Interview | Stipt Polish Point-oprichter Rick van Stippent: ‘Niemand kan mij breken’

Interview • Dankzij een maniakale drive en een extreme wil om onafhankelijk te zijn, wist Rick van Stippent een imperium in poetsmiddelen op te bouwen. Na de Benelux moet nu Duitsland veroverd worden. En dat gaat lukken, zegt Van Stippent.
Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
(Foto: Jeroen van Eijndhoven)

Je ontwikkelt en bedenkt alle producten, je bent een influencer, hebt een enorme controledrang en in een normale werkweek werk je dan ook ongeveer 120 uur. Hoe houd je dat vol?

“Ik heb mijn hele leven één doel gehad: onafhankelijk zijn. Dat kan door te ondernemen. En in mijn bedrijf doe ik wat ik het leukste vind: auto’s weer als nieuw maken en mensen helpen hun auto weer als nieuw te maken. Hard werken is voor mij normaal. Maar ik ben al drie jaar overspannen. Eergisteren had ik veel pijn op de borst. Ik sla me daar doorheen en werk gewoon door. Dat is in mijn leven heel normaal. Ik ben een enorme overlever. Het is helemaal niet leuk om dat te zijn, maar het was wel de manier om dit bedrijf op te bouwen en uit te bouwen.”

Als elfjarige begon je met auto’s poetsen. Nu, twintig jaar later, leid je een miljoenenconcern. Is dat puur die drive?

“Ik begon eerst met poetsen, huurde later een kleine loods. Het bedrijf werd steeds iets groter. Ik werkte toen ook al hard, maar ik ben ook een echte vakidioot. Wij renoveren auto’s en brengen ze weer in nieuwstaat. En ik wil dat ze honderd procent perfect zijn, maar ik vond de poetsmiddelen die op de markt waren niet goed, dus ik ben ze zelf gaan ontwikkelen en verkopen. Dat was vanaf dag één een succes, mijn bekendheid op Youtube en Facebook heeft daar enorm bij geholpen. Maar ik heb die bekendheid omdat ik een vakidioot ben, de shop had nooit kunnen slagen zonder al die jaren ervaring.”

Ik ben een echte overlever. Dat is helemaal niet fijn, maar wel de manier om dit bedrijf te leiden.

Je eigen lijn ontwikkelen en verkopen is een totaal andere sport. Waarom heb je die, risicovolle, stap gezet?

“Ik werkte op mijn manier, in een glazen pand met blinkende vloer. Ik had veel views en succes en investeerde alles in het bedrijf. Ik kreeg veel navolging, maar wat die mensen niet wisten was dat ik twee hoog woonde en een golfje reed. Het leek vooral een topleven, maar was vooral topsport. Naast navolging kreeg ik veel aanvragen voor renovatie, maar ik heb maar twee handen en een renovatie kost honderden uren. Dus ik verkocht de hele dag nee en verdiende weinig. Dat vrat aan me. Als ik in de problemen zit dan kan mij dat dagen opslokken, ik word er depressief van. Maar dan valt het kwartje en word ik wakker in een andere mood. Dan ben ik extreem oplossingsgericht en ga ik het gelegde ei uitbroeden. En in dit geval dacht ik:waarom ga ik niet mijn eigen poetsmixen, waar ik jaren aan gesleuteld heb, verkopen?”

Hoe pakt iemand wiens dag bestaat uit renoveren en content maken – je presenteert ook bij RTL Autowereld – zo’n enorm logistiek proces aan?

“Ik heb mijn eigen producten laten legaliseren, heb 20 duizend flessen gekocht en in Word een etiketje in elkaar geknutseld. Ik heb zelf alles afgemengd en de flessen gevuld. Dit hele proces hebben we gefilmd en op zaterdagochtend ging de shop online. Op zondag waren we uitverkocht en had ik 300 duizend euro verdiend. Tot de dag van vandaag is dat hoe ik werk, alleen nu gaat het constant door. Dit jaar verzenden we 250 duizend bestellingen.”

Je ontwikkelt en produceert alle Stipt-producten zelf. Om ze te promoten krijgen mensen online alles van je te zien. Ook heb je de meest waanzinnige acties, waarbij je onder meer dure bolides weggeeft. Het levert je fans op, maar ook haters. Hoe ga je daar mee om?

“Ik slaap er niet slecht door. In deze business moet je gehard zijn. Ik moet sporten, ben mijn eigen beveiliger, ik moet alles aansturen en het bedrijf uitbouwen. Het is topsport. Ik doe niet het klantcontact, maar als iemand mij aanspreekt dan krijgen ze de reactie die ze kunnen verwachten. Als ik iets verkoop wat slecht is, dan is het een gebed zonder end. Vorige maand kreeg ik Pownews over me heen omdat een deelneemster aan een van onze challenges, die we uitzenden, geklaagd had. De haat die ik dan over mijn heen krijg, is ongekend. Op zo’n moment stap ik naar voren. Ik heb namelijk mijn geld eerlijk verdiend met een eerlijk product.”

Ik heb mijn hele leven één doel gehad: onafhankelijk zijn.

Nu zitten we in het voormalige pand van De Beemd (in Best, red.) omgeven door een indrukwekkende collectie auto’s. In het verleden liet je alles van jezelf zien, nu niet meer. Waarom is dat?

“Vroeger was er passie voor ‘Rick’, dat vond ik grappig maar inmiddels niet meer. Mijn privéleven scherm ik tegenwoordig af, ook al kost me dat geld. Laat mensen maar gissen naar hoe ik leef. En als ik dan zoals recent negatieve publiciteit krijg (hij kreeg een rijontzegging omdat hij volgens de rechter veel te hard had gereden toen hij een ongeluk kreeg met zijn Lamborghini, red.) dan glijdt dat van me af. Ik kan die klappen vangen. Na het ongeluk heb ik een Mercedes G63 AMG gekocht. Wat ze ook zeggen, niemand kan mij breken.”

Je concurreert met grote spelers, zoals Sonax, die met grote distributeurs werken. Hoe overleef je als relatief bescheiden speler in zo’n markt?

“Wij doen aan ‘autopoetsen 2023’ in plaats van ‘autopoetsen 1980’. Met onze producten kan een verbetering worden aangebracht, in plaats van alleen schoonmaken. Ik heb in die twintig jaar zelf constant gezocht naar betere samenstellingen, naar betere producten. Wij hebben doeken zonder naden, dat heb ik zelf bedacht. De markt onderkent dat en ziet ons als bedreiging.”

Hoe belangrijk is schaalgrootte?

“In 2024 maken we de stap naar Duitsland, daar gaan we Sonax van de troon proberen te stoten. Dan bedienen we de Benelux en Duitsland en dat is voldoende. Ik wil ook niet nog groter groeien. Om twee redenen: dan ben ik te veel tijd kwijt met managen, met zaken die ik niet interessant vind. En het moet beheersbaar en overzichtelijk blijven. Ik financier alles zelf. Wij werken samen met de Karwei en Gamma. In het contract met Gamma stond een betaaltermijn van zestig dagen. Dat betekende dat ik eerst net zolang gespaard heb tot ik de aanloopperiode plus die zes weken helemaal zelf kon financieren. Ik heb daar voor miljoenen aan handel voorgefinancierd.”

Je kunt ook naar de bank stappen.

“Mijn kracht is dat ik alles zelf financier. Alles wat je ziet is van mij. Als ik morgen iets bedenk, kan ik het gelijk uitvoeren. Ik hoef aan niemand toestemming te vragen. Ik spaar net zo lang tot ik Duitsland kan volzetten. Maar als het mislukt, ga ik er niet aan kapot. Toen mijn financieel directeur begon was zijn eerste vraag: welke betalingstermijn hanteer je? Ik zei: twee uur. Alles moet direct betaald worden. Ik wil ‘s avonds op mijn bankrekening kunnen zien hoeveel geld ik heb. Het kan dan door openstaande rekeningen bij klanten alleen meer zijn, nooit minder.”

Als ik drie maanden niet op de zaak ben, dan ben ik dood.

In Nederland bouwde je gestaag bekendheid op en daar heb je op gekapitaliseerd. Hoe ga je dat in Duitsland aanpakken?

“We zijn al bezig met het maken van video’s in het Duits. Ik open daar geen workshop want alles wat wij doen moet honderd procent zijn, geen negentig. En ik kan niet overal tegelijk zijn dus kan het niet controleren. In Nederland heb ik maandelijks vier miljoen organische bezoekers op Youtube (via zoekresultaten, red.) in Duitsland zullen we het in eerste instantie meer van gesponsorde content moeten hebben. Zo bouwen we daar onze naam stap voor stap op. Voor de verkoop gaan we samenwerken met enkele bekende Duitse retailers en groothandels.”

Wat definieert de gemiddelde Stipt-medewerker?

“Onze medewerkers hebben passie voor het merk. Iedereen die voor Stipt werkt is in dienst, van monteurs en spuiters tot inpakkers, baliemedewerkers, chauffeurs en managers. Iedereen is nodig om succes te kunnen hebben als bedrijf en zo voelen ze dat ook. Ik ben daarbij absoluut veeleisend. Ik heb alles zelf bedacht en over alles is nagedacht. Ik heb inmiddels managers, maar ik controleer nog steeds alles. Zij denken mee, maar ik beslis. Goed worden is niet moeilijk, goed blijven wel. Ik hoef niet eens succes te hebben, maar ik wil per se de beste zijn.”

Tot slot: er zijn in Nederland vast grote automotive partijen, zoals dealers, die zaken met jullie willen doen. Zit er nog wat in de pijplijn?

“Zestig tot zeventig procent van onze omzet komt uit de b2c. Ik weet niet of ik de behoefte heb om met grote retailers of een bedrijf als LKQ te werken. Ik wil niet ‘kapotgroeien’ en wijs daarom veel af. Maar als het gevoel goed is, dan sluit ik meer samenwerkingen niet uit.”

Hoe borg je de toekomst van het bedrijf als alles via jou gaat. Wat als je een keer drie maanden uit de running bent?

“Ik ben nooit drie maanden uit de running. Als ik drie maanden niet op de zaak ben, dan ben ik dood.”

WIE IS STIPT?
Er zijn twee Stipt-labels. Eentje voor renovatie en de andere voor de shop. In 2013 begon Rick van Stippent met Stipt Polish Point. Onder dit label renoveert het bedrijf auto’s en brengt ze in ‘fabrieksnieuwe’ toestand. Een renovatie duurt 300 tot 500 uur. Het produceren en verkopen van poetsmiddelen gebeurt in Stipt Polish Point Shop. In totaal zijn er 500 verkooppunten in de Benelux. Karwei en Gamma zijn grote retailers die Stipt voeren. Sinatec is de exclusieve distributeur in de b2b-markt. Het bedrijf publiceert geen omzetcijfers. Stipt meldt ongeveer 250 duizend pakketten, variërend in prijs en inhoud, dit jaar te verzenden. Het bedrijf is gevestigd in de voormalige locatie van Volvo De Beemd in Best. Van Stippent kocht dit pand in 2021.
Geplaatst in rubriek:
Bart Kuijpers
Bart Kuijpers

Bart Kuijpers (’80) werkt sinds 2008 bij Automotive. Hij is als redacteur verantwoordelijk voor de portefeuilles Merkkanaal en Occasions. Bart houdt van voetbal en van Radiohead. Hij rijdt sinds februari '23 een Tesla en is daar erg tevreden (relatief betaalbaar en fantastische software) mee, maar hij is verder geen fan van het merk.