbruik en onjuist gebruik van ons betaalplatform tegengaan en doen dat ook veelvuldig. Hierbij gaan wij echter niet ‘gemakkelijk’ om met het delen van persoonsgegevens. Met het blokkeren van de gebruiker was het doel van Audi, namelijk het beĂ«indigen van de inbreuk op hun merkrecht, in onze ogen voldoende gewaarborgd. Audi wilde de partijen toch aanschrijven en wilde daarvoor de gegevens ontvangen. Dat heeft een rechter nu goedgekeurd, waarbij het privacy recht van de gebruiker dus niet opweegt tegen het nog overgebleven belang van Audi.” Volgens Jongmans gaat het hierbij om relatief kleine spelers waarbij het onduidelijk is om hoeveel onderdelen het gaat.

Audi AG-woordvoerder Wolfgang Schmidt zegt dat de autofabrikant dankzij de uitspraak van de rechter in staat is om de indentiteit vast te stellen van degenen die namaakonderdelen verkopen. “Wij kunnen momenteel geen details verstrekken over het aantal onderdelen dat op het platform wordt verhandeld of over de marktwaarde ervan”, aldus Schmidt.

Fabrikanten letten scherp op namaak van hun product. Zo ondernam nonpaint-leverancier 3M eerder stappen tegen zowel de producenten als verkopers van namaakproducten.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.

Rechtbank: Betaalplatform moet klantgegevens Audi-copycats prijsgeven | Automotive Online

Rechtbank: Betaalplatform moet klantgegevens Audi-copycats prijsgeven

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Betaalplatform Online Paymentplatform (OPP) moet klantgegevens beschikbaar stellen aan autofabrikant Audi, zo oordeelt Rechtbank Den Haag. (Foto: Shutterstock)

Betaalplatform Online Paymentplatform (OPP) moet de klantgegevens beschikbaar stellen van partijen die via het platform Audi-onderdelen verkopen op Marktplaats. Dat is de uitkomst van een kort geding voor de Rechtbank van Den Haag. De autofabrikant stelt dat het verkopen van namaakonderdelen in strijd is met zijn merkrechten.

OPP ging niet akkoord met het verzoek van de autofabrikant om klantgegevens te verstrekken vanwege de privacywet. Hierin krijgt het betaalplatform bijval van de rechtbank, dat begrip heeft voor het standpunt van het betaalplatform dat het eerst het vonnis van de rechter wilde afwachten.

Vernietigen

De autofabrikant wil de voorraad onderdelen vernietigen, zo blijkt uit de uitspraak van de rechtbank. Advocaat Leonie Kroon van advocatenkantoor Dillinger Law, dat de zaak van Audi bepleitte in de rechtbank, stelt dat het om namaakonderdelen en/of accessoires gaat van het merk. “De aantallen zijn onbekend. Audi kon de aanbieders eerder niet aanspreken, omdat niet bekend was wie het waren”, aldus Kroon.

Het betaalplatform gaat niet tegen de uitspraak in beroep, zegt Maurice Jongmans, ceo van Online Paymentplatform. “Wij willen het misbruik en onjuist gebruik van ons betaalplatform tegengaan en doen dat ook veelvuldig. Hierbij gaan wij echter niet ‘gemakkelijk’ om met het delen van persoonsgegevens. Met het blokkeren van de gebruiker was het doel van Audi, namelijk het beĂ«indigen van de inbreuk op hun merkrecht, in onze ogen voldoende gewaarborgd. Audi wilde de partijen toch aanschrijven en wilde daarvoor de gegevens ontvangen. Dat heeft een rechter nu goedgekeurd, waarbij het privacy recht van de gebruiker dus niet opweegt tegen het nog overgebleven belang van Audi.” Volgens Jongmans gaat het hierbij om relatief kleine spelers waarbij het onduidelijk is om hoeveel onderdelen het gaat.

Audi AG-woordvoerder Wolfgang Schmidt zegt dat de autofabrikant dankzij de uitspraak van de rechter in staat is om de indentiteit vast te stellen van degenen die namaakonderdelen verkopen. “Wij kunnen momenteel geen details verstrekken over het aantal onderdelen dat op het platform wordt verhandeld of over de marktwaarde ervan”, aldus Schmidt.

Fabrikanten letten scherp op namaak van hun product. Zo ondernam nonpaint-leverancier 3M eerder stappen tegen zowel de producenten als verkopers van namaakproducten.

Geplaatst in rubriek:
Jeroen Vos
Jeroen Vos

Jeroen Vos (’82) is redacteur bij Automotive. In 2006 afgestudeerd aan de School voor Journalistiek in Utrecht en liefhebber van goed voetbal, films en muziek uit de jaren ’80.