Wie klein is, moet slim zijn

In de werkplaats: Van Dijk is specialist in specialismen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Revisietechnicus, diagnosetechnicus, technisch specialist, merkspecialist: Arjo van Dijk heeft ervaring in de meest uiteenlopende disciplines van het technische autovak. In zijn laatste vaste baan, van 2001 tot 2009, was hij technisch ondersteuner bij Saab-importeur A.I.M. in Vianen. In deze functie was hij het aanspreekpunt voor dealers die te maken kregen met elektronische en mechanische storingen waar ze zelf niet meer uit kwamen. Daarnaast was hij wekelijks op pad om dit soort probleemauto’s op locatie te onderzoeken. Ook reisde hij periodiek naar de fabriek in Trollhättan voor trainingen en cursussen. “Het was interessant om zo dicht bij het vuur te zitten. In Zweden sprak ik mensen die nauw betrokken waren bij de ontwikkeling van nieuwe modellen en nieuwe technologie. Een leerzame en interessante tijd.” In 2009 kwam daar een abrupt einde aan door het faillissement van A.I.M. Het jaar daarna bleef Van Dijk als buitendienstmedewerker sales en aftersales aan het merk verbonden, totdat ook dat stopte. “Toen moest ik kiezen: opnieuw ergens in loondienst gaan of ondernemer worden. Ik had de leeftijd bereikt waarop ik wist wat ik leuk vond en wat ik niet leuk vond. Mijn hart ligt bij autotechniek en diagnose. Daarom ben ik voor mijzelf begonnen.” De overstap naar het zelfstandig ondernemerschap was best spannend. “Ik had de kennis, de apparatuur en de werkplaats, maar geen klanten.” Contacten binnen het Saab-netwerk en evenementen zoals de Saab Cabrio Challenge hielpen om een klantenkring op te bouwen. 

De kengetallen Van Dijk Autotechniek Lunteren 

AANTAL MEDEWERKERS: 1
AANTAL HEFBRUGGEN: 1
AANTAL DOORGANGEN: 600-700 per jaar
LITERS OLIE: 600 per jaar
AANTAL VERKOCHTE BANDEN: 100 per jaar
OPPERVLAK WERKPLAATS TOTAAL: 60 m2

Tweede merk

Sommige ondernemers zien een merkspecialisme als een beperking. Arjo van Dijk ziet het als een kans om zichzelf te onderscheiden. “Als je alleen werkt, moet je keuzes maken. Je kan een beetje verstand hebben van veel merken, of veel verstand hebben van een paar merken. Een merkspecialisme geeft duidelijkheid, zowel voor jezelf als voor klanten. Als iemand opbelt met een bepaald probleem, geeft het vertrouwen als ik kan vertellen dat ik het probleem ken en dat ik een oplossing weet. Dat kan alleen als je merkspecialist bent.” Ondanks een diepgewortelde liefde voor Saab heeft de 45-jarige ondernemer zich ook toegelegd op ‘het andere Zweedse merk.’ “Het Saab-wagenpark krimpt omdat er geen nieuwe auto’s bij komen. Daar staat tegenover dat het aantal dealers ook afneemt en dat trouwe Saab-rijders langer met hun auto’s doorrijden. Het werkaanbod is behoorlijk stabiel, maar ik wil niet van één merk afhankelijk zijn. Volvo is een mooie aanvulling. De doelgroep is vergelijkbaar. Net als bij Saab zijn het hoofdzakelijk liefhebbers.” In de werkplaats is de verhouding tussen Saab, Volvo en overige merken ongeveer 40:45:15. Een gemiddelde, want het werkaanbod varieert per week. “Soms werk ik dagen achter elkaar aan Saabs, dan weer aan Volvo’s, soms aan alles door elkaar.” 

Arjo van Dijk

bouwjaar: 1971
opleiding: HTS Autotechniek, Landmacht, Saab Zweden, GMTO, etc. 
loopbaan: Peugeot-dealer Van der Werf, Hoogeveen Auto Elektra, Auto Import Maatschappij (A.I.M.), Van Dijk Autotechniek
thuis: getrouwd, zoon en dochter

Hardnekkig 

Een specialisme binnen Van Dijks specialisme zijn cabrio’s. Alle verschillende open uitvoeringen van Saab zijn regelmatig in de werkplaats te vinden. “Elk model heeft zijn specifieke aandachtspunten. Onderdelen van het kapmechanisme vervangen en alles goed afstellen is nauwkeurig werk. Je wordt er vanzelf handig in als je het vaak doet. Eigenlijk is dat de kern van elk specialisme. Het versterkt zichzelf.” Door zijn ervaring als technisch specialist krijgt Van Dijk met regelmaat auto’s met hardnekkige storingen aangeboden. Zowel particulieren als autobedrijven weten hem te vinden. Van het opnieuw programmeren van CIM-modules voor een 9-3 NG tot het vervangen van een motorstuureenheid voor een 9-7X, er zijn weinig problemen die hij niet heeft verholpen. Toch gaat het nooit vervelen. “Als je denkt dat je alles hebt meegemaakt, word je verrast door een storing die net weer anders is dan andere storingen die je eerder hebt aangepakt. Dat houdt het afwisselend. En als het een keer tegenzit, is dat leergeld voor de volgende keer.” 

In de kleine maar efficiënt ingerichte werkplaats staat een tweekoloms hefbrug (3,5 ton) van Autec-VLT, een banden­machine van Sice, een balanceerapparaat van Bosch en een aircoservicestation van Waeco. Aircoservice en aircoreparaties zorgen voor een constante stroom werk. “Bij veel moderne Volvo’s is de condensor een gevoelig punt en bij een aantal Saab-modellen gaat de aircopomp vaak stuk. Aan een condensor kan je niets repareren, maar als het binnenwerk van een aircopomp nog goed is, vervang ik alleen het kapotte onderdeel. Met een nieuwe magneetkoppeling of een nieuwe poelie werkt alles weer zoals het hoort en voor de klant is een deelreparatie voordeliger dan een nieuwe pomp.” Een bijzonder apparaat is de remschijfafdraaimachine van MAD. Vroeger werden remschijven afgedraaid vanwege de hoge aanschafprijs van nieuwe remdelen. Tegenwoordig is het een handig hulpmiddel voor het verhelpen van remproblemen. “Een trillend rempedaal ligt niet altijd aan de remschijven”, legt Van Dijk uit. “Een kromme naaf of te strak aangetrokken wielbouten kunnen hetzelfde effect geven. Een paar tiende millimeter verschil is genoeg om onbalans te veroorzaken.” Machinaal afdraaien betekent dat de remschijven worden afgevlakt ten opzichte van de naaf. “Daarmee zijn de problemen eigenlijk altijd opgelost. De enige voorwaarde is dat de remschijven dik genoeg moeten zijn. Ook als nieuwe remdelen erg duur zijn, is afdraaien een goed alternatief voor vervangen.” indewerkplaats2

Korte lijnen

Ook in de werkplaats heeft een merkspecialisatie duidelijke voordelen. Bijvoorbeeld als het gaat om investeringen in diagnose-apparatuur en speciaal gereedschap. Voor Saab en Volvo heeft Van Dijk de originele diagnosetesters (Tech2/Etas-MDI en Dice), aangevuld met een Vag-Com voor auto’s van de VAG-groep. Voor universele diagnose werkt hij met Autocom, een Bosch KTS en een Picoscope. “Ik heb het diagnosevak in de jaren negentig geleerd met een scope en met de eerste Bosch KTS, de ‘hamer’. Vroeger had ik veel verschillende diagnosetesters omdat ik het leuk vind om ze uit te proberen en te vergelijken. Daar ben ik mee gestopt, want het is een dure liefhebberij. Tegenwoordig koop ik alleen een nieuwe tester als het noodzakelijk is en als ik de investering binnen afzienbare tijd kan terugverdienen.” Voor equipment maakt hij dezelfde afweging. Het liefst zou hij alle werkzaamheden zelf uitvoeren, maar dat is niet altijd verstandig. “Als je alleen bent, duurt het veel langer voordat je een apparaat terug­verdient. Daarbij is de ruimte in de werkplaats beperkt. Alles wat ik doe, moet op 60 vierkante meter passen. Diagnose, bandenservice en aircoservice doe ik zelf, voor apk en uitlijnen werk ik samen met een collega.” Voor klanten maakt dat niet uit, stelt hij vast. “Klanten die voor een klein autobedrijf kiezen, doen dat vooral vanwege de korte lijnen. Ze willen rechtstreeks praten met de persoon die aan hun auto werkt. Door het directe contact bouw je sneller een vertrouwensband op. Als die band er eenmaal is, blijven mensen terug­komen.” Om diezelfde reden investeert hij veel tijd in het
aannemen van een auto voor onderhoud. “Als een klant een opmerking maakt over een rammeltje of een bijgeluid, rijden we altijd eerst samen een rondje. Zodra ik weet wat iemand precies bedoelt, kan ik een probleem effectiever oplossen en is de klant sneller tevreden. Niemand brengt een auto voor zijn plezier naar de garage en niemand zit te wachten op herhalingsbezoek. Je moet dus zorgen dat alles rondom het werkplaatsbezoek zo soepel mogelijk verloopt, en dat een reparatie altijd in één keer goed gaat.”

Over Van Dijk Autotechniek

Van Dijk Autotechniek is opgericht in 2010. Eigenaar Arjo van Dijk deed in loondienst ervaring op als autotechnicus, revisiespecialist, diagnosetechnicus en technisch specialist. Naast de merken Saab en Volvo werkt hij ook aan andere merken. Onderhoud en reparatie zijn het leeuwendeel van het werkaanbod, aangevuld met diagnose, storingzoeken en onderhoud en reparatie aan (Saab) cabrio’s. Daarnaast verkoopt Van Dijk op jaarbasis tussen de 20 en 30 gebruikte auto’s. Hij is sinds het begin van dit jaar lid van het Automotive Werkplaats diagnosepanel.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

In de werkplaats: Van Dijk is specialist in specialismen | Automotive Online
Wie klein is, moet slim zijn

In de werkplaats: Van Dijk is specialist in specialismen

Redactie Redactie
• Laatste update:

Revisietechnicus, diagnosetechnicus, technisch specialist, merkspecialist: Arjo van Dijk heeft ervaring in de meest uiteenlopende disciplines van het technische autovak. In zijn laatste vaste baan, van 2001 tot 2009, was hij technisch ondersteuner bij Saab-importeur A.I.M. in Vianen. In deze functie was hij het aanspreekpunt voor dealers die te maken kregen met elektronische en mechanische storingen waar ze zelf niet meer uit kwamen. Daarnaast was hij wekelijks op pad om dit soort probleemauto’s op locatie te onderzoeken. Ook reisde hij periodiek naar de fabriek in Trollhättan voor trainingen en cursussen. “Het was interessant om zo dicht bij het vuur te zitten. In Zweden sprak ik mensen die nauw betrokken waren bij de ontwikkeling van nieuwe modellen en nieuwe technologie. Een leerzame en interessante tijd.” In 2009 kwam daar een abrupt einde aan door het faillissement van A.I.M. Het jaar daarna bleef Van Dijk als buitendienstmedewerker sales en aftersales aan het merk verbonden, totdat ook dat stopte. “Toen moest ik kiezen: opnieuw ergens in loondienst gaan of ondernemer worden. Ik had de leeftijd bereikt waarop ik wist wat ik leuk vond en wat ik niet leuk vond. Mijn hart ligt bij autotechniek en diagnose. Daarom ben ik voor mijzelf begonnen.” De overstap naar het zelfstandig ondernemerschap was best spannend. “Ik had de kennis, de apparatuur en de werkplaats, maar geen klanten.” Contacten binnen het Saab-netwerk en evenementen zoals de Saab Cabrio Challenge hielpen om een klantenkring op te bouwen. 

De kengetallen Van Dijk Autotechniek Lunteren 

AANTAL MEDEWERKERS: 1
AANTAL HEFBRUGGEN: 1
AANTAL DOORGANGEN: 600-700 per jaar
LITERS OLIE: 600 per jaar
AANTAL VERKOCHTE BANDEN: 100 per jaar
OPPERVLAK WERKPLAATS TOTAAL: 60 m2

Tweede merk

Sommige ondernemers zien een merkspecialisme als een beperking. Arjo van Dijk ziet het als een kans om zichzelf te onderscheiden. “Als je alleen werkt, moet je keuzes maken. Je kan een beetje verstand hebben van veel merken, of veel verstand hebben van een paar merken. Een merkspecialisme geeft duidelijkheid, zowel voor jezelf als voor klanten. Als iemand opbelt met een bepaald probleem, geeft het vertrouwen als ik kan vertellen dat ik het probleem ken en dat ik een oplossing weet. Dat kan alleen als je merkspecialist bent.” Ondanks een diepgewortelde liefde voor Saab heeft de 45-jarige ondernemer zich ook toegelegd op ‘het andere Zweedse merk.’ “Het Saab-wagenpark krimpt omdat er geen nieuwe auto’s bij komen. Daar staat tegenover dat het aantal dealers ook afneemt en dat trouwe Saab-rijders langer met hun auto’s doorrijden. Het werkaanbod is behoorlijk stabiel, maar ik wil niet van één merk afhankelijk zijn. Volvo is een mooie aanvulling. De doelgroep is vergelijkbaar. Net als bij Saab zijn het hoofdzakelijk liefhebbers.” In de werkplaats is de verhouding tussen Saab, Volvo en overige merken ongeveer 40:45:15. Een gemiddelde, want het werkaanbod varieert per week. “Soms werk ik dagen achter elkaar aan Saabs, dan weer aan Volvo’s, soms aan alles door elkaar.” 

Arjo van Dijk

bouwjaar: 1971
opleiding: HTS Autotechniek, Landmacht, Saab Zweden, GMTO, etc. 
loopbaan: Peugeot-dealer Van der Werf, Hoogeveen Auto Elektra, Auto Import Maatschappij (A.I.M.), Van Dijk Autotechniek
thuis: getrouwd, zoon en dochter

Hardnekkig 

Een specialisme binnen Van Dijks specialisme zijn cabrio’s. Alle verschillende open uitvoeringen van Saab zijn regelmatig in de werkplaats te vinden. “Elk model heeft zijn specifieke aandachtspunten. Onderdelen van het kapmechanisme vervangen en alles goed afstellen is nauwkeurig werk. Je wordt er vanzelf handig in als je het vaak doet. Eigenlijk is dat de kern van elk specialisme. Het versterkt zichzelf.” Door zijn ervaring als technisch specialist krijgt Van Dijk met regelmaat auto’s met hardnekkige storingen aangeboden. Zowel particulieren als autobedrijven weten hem te vinden. Van het opnieuw programmeren van CIM-modules voor een 9-3 NG tot het vervangen van een motorstuureenheid voor een 9-7X, er zijn weinig problemen die hij niet heeft verholpen. Toch gaat het nooit vervelen. “Als je denkt dat je alles hebt meegemaakt, word je verrast door een storing die net weer anders is dan andere storingen die je eerder hebt aangepakt. Dat houdt het afwisselend. En als het een keer tegenzit, is dat leergeld voor de volgende keer.” 

In de kleine maar efficiënt ingerichte werkplaats staat een tweekoloms hefbrug (3,5 ton) van Autec-VLT, een banden­machine van Sice, een balanceerapparaat van Bosch en een aircoservicestation van Waeco. Aircoservice en aircoreparaties zorgen voor een constante stroom werk. “Bij veel moderne Volvo’s is de condensor een gevoelig punt en bij een aantal Saab-modellen gaat de aircopomp vaak stuk. Aan een condensor kan je niets repareren, maar als het binnenwerk van een aircopomp nog goed is, vervang ik alleen het kapotte onderdeel. Met een nieuwe magneetkoppeling of een nieuwe poelie werkt alles weer zoals het hoort en voor de klant is een deelreparatie voordeliger dan een nieuwe pomp.” Een bijzonder apparaat is de remschijfafdraaimachine van MAD. Vroeger werden remschijven afgedraaid vanwege de hoge aanschafprijs van nieuwe remdelen. Tegenwoordig is het een handig hulpmiddel voor het verhelpen van remproblemen. “Een trillend rempedaal ligt niet altijd aan de remschijven”, legt Van Dijk uit. “Een kromme naaf of te strak aangetrokken wielbouten kunnen hetzelfde effect geven. Een paar tiende millimeter verschil is genoeg om onbalans te veroorzaken.” Machinaal afdraaien betekent dat de remschijven worden afgevlakt ten opzichte van de naaf. “Daarmee zijn de problemen eigenlijk altijd opgelost. De enige voorwaarde is dat de remschijven dik genoeg moeten zijn. Ook als nieuwe remdelen erg duur zijn, is afdraaien een goed alternatief voor vervangen.” indewerkplaats2

Korte lijnen

Ook in de werkplaats heeft een merkspecialisatie duidelijke voordelen. Bijvoorbeeld als het gaat om investeringen in diagnose-apparatuur en speciaal gereedschap. Voor Saab en Volvo heeft Van Dijk de originele diagnosetesters (Tech2/Etas-MDI en Dice), aangevuld met een Vag-Com voor auto’s van de VAG-groep. Voor universele diagnose werkt hij met Autocom, een Bosch KTS en een Picoscope. “Ik heb het diagnosevak in de jaren negentig geleerd met een scope en met de eerste Bosch KTS, de ‘hamer’. Vroeger had ik veel verschillende diagnosetesters omdat ik het leuk vind om ze uit te proberen en te vergelijken. Daar ben ik mee gestopt, want het is een dure liefhebberij. Tegenwoordig koop ik alleen een nieuwe tester als het noodzakelijk is en als ik de investering binnen afzienbare tijd kan terugverdienen.” Voor equipment maakt hij dezelfde afweging. Het liefst zou hij alle werkzaamheden zelf uitvoeren, maar dat is niet altijd verstandig. “Als je alleen bent, duurt het veel langer voordat je een apparaat terug­verdient. Daarbij is de ruimte in de werkplaats beperkt. Alles wat ik doe, moet op 60 vierkante meter passen. Diagnose, bandenservice en aircoservice doe ik zelf, voor apk en uitlijnen werk ik samen met een collega.” Voor klanten maakt dat niet uit, stelt hij vast. “Klanten die voor een klein autobedrijf kiezen, doen dat vooral vanwege de korte lijnen. Ze willen rechtstreeks praten met de persoon die aan hun auto werkt. Door het directe contact bouw je sneller een vertrouwensband op. Als die band er eenmaal is, blijven mensen terug­komen.” Om diezelfde reden investeert hij veel tijd in het
aannemen van een auto voor onderhoud. “Als een klant een opmerking maakt over een rammeltje of een bijgeluid, rijden we altijd eerst samen een rondje. Zodra ik weet wat iemand precies bedoelt, kan ik een probleem effectiever oplossen en is de klant sneller tevreden. Niemand brengt een auto voor zijn plezier naar de garage en niemand zit te wachten op herhalingsbezoek. Je moet dus zorgen dat alles rondom het werkplaatsbezoek zo soepel mogelijk verloopt, en dat een reparatie altijd in één keer goed gaat.”

Over Van Dijk Autotechniek

Van Dijk Autotechniek is opgericht in 2010. Eigenaar Arjo van Dijk deed in loondienst ervaring op als autotechnicus, revisiespecialist, diagnosetechnicus en technisch specialist. Naast de merken Saab en Volvo werkt hij ook aan andere merken. Onderhoud en reparatie zijn het leeuwendeel van het werkaanbod, aangevuld met diagnose, storingzoeken en onderhoud en reparatie aan (Saab) cabrio’s. Daarnaast verkoopt Van Dijk op jaarbasis tussen de 20 en 30 gebruikte auto’s. Hij is sinds het begin van dit jaar lid van het Automotive Werkplaats diagnosepanel.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.