Branchebarometer: efficiency-voordelen schaalvergroting lijken uitgeput

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
De marge op de verkoop van auto's blijft afnemen. (Foto Shutterstock)

De omzet van dealerbedrijven is in de eerste drie maanden van dit jaar met tien procent gestegen, maar door hogere indirecte kosten daalde het gemiddelde dealerrendement met 0,12 procentpunt naar 1,27 procent. Dat blijkt uit de Bovag Branchebarometer. De aanhoudende margedruk is het grootste probleem. De ‘bruto marge per (gecombineerde) transactie’ (BMGT) daalde met 1,6 procent. Stern-topman Henk van der Kwast noemde bij het 25-jarig jubileum van zijn bedrijf margeverschraling een ‘veelkoppig monster’. 

Bovag concludeert dat de efficiency-voordelen van schaalvergroting uitgeput lijken te zijn. Dat komt onder meer tot uiting in de aftersales. Het resultaat in de werkplaats daalde met 4,6 procent, daardoor komt de absorptieratio – de mate waarin aftersales de totale kosten van het dealerbedrijf dekt – onder druk te staan; deze daalde van 85,8 procent in Q1 2017 naar 81,7 procent in het eerste kwartaal van 2018. Het aantal monteurs steeg met 0,4 FTE tot 6,1 in het eerste kwartaal van 2018, maar dat leidde tevens tot minder gefactureerde uren per monteur.

Snel resultaat

De prognose voor 2018 bedraagt 1.311 factuururen, waar dat vorig jaar eindigde op 1.353, in 2016 op 1.373 en in 2015 zelfs nog op 1.431. Ondanks de nasleep van een griepgolf bedroeg de bezettingsgraad in de werkplaats 86,6 procent tegen 85,3 procent een jaar eerder.

Bert de Kroon, voorzitter Bovag Autodealers, herhaalt zijn oproep voor meer efficiency in aftersales. Volgens hem kan er snel resultaat gerealiseerd worden: “Er is veel laaghangend fruit om een hogere productiviteit en efficiency te realiseren. Denk daarbij aan de afstemming tussen receptie, werkplaats en magazijn, maar vooral ook aan zaken als orde en netheid, de inhoud van de werkorder en betere planning.”

Over heel 2017 bedroeg het dealerrendement 0,78 procent.

Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.