50 duizend extra leaseauto’s door forensentaks

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het bureau onderzocht aan de hand van een enquête en mathematische modellen wat het effect is op de omvang van het personenautopark als de belastingvrije vergoeding voor woon-werkverkeer komt te vervallen en woon-werkverkeer voor leaserijders ook als privékilometers gaan gelden.

Tegengesteld
Volgens de onderzoekers zullen doordat de vrijstelling van bijtelling wegens geen privégebruik praktisch komt te vervallen bijna 30 duizend mensen hun zakelijke auto inruilen voor een privé-auto. Daar staat tegenover dat vanwege de afschaffing van de belastingvrije vergoeding voor woon-werk kilometers, ruim 80 duizend werknemers meer dan nu zullen kiezen voor een leaseauto.

Daarbij is rekening gehouden met de gangbare autoregelingen en belangen die werkgevers hebben om hun medewerkers een leaseauto ter beschikking te stellen of een woon-werk vergoeding te betalen.

De nieuwe Tweede Kamer moet binnenkort stemmen over de forensentaks en hoewel een Kamermeerderheid inmiddels tegen het plan is, zijn de belangenorganisaties als RAI en Bovag er nog allerminst gerust op. De partijen die het plan – zoals opgenomen in het Lenteakkoord – van tafel wegstemmen zullen zelf namelijk met een alternatieve dekking van 1,3 miljard moeten komen. En daarover lijkt nog weinig overeenstemming.

Remarketing Event
De nieuwe belastingwetgeving was gistermiddag het onderwerp van de Remarketing Lounge die werd gehouden in Almere. Manager politieke beleidsontwikkeling Rogier Kuin van Bovag hield voor een zaal met 82 remarketing professionals (zie foto) een betoog over de gevolgen van de belastingwijzigingen voor de nieuwe en gebruikte automarkt. Zo zullen door de jaarlijkse aanpassing van de bpm- en bijtelling tarieven op 1 januari de seizoensinvloeden veranderen, verwacht Kuin. “De decemberdip en januaripiek zullen naar elkaar toekruipen, omdat de prijzen van auto’s in januari fors kunnen wijzigen.”

MRB-vrijstelling
Voor de gebruikte automarkt zal vooral de afschaffing van de mrb-vrijstelling in januari 2014 flinke effecten hebben. “Voor kleine zuinige diesels die nu bpm-vrij en mrb-vrij massaal in de lease zijn ingezet wordt het straks, als er jaarlijks 1.100 euro mrb voor moet worden betaald, lastig om er een particuliere koper voor te vinden. Er zijn er immers niet veel die het omslagpunt van 33 duizend kilometer per jaar rijden.”

Het Remarketing Event dat jaarlijks wordt georganiseerd en de bijbehorende Lounge die drie keer per jaar plaatsvindt, zijn een gezamenlijk initiatief van verschillende concurrerende partijen die actief zijn in de remarketingbranche. Op 11 oktober vindt het Remarketing Event België plaats in Brussel. 

Bekijk het rapport “Mobiliteitseffecten reiskostenmaatregelen begrotingsakkoord” in de rubriek Feiten en Cijfers.