u2018op vakkennis bezuinig je nietu2019

In de werkplaats | Bij Autobedrijf Ferdy Snijders moet alles perfect

Redactie Redactie
• Laatste update:

De kengetallen Autobedrijf Ferdy Snijders Emmen // AANTAL MEDEWERKERS: 7 // AANTAL HEFBRUGGEN: 6 // AANTAL DOORGANGEN: 3.500 per jaar // LITERS OLIE: 6.000-6.500 per jaar // AANTAL VERKOCHTE BANDEN: 1.000-1.100 per jaar // OPPERVLAKTE WERKPLAATS TOTAAL: 300 m2 //

Ferdy Snijders heeft zijn eigen bedrijf te danken aan een faillissement. Tijdens de crisis gaat het autobedrijf waar Snijders werkt kopje onder. Voor de dan 27-jarige eerste autotechnicus geen reden om bij de pakken neer te gaan zitten. Binnen een half jaar schrijft hij een businessplan, regelt financiering en begint zijn eigen autobedrijf in het pand van zijn voormalige werkgever. “Mijn werkervaring lag vooral in de werkplaats en de techniek, maar dat wil niet zeggen dat ik geen ideeën heb over bedrijfsvoering, uitstraling en marketing.” Samen met een reclamebureau kiest hij voor een opvallende huisstijl met zwart en oranje. Daarnaast bouwt hij naamsbekendheid op met advertenties in lokale en regionale media. Dat heeft effect. “Op de officiële openingsdag was het rustig, op de tweede dag was het druk en op de derde dag was het hectisch. Binnen een week had ik zoveel werk dat ik een extra monteur moest aannemen.” 

Gratis leenauto

Marketing en reclame helpen het autobedrijf aan een vliegende start. “Er is genoeg concurrentie op de onderhoudsmarkt, dus moet je zorgen dat je opvalt. Mensen moeten over je blijven praten. Op een positieve manier uiteraard.” Andere opvallende klantentrekkers zijn tien jaar gratis apk bij elke gebruikte auto en gratis vervangend vervoer bij elk werkplaatsbezoek. Klanten krijgen kosteloos een leenauto en betalen alleen de brandstof. Daarbij maakt het niet uit of ze hun eigen auto brengen voor een kleine of een grote technische ingreep. “Onze twaalf leenauto’s zijn altijd op pad”, zegt Snijders. “Collega’s vragen weleens of het allemaal uit kan met de kosten. Dat kan het. We verdienen het terug omdat we een constante stroom werk hebben. Een gratis leenauto is niet alleen service, het is ook reclame. Er wordt veel over gepraat. Onze klanten vertellen het aan familie, buren en vrienden. Die onthouden dat. Zeker als hun eigen autobedrijf wel geld vraagt voor een leenauto.” Ondanks het succes van zulke marketingacties blijft de ondernemer nuchter over de resultaten. “Ik zie het als een hulpmiddel om mensen binnen te krijgen. Zodra ze binnen zijn, moet je zorgen dat ze blijven. Dat doe je met kwaliteit en service. Als dat niet goed voor elkaar is, hebben advertenties geen zin. Op de lange termijn zijn eerlijkheid, openheid en kwaliteit de beste reclame voor je bedrijf.” 

p24 in de werkplaats pasfoto

Ferdy Snijders

bouwjaar: 1981
opleiding: eerste autotechnicus, diagnosetechnicus, apk-keurmeester, diverse aanvullende trainingen en opleidingen
loopbaan: Ford-dealer Autohuis Jagt, Autobedrijf Van Dijk, Tibo keurings- en servicestation, Autobedrijf Ferdy Snijders
thuis: Samenwonend, zoon en dochter

Bijspringen

De afgelopen acht jaar is Autobedrijf Snijders snel gegroeid. Twee jaar na de oprichting komen de capaciteitsgrenzen van de werkplaats in zicht. Met vier hefbruggen en drie autotechnici is doorgroeien niet langer mogelijk. Met een grote verbouwing wordt de werkplaats gemoderniseerd en uitgebreid. “Ik had een onderhuurder die een deel van het pand huurde. We hebben in goed overleg afscheid genomen zodat ik de vrijgekomen ruimte bij de werkplaats kon trekken. In het nieuwe deel staan twee hefbruggen die we gebruiken voor werkzaamheden die veel tijd kosten.” Op dit moment telt de werkplaats zes hefbruggen en werken er vier mensen. Eigenlijk is dat nog steeds niet genoeg. “We hebben werk voor vijf man. Dat vang ik op door zelf bij te springen. Zo houd ik voeling met de praktijk. Ik vind het nog steeds leuk om met techniek bezig te zijn. In mijn vrije tijd ben ik actief in de kartsport. Daar is het een uitdaging om de kart voor elke race perfect af te stellen. Techniek is voor mij een vorm van ontspanning.” 

Efficiënter

Hoewel de make-over van de werkplaats alweer een paar jaar geleden is, ziet alles er strak en fris uit. De wanden zijn donkergrijs en wit en op de vloer liggen donkergrijze rubberen tegels. “Een gietvloer is goedkoper, rubber is duurzamer en comfortabeler. Best belangrijk als je er de hele dag op staat en loopt. Het dempt ook het geluid”, aldus Snijders. De hefbruggen en de meeste equipment zijn afkomstig van Würth, omdat dat in 2011 de enige leverancier was die de bruggen in de huisstijlkleuren wilde leveren. Naast drie hydraulische tweekolommers en een mechanische tweekoloms brug staan in de werkplaats een vierkolommer en een schaarhefbrug met een wielvrij hefsysteem. De zes werkplekken hebben elk een eigen overheaddeur. “Een grotere werkplaats is mooi, maar dit is efficiënter. We verliezen geen tijd met onnodig rangeren.” Technische informatie haalt het team uit systemen van Bosch (Bosch ESI), Autotools en Haynes Pro. De diagnoseapparatuur is van Bosch en Snap-On, aangevuld met een origineel VAG-diagnosesysteem en verschillende handtesters. “Voor snelle diagnose gebruiken we de Snap-On Modis, voor het grote werk de Bosch KTS. Binnenkort komt er een nieuwe Bosch testkast bij. Een forse investering, maar dat is nodig als je bij wilt blijven.” 

Verkeerde zuinigheid

In het magazijn staat een uitgebreide selectie speciaalgereedschap. Wat hij zelf niet heeft, huurt Snijders bij de grossier. “Ik betaal liever een dag huur dan dat ik duur gereedschap koop dat we twee keer per jaar gebruiken.” De verhouding tussen personenauto’s en bedrijfsauto’s in de werkplaats is ongeveer 50:50. “We hoeven nooit een auto te weigeren en we pakken alles aan. Van de nieuwste hybrides tot klassieke Amerikanen.” Minstens zo belangrijk als regelmatig investeren in nieuwe equipment vindt hij regelmatig investeren in opleiding en vakkennis. “In de werkplaats is iedereen eerste autotechnicus, diagnosetechnicus en apk-keurmeester. Elk jaar gaat iedereen vijf à zes dagen op training. Dat kost veel geld, maar mensen met achterhaalde vakkennis in dienst hebben is veel duurder. Op vakkennis bespaar je niet, dat vind ik verkeerde zuinigheid. Vroeger was ik zelf heel fanatiek. Als er een nieuwe opleiding was en mijn werkgever wilde het niet betalen, dan betaalde ik het zelf. Investeren in het opleidingsniveau van je mensen is investeren in de toekomst van je bedrijf.” De kwaliteit van de werkplaats is hem dan ook heilig. “Ik heb een keer de fout gemaakt om heel veel occasions op voorraad te nemen. We verkochten veel auto’s, maar dat ging ten koste van de werkplaats, dus zijn we ermee gestopt. Ik ben een echte control freak. Alles moet perfect. De kwaliteit van de werkplaats komt altijd op de eerste plaats.” 

Persoonlijk

Ondanks het forse werkaanbod voelt Snijders geen behoefte om opnieuw een maatje groter te groeien. “Als ik een vijfde monteur aanneem, moet ik een receptionist aannemen om alles in goede banen te leiden. Ik sta liever zelf achter de receptie. Onze kleinschaligheid en toegankelijkheid bepalen voor een groot deel ons succes. Hoe groter het bedrijf, hoe groter de afstand tot de klant. Nu ken ik iedereen bij naam en maak ik met iedereen een praatje. Ik heb plezier in het persoonlijke contact en onze klanten ook. Waarom zou ik dat veranderen?” Om precies dezelfde reden heeft hij tot nu toe geen belangstelling gehad voor een garageformule. “Ik heb er weleens over nagedacht, maar voor ons heeft het weinig meerwaarde, want marketing, training en opleiding hebben we zelf goed op de rit. Een formule verandert je bedrijf toch een beetje in een eenheidsworst. Concepten kunnen je werk uit handen nemen, alleen betaal je daar veel geld voor. Ik heb ook een inloopmat en een koffiemachine met ons bedrijfslogo. Dat heb ik zelf moeten regelen, maar daar ben ik ondernemer voor geworden.” Het enige garageconcept waar hij serieus over heeft nagedacht, is Bosch Car Service. “We zijn in het verleden aangesloten geweest bij Leaseprof. Daar kwam te weinig werk uit. Bosch Car Service heeft goede contacten bij leasemaatschappijen. Op dit moment hebben we het extra werk niet nodig, maar met het oog op de toekomst kan dat best interessant zijn.”

p24 hele fotowerkplaats

Over Autobedrijf Ferdy Snijders

Autobedrijf Ferdy Snijders bestaat sinds 2009. Ferdy Snijders komt uit een ondernemersgezin en kwam als kind regelmatig over de vloer bij het onafhankelijke autobedrijf van zijn vader en oom in Zwartemeer. Na een aantal technische functies bij een merkdealer en verschillende onafhankelijke autobedrijven begon hij voor zichzelf. De werkzaamheden zijn breed en bestaan uit onderhoud, reparatie, diagnose en verkoop van moderne auto’s, klassieke auto’s en bedrijfsauto’s. Ook de vrouw en de vader van Snijders zijn werkzaam in het bedrijf.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

In de werkplaats | Bij Autobedrijf Ferdy Snijders moet alles perfect | Automotive Online
u2018op vakkennis bezuinig je nietu2019

In de werkplaats | Bij Autobedrijf Ferdy Snijders moet alles perfect

Redactie Redactie
• Laatste update:

De kengetallen Autobedrijf Ferdy Snijders Emmen // AANTAL MEDEWERKERS: 7 // AANTAL HEFBRUGGEN: 6 // AANTAL DOORGANGEN: 3.500 per jaar // LITERS OLIE: 6.000-6.500 per jaar // AANTAL VERKOCHTE BANDEN: 1.000-1.100 per jaar // OPPERVLAKTE WERKPLAATS TOTAAL: 300 m2 //

Ferdy Snijders heeft zijn eigen bedrijf te danken aan een faillissement. Tijdens de crisis gaat het autobedrijf waar Snijders werkt kopje onder. Voor de dan 27-jarige eerste autotechnicus geen reden om bij de pakken neer te gaan zitten. Binnen een half jaar schrijft hij een businessplan, regelt financiering en begint zijn eigen autobedrijf in het pand van zijn voormalige werkgever. “Mijn werkervaring lag vooral in de werkplaats en de techniek, maar dat wil niet zeggen dat ik geen ideeën heb over bedrijfsvoering, uitstraling en marketing.” Samen met een reclamebureau kiest hij voor een opvallende huisstijl met zwart en oranje. Daarnaast bouwt hij naamsbekendheid op met advertenties in lokale en regionale media. Dat heeft effect. “Op de officiële openingsdag was het rustig, op de tweede dag was het druk en op de derde dag was het hectisch. Binnen een week had ik zoveel werk dat ik een extra monteur moest aannemen.” 

Gratis leenauto

Marketing en reclame helpen het autobedrijf aan een vliegende start. “Er is genoeg concurrentie op de onderhoudsmarkt, dus moet je zorgen dat je opvalt. Mensen moeten over je blijven praten. Op een positieve manier uiteraard.” Andere opvallende klantentrekkers zijn tien jaar gratis apk bij elke gebruikte auto en gratis vervangend vervoer bij elk werkplaatsbezoek. Klanten krijgen kosteloos een leenauto en betalen alleen de brandstof. Daarbij maakt het niet uit of ze hun eigen auto brengen voor een kleine of een grote technische ingreep. “Onze twaalf leenauto’s zijn altijd op pad”, zegt Snijders. “Collega’s vragen weleens of het allemaal uit kan met de kosten. Dat kan het. We verdienen het terug omdat we een constante stroom werk hebben. Een gratis leenauto is niet alleen service, het is ook reclame. Er wordt veel over gepraat. Onze klanten vertellen het aan familie, buren en vrienden. Die onthouden dat. Zeker als hun eigen autobedrijf wel geld vraagt voor een leenauto.” Ondanks het succes van zulke marketingacties blijft de ondernemer nuchter over de resultaten. “Ik zie het als een hulpmiddel om mensen binnen te krijgen. Zodra ze binnen zijn, moet je zorgen dat ze blijven. Dat doe je met kwaliteit en service. Als dat niet goed voor elkaar is, hebben advertenties geen zin. Op de lange termijn zijn eerlijkheid, openheid en kwaliteit de beste reclame voor je bedrijf.” 

p24 in de werkplaats pasfoto

Ferdy Snijders

bouwjaar: 1981
opleiding: eerste autotechnicus, diagnosetechnicus, apk-keurmeester, diverse aanvullende trainingen en opleidingen
loopbaan: Ford-dealer Autohuis Jagt, Autobedrijf Van Dijk, Tibo keurings- en servicestation, Autobedrijf Ferdy Snijders
thuis: Samenwonend, zoon en dochter

Bijspringen

De afgelopen acht jaar is Autobedrijf Snijders snel gegroeid. Twee jaar na de oprichting komen de capaciteitsgrenzen van de werkplaats in zicht. Met vier hefbruggen en drie autotechnici is doorgroeien niet langer mogelijk. Met een grote verbouwing wordt de werkplaats gemoderniseerd en uitgebreid. “Ik had een onderhuurder die een deel van het pand huurde. We hebben in goed overleg afscheid genomen zodat ik de vrijgekomen ruimte bij de werkplaats kon trekken. In het nieuwe deel staan twee hefbruggen die we gebruiken voor werkzaamheden die veel tijd kosten.” Op dit moment telt de werkplaats zes hefbruggen en werken er vier mensen. Eigenlijk is dat nog steeds niet genoeg. “We hebben werk voor vijf man. Dat vang ik op door zelf bij te springen. Zo houd ik voeling met de praktijk. Ik vind het nog steeds leuk om met techniek bezig te zijn. In mijn vrije tijd ben ik actief in de kartsport. Daar is het een uitdaging om de kart voor elke race perfect af te stellen. Techniek is voor mij een vorm van ontspanning.” 

Efficiënter

Hoewel de make-over van de werkplaats alweer een paar jaar geleden is, ziet alles er strak en fris uit. De wanden zijn donkergrijs en wit en op de vloer liggen donkergrijze rubberen tegels. “Een gietvloer is goedkoper, rubber is duurzamer en comfortabeler. Best belangrijk als je er de hele dag op staat en loopt. Het dempt ook het geluid”, aldus Snijders. De hefbruggen en de meeste equipment zijn afkomstig van Würth, omdat dat in 2011 de enige leverancier was die de bruggen in de huisstijlkleuren wilde leveren. Naast drie hydraulische tweekolommers en een mechanische tweekoloms brug staan in de werkplaats een vierkolommer en een schaarhefbrug met een wielvrij hefsysteem. De zes werkplekken hebben elk een eigen overheaddeur. “Een grotere werkplaats is mooi, maar dit is efficiënter. We verliezen geen tijd met onnodig rangeren.” Technische informatie haalt het team uit systemen van Bosch (Bosch ESI), Autotools en Haynes Pro. De diagnoseapparatuur is van Bosch en Snap-On, aangevuld met een origineel VAG-diagnosesysteem en verschillende handtesters. “Voor snelle diagnose gebruiken we de Snap-On Modis, voor het grote werk de Bosch KTS. Binnenkort komt er een nieuwe Bosch testkast bij. Een forse investering, maar dat is nodig als je bij wilt blijven.” 

Verkeerde zuinigheid

In het magazijn staat een uitgebreide selectie speciaalgereedschap. Wat hij zelf niet heeft, huurt Snijders bij de grossier. “Ik betaal liever een dag huur dan dat ik duur gereedschap koop dat we twee keer per jaar gebruiken.” De verhouding tussen personenauto’s en bedrijfsauto’s in de werkplaats is ongeveer 50:50. “We hoeven nooit een auto te weigeren en we pakken alles aan. Van de nieuwste hybrides tot klassieke Amerikanen.” Minstens zo belangrijk als regelmatig investeren in nieuwe equipment vindt hij regelmatig investeren in opleiding en vakkennis. “In de werkplaats is iedereen eerste autotechnicus, diagnosetechnicus en apk-keurmeester. Elk jaar gaat iedereen vijf à zes dagen op training. Dat kost veel geld, maar mensen met achterhaalde vakkennis in dienst hebben is veel duurder. Op vakkennis bespaar je niet, dat vind ik verkeerde zuinigheid. Vroeger was ik zelf heel fanatiek. Als er een nieuwe opleiding was en mijn werkgever wilde het niet betalen, dan betaalde ik het zelf. Investeren in het opleidingsniveau van je mensen is investeren in de toekomst van je bedrijf.” De kwaliteit van de werkplaats is hem dan ook heilig. “Ik heb een keer de fout gemaakt om heel veel occasions op voorraad te nemen. We verkochten veel auto’s, maar dat ging ten koste van de werkplaats, dus zijn we ermee gestopt. Ik ben een echte control freak. Alles moet perfect. De kwaliteit van de werkplaats komt altijd op de eerste plaats.” 

Persoonlijk

Ondanks het forse werkaanbod voelt Snijders geen behoefte om opnieuw een maatje groter te groeien. “Als ik een vijfde monteur aanneem, moet ik een receptionist aannemen om alles in goede banen te leiden. Ik sta liever zelf achter de receptie. Onze kleinschaligheid en toegankelijkheid bepalen voor een groot deel ons succes. Hoe groter het bedrijf, hoe groter de afstand tot de klant. Nu ken ik iedereen bij naam en maak ik met iedereen een praatje. Ik heb plezier in het persoonlijke contact en onze klanten ook. Waarom zou ik dat veranderen?” Om precies dezelfde reden heeft hij tot nu toe geen belangstelling gehad voor een garageformule. “Ik heb er weleens over nagedacht, maar voor ons heeft het weinig meerwaarde, want marketing, training en opleiding hebben we zelf goed op de rit. Een formule verandert je bedrijf toch een beetje in een eenheidsworst. Concepten kunnen je werk uit handen nemen, alleen betaal je daar veel geld voor. Ik heb ook een inloopmat en een koffiemachine met ons bedrijfslogo. Dat heb ik zelf moeten regelen, maar daar ben ik ondernemer voor geworden.” Het enige garageconcept waar hij serieus over heeft nagedacht, is Bosch Car Service. “We zijn in het verleden aangesloten geweest bij Leaseprof. Daar kwam te weinig werk uit. Bosch Car Service heeft goede contacten bij leasemaatschappijen. Op dit moment hebben we het extra werk niet nodig, maar met het oog op de toekomst kan dat best interessant zijn.”

p24 hele fotowerkplaats

Over Autobedrijf Ferdy Snijders

Autobedrijf Ferdy Snijders bestaat sinds 2009. Ferdy Snijders komt uit een ondernemersgezin en kwam als kind regelmatig over de vloer bij het onafhankelijke autobedrijf van zijn vader en oom in Zwartemeer. Na een aantal technische functies bij een merkdealer en verschillende onafhankelijke autobedrijven begon hij voor zichzelf. De werkzaamheden zijn breed en bestaan uit onderhoud, reparatie, diagnose en verkoop van moderne auto’s, klassieke auto’s en bedrijfsauto’s. Ook de vrouw en de vader van Snijders zijn werkzaam in het bedrijf.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.