Topherstel-netwerk krimpt in (Update)
Elk jaar worden er op basis van onder meer prijs- en loonstijgingen en marktontwikkelingen, nieuwe tarieven bepaald. Wouter Tacke van Topherstel wil niet ingaan op de voorwaarden van dit jaar, maar zegt wel dat de afvallers te kennen hebben gegeven niet tegen de nieuwe tarieven te willen werken. Hij verwacht dat in totaal tussen de 5% en 10% afhaakt. “We houden dan een voldoende dekkend netwerk over.”
Onder de afhakers zijn het bedrijf Rida en Selekta in Terneuzen en Autoschade Posthuma in Leeuwarden. “Het is genoeg geweest”, zegt directeur Rob Faber van Posthuma. Zijn bedrijf zit ook niet meer in het Schadegarant-netwerk. “De bodem is bereikt. Tegen de voorwaarden van Topherstel en Schadegarant kunnen wij niet rendabel werken. Hun aandeel bij ons is niet dermate groot dat we ze niet kunnen missen. En dat deze netwerken de verzekerden niet rechtstreeks meer naar ons sturen, wil niet zeggen dat we ze niet binnenkrijgen: de consument is de eigenaar van de auto, die bepaalt uiteindelijk waar hij zijn auto laat repareren.”