Vasned daagt NMa
Een belangrijk speerpunt in de kritiek van Vasned is dat in het NMa-onderzoek wordt gesproken over een gestuurde autoglasmarkt van ongeveer 16%. “Dat is heel vreemd, want op twee na sturen alle verzekeraars naar een of meer specifieke ruitherstelbedrijven. Het klopt dat consumenten ook elders hun autoruiten kunnen laten herstellen, maar dit wordt op zijn minst ontmoedigd”, zegt Pim de Ridder van Vasned. “Zo krijgen verzekerden vaak korting op het eigen risico als ze voor een bepaalde hersteller kiezen. Daarnaast wordt de supplier op de groene kaart door consumenten gezien als het verplichte adres.”
Niet tegen
Volgens SEO heeft de NMa verzuimd om in haar onderzoek polisvoorwaarden – waarin ‘schadestimulering’ staat omschreven – en consumentenperceptie mee te nemen. “Wij zijn er niet per definitie op tegen dat verzekeraars een aantal preferred suppliers hebben. Maar consumenten ontmoedigen om naar een andere, kwalitatief minstens gelijkwaardige hersteller te gaan, gaat te ver. Helemaal als je bedenkt dat niet 16% van de markt is gestuurd, zoals de NMa zegt, maar waarschijnlijk wel 90%.”
De NMa zegt het kort geding met vertrouwen tegemoet te zien en volledig achter het eigen onderzoek te staan.