Interview | Van den Boom (Sixt): ‘Wij horen aan de tekentafel van de bv Nederland’

Interview • Als ceo van Sixt Benelux is Karen van den Boom ervan overtuigd dat het concern alles in huis heeft om de mobiliteitsprovider van de toekomst te worden. Dat kan alleen door samenwerking en dus klopt ze overal aan waar nodig. In politiek Den Haag, bij OV-bedrijven of vastgoedontwikkelaars.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Foto: Cindy Bakker

U bent zeven jaar geleden vanuit de hotelbranche in de autoverhuurwereld terecht gekomen. Hoe was die overgang?

“In eerste instantie lijken die werelden weinig met elkaar te maken hebben, maar het draait in beide om het bereiken van de meest optimale bezettingsgraad en maximale service. Bij NH hotels was ik commercieel verantwoordelijk voor 72 hotels en ging het erom dat de hotelkamers zo maximaal mogelijk waren bezet. Datzelfde geldt nu voor de vloot en dienstverlening van Sixt. Het doel is een auto continu te laten rijden en niet onnodig stil te laten staan. Natuurlijk was het wel even wennen om vanuit de Spaanse bedrijfscultuur van NH bij een typische Duits beursgenoteerd concern terecht te komen. Ondanks dat het concern wereldwijd actief is, is Sixt bovenal een familiebedrijf. Dat maakt het juist ook zo bijzonder. Voor mijn sollicitatie vloog ik naar München voor een gesprek met eigenaar en grootste aandeelhouder, Erich Sixt. Een boeiende ervaring: geen tijd voor prietpraat, maar meteen ter zake. Daar houd ik zelf ook van. Binnen een uur stond ik weer buiten en al snel was duidelijk dat we op één lijn zaten. Erich Sixt mag dan 75 jaar zijn, hij staat nog volop in het leven en in het bedrijf. Hij is een strategisch denker, maar ook een emotionele man die niet bang is zich uit te spreken. Dat maakt het zo bijzonder en leerzaam.”

Als kapitein van het schip wilde ik het kantoor niet verlaten

Wat viel u op in de autoverhuurbranche?

“Vanuit de hospitality ben ik gewend om altijd op het gedrag van klanten te letten, te kijken waar verschillende gebruikersgroepen behoefte aan hebben en te analyseren welke producten daar het beste bij aansluiten. Toen ik hier kwam, werd er nog veel gedacht vanuit de vloot; nu is het aanbod afgestemd op de vraag. Voor ons is de kunst de vloot beheersbaar en flexibel te houden en het serviceniveau hoog. Wereldwijd brengen we elke minuut 200 duizend voertuigen in beweging, dan moet je je logistiek en service wel op orde hebben, anders kun je die beloften niet waarmaken.”

Sixt wil graag dé mobiliteitsprovider worden van de toekomst. Hoe kijkt u daarnaar?

“Om flexibele mobiliteit goed te kunnen organiseren, nu en in de toekomst, moeten we met elkaar samenwerken. Niet alleen binnen de branche, maar met alle betrokken partijen uit de private en publieke sector. Van taxibedrijven tot OV-bedrijven, gemeenten en de rijksoverheid. We werken bijvoorbeeld ook nauw samen met de RAI of de Zuidas in Amsterdam. Vaak is het OV of de infrastructuur niet toereikend en ontbreekt het aan voldoende parkeerplekken. Je kunt mobiliteit alleen goed oplossen als je er gezamenlijk naar kijkt. Ik vind dat wij als mobiliteitsprovider aan de tekentafel van Nederland moeten zitten. Alleen dan kun je meedenken en meepraten over de invulling van ruimtelijke ordening en mobiliteit. In het begin werd ik nog wel eens raar aangekeken als ik aanklopte met de boodschap dat ik als autoverhuurder ook graag bij zulke zaken betrokken wilde zijn. Ik moet nog wel eens opboksen tegen het verouderde imago van autoverhuurbedrijven. Wat helpt is dat het terugdringen van auto’s hoog op de agenda staat bij de overheid.”

Pal voor de zomer, middenin de coronacrisis, lanceerde Sixt het free floating Share-concept. Hoe verliep de introductie?

“We waren er al langer mee bezig en hadden van te voren niet bedacht het concept tijdens de coronacrisis te introduceren, maar juist in deze tijd voldoet het aan een grote behoefte. Veel mensen vinden het OV onveilig en zoeken naar een huurauto voor een langere of kortere periode, zowel particuliere als zakelijke rijders. De verandering van bezit naar gebruik is in een stroomversnelling gekomen.”

“Dit is voor ons een uitgelezen kans om te tonen hoe we over toekomstige mobiliteit denken. We hebben uitsluitend EV’s in verschillende prijsklassen in de deelvloot opgenomen. Natuurlijk is zo’n concept een risico: er is een miljoeneninvestering mee gemoeid en een gemiddelde deelauto heeft een bezettingsgraad van 30 procent. Dat is relatief laag, maar ons voordeel is dat we de deelauto’s ook weer kunnen toevoegen aan onze huurvloot, waar de bezettingsgraad tussen de 80 en 90 procent is, en omgekeerd. Zo kunnen we de aantallen aanpassen aan de vraag. De organisatie is complex. Denk aan het regelen van de juiste parkeervergunningen in drie verschillende steden. Ik ben bij alle overheden langs geweest met de vraag hoe ze kunnen meedenken. Op gemeentelijke niveau loop je al snel aan tegen een wirwar aan wet- en regelgeving, die per stad verschilt. Het is vooral een kwestie van volhouden en meedenken in oplossingen.”

In het kort: Karen van den Boom

Geboren: 1975/ Geboorteplaats: Delft / Woonplaats: Overveen (gemeente Bloemendaal) / Opleiding: Hotelschool, MBA (Erasmus Rotterdam) / Carrière: NH hotels jan 2007 – jan 2013, commercieel directeur 72 NH hotels in Benelux, UK, Frankrijk en Afrika, Sixt  jan 2013 – nov 2016 commercieel directeur Sixt Benelux, 2016 – heden ceo Sixt Benelux / Relatie: Gescheiden / Kinderen: dochter Lotus (13) / Hobby’s: hockey, skiën, autoracen 

In de livestream van Automotive zei u ervan overtuigd te zijn dat leasing in de huidige vorm gaat verdwijnen. Welke reacties kreeg u daarop?

“Velen waren het met me eens, maar een aantal ook niet. Ik krijg vaak de vraag wat nu eigenlijk het verschil is tussen lease en huur. Er is geen verschil, zeg ik dan, behalve in de kosten en contractduur. Met huur ben je flexibeler. Wil je een ééndaagse huur verlengen, dan kan dat eenvoudig via een app en kom je meteen in een ander tarief terecht. Dat dynamische prijsbeleid én de flexibiliteit zijn een groot voordeel, ook voor corporate bedrijven. Ook voor private lease zijn prima andere alternatieven te bedenken (Sixt Leasing werd begin dit jaar voor 41,9% overgenomen door Hyundai Capital Bank Europe, red). Aan het begin van de coronacrisis kregen we veel huurauto’s terug van expats. Die bedrijven zijn gelijk uit de kosten, dat is met leasing anders. Juist de afgelopen maanden heeft bij ons de telefoon niet stilgestaan. De vraag is op dit moment zo groot dat we bijna auto’s te kort komen.”

Ik moet opboksen tegen het verouderde imago van autoverhuurbedrijven

U geeft als ceo leiding aan zo’n 500 mensen in de Benelux. Hoe deed u dat ten tijde van de coronacrisis?

“Die eerste periode was bijzonder hectisch en druk. Ik had het gevoel dat ik als een kapitein van een schip het kantoor niet kon verlaten en ben dus als één van de weinige steeds hier op kantoor geweest of onderweg. Ik vond het belangrijk dat alle medewerkers wisten dat ze altijd op me konden rekenen en dat ik pal voor mijn team sta en voor het bedrijf.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

Interview | Van den Boom (Sixt): ‘Wij horen aan de tekentafel van de bv Nederland’ | Automotive Online

Interview | Van den Boom (Sixt): ‘Wij horen aan de tekentafel van de bv Nederland’

Interview • Als ceo van Sixt Benelux is Karen van den Boom ervan overtuigd dat het concern alles in huis heeft om de mobiliteitsprovider van de toekomst te worden. Dat kan alleen door samenwerking en dus klopt ze overal aan waar nodig. In politiek Den Haag, bij OV-bedrijven of vastgoedontwikkelaars.
Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Foto: Cindy Bakker

U bent zeven jaar geleden vanuit de hotelbranche in de autoverhuurwereld terecht gekomen. Hoe was die overgang?

“In eerste instantie lijken die werelden weinig met elkaar te maken hebben, maar het draait in beide om het bereiken van de meest optimale bezettingsgraad en maximale service. Bij NH hotels was ik commercieel verantwoordelijk voor 72 hotels en ging het erom dat de hotelkamers zo maximaal mogelijk waren bezet. Datzelfde geldt nu voor de vloot en dienstverlening van Sixt. Het doel is een auto continu te laten rijden en niet onnodig stil te laten staan. Natuurlijk was het wel even wennen om vanuit de Spaanse bedrijfscultuur van NH bij een typische Duits beursgenoteerd concern terecht te komen. Ondanks dat het concern wereldwijd actief is, is Sixt bovenal een familiebedrijf. Dat maakt het juist ook zo bijzonder. Voor mijn sollicitatie vloog ik naar München voor een gesprek met eigenaar en grootste aandeelhouder, Erich Sixt. Een boeiende ervaring: geen tijd voor prietpraat, maar meteen ter zake. Daar houd ik zelf ook van. Binnen een uur stond ik weer buiten en al snel was duidelijk dat we op één lijn zaten. Erich Sixt mag dan 75 jaar zijn, hij staat nog volop in het leven en in het bedrijf. Hij is een strategisch denker, maar ook een emotionele man die niet bang is zich uit te spreken. Dat maakt het zo bijzonder en leerzaam.”

Als kapitein van het schip wilde ik het kantoor niet verlaten

Wat viel u op in de autoverhuurbranche?

“Vanuit de hospitality ben ik gewend om altijd op het gedrag van klanten te letten, te kijken waar verschillende gebruikersgroepen behoefte aan hebben en te analyseren welke producten daar het beste bij aansluiten. Toen ik hier kwam, werd er nog veel gedacht vanuit de vloot; nu is het aanbod afgestemd op de vraag. Voor ons is de kunst de vloot beheersbaar en flexibel te houden en het serviceniveau hoog. Wereldwijd brengen we elke minuut 200 duizend voertuigen in beweging, dan moet je je logistiek en service wel op orde hebben, anders kun je die beloften niet waarmaken.”

Sixt wil graag dé mobiliteitsprovider worden van de toekomst. Hoe kijkt u daarnaar?

“Om flexibele mobiliteit goed te kunnen organiseren, nu en in de toekomst, moeten we met elkaar samenwerken. Niet alleen binnen de branche, maar met alle betrokken partijen uit de private en publieke sector. Van taxibedrijven tot OV-bedrijven, gemeenten en de rijksoverheid. We werken bijvoorbeeld ook nauw samen met de RAI of de Zuidas in Amsterdam. Vaak is het OV of de infrastructuur niet toereikend en ontbreekt het aan voldoende parkeerplekken. Je kunt mobiliteit alleen goed oplossen als je er gezamenlijk naar kijkt. Ik vind dat wij als mobiliteitsprovider aan de tekentafel van Nederland moeten zitten. Alleen dan kun je meedenken en meepraten over de invulling van ruimtelijke ordening en mobiliteit. In het begin werd ik nog wel eens raar aangekeken als ik aanklopte met de boodschap dat ik als autoverhuurder ook graag bij zulke zaken betrokken wilde zijn. Ik moet nog wel eens opboksen tegen het verouderde imago van autoverhuurbedrijven. Wat helpt is dat het terugdringen van auto’s hoog op de agenda staat bij de overheid.”

Pal voor de zomer, middenin de coronacrisis, lanceerde Sixt het free floating Share-concept. Hoe verliep de introductie?

“We waren er al langer mee bezig en hadden van te voren niet bedacht het concept tijdens de coronacrisis te introduceren, maar juist in deze tijd voldoet het aan een grote behoefte. Veel mensen vinden het OV onveilig en zoeken naar een huurauto voor een langere of kortere periode, zowel particuliere als zakelijke rijders. De verandering van bezit naar gebruik is in een stroomversnelling gekomen.”

“Dit is voor ons een uitgelezen kans om te tonen hoe we over toekomstige mobiliteit denken. We hebben uitsluitend EV’s in verschillende prijsklassen in de deelvloot opgenomen. Natuurlijk is zo’n concept een risico: er is een miljoeneninvestering mee gemoeid en een gemiddelde deelauto heeft een bezettingsgraad van 30 procent. Dat is relatief laag, maar ons voordeel is dat we de deelauto’s ook weer kunnen toevoegen aan onze huurvloot, waar de bezettingsgraad tussen de 80 en 90 procent is, en omgekeerd. Zo kunnen we de aantallen aanpassen aan de vraag. De organisatie is complex. Denk aan het regelen van de juiste parkeervergunningen in drie verschillende steden. Ik ben bij alle overheden langs geweest met de vraag hoe ze kunnen meedenken. Op gemeentelijke niveau loop je al snel aan tegen een wirwar aan wet- en regelgeving, die per stad verschilt. Het is vooral een kwestie van volhouden en meedenken in oplossingen.”

In het kort: Karen van den Boom

Geboren: 1975/ Geboorteplaats: Delft / Woonplaats: Overveen (gemeente Bloemendaal) / Opleiding: Hotelschool, MBA (Erasmus Rotterdam) / Carrière: NH hotels jan 2007 – jan 2013, commercieel directeur 72 NH hotels in Benelux, UK, Frankrijk en Afrika, Sixt  jan 2013 – nov 2016 commercieel directeur Sixt Benelux, 2016 – heden ceo Sixt Benelux / Relatie: Gescheiden / Kinderen: dochter Lotus (13) / Hobby’s: hockey, skiën, autoracen 

In de livestream van Automotive zei u ervan overtuigd te zijn dat leasing in de huidige vorm gaat verdwijnen. Welke reacties kreeg u daarop?

“Velen waren het met me eens, maar een aantal ook niet. Ik krijg vaak de vraag wat nu eigenlijk het verschil is tussen lease en huur. Er is geen verschil, zeg ik dan, behalve in de kosten en contractduur. Met huur ben je flexibeler. Wil je een ééndaagse huur verlengen, dan kan dat eenvoudig via een app en kom je meteen in een ander tarief terecht. Dat dynamische prijsbeleid én de flexibiliteit zijn een groot voordeel, ook voor corporate bedrijven. Ook voor private lease zijn prima andere alternatieven te bedenken (Sixt Leasing werd begin dit jaar voor 41,9% overgenomen door Hyundai Capital Bank Europe, red). Aan het begin van de coronacrisis kregen we veel huurauto’s terug van expats. Die bedrijven zijn gelijk uit de kosten, dat is met leasing anders. Juist de afgelopen maanden heeft bij ons de telefoon niet stilgestaan. De vraag is op dit moment zo groot dat we bijna auto’s te kort komen.”

Ik moet opboksen tegen het verouderde imago van autoverhuurbedrijven

U geeft als ceo leiding aan zo’n 500 mensen in de Benelux. Hoe deed u dat ten tijde van de coronacrisis?

“Die eerste periode was bijzonder hectisch en druk. Ik had het gevoel dat ik als een kapitein van een schip het kantoor niet kon verlaten en ben dus als één van de weinige steeds hier op kantoor geweest of onderweg. Ik vond het belangrijk dat alle medewerkers wisten dat ze altijd op me konden rekenen en dat ik pal voor mijn team sta en voor het bedrijf.”

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.