Volkswagen monteert roetfilter voor benzinemotoren

Redactie Redactie
• Laatste update:

De filters kunnen de uitstoot van kleine roetdeeltjes volgens Volkswagen met maximaal 90 procent beperken. De eerste modellen die met een GPF worden uitgerust zijn de Volkswagen Tiguan met 1.4-liter TSI-motor en de tweede generatie van de Audi A5 met 2.0 TFSI-motor. Vervolgens wordt de toepassing van het filter naar andere modellen en motoren uitgebreid.

Tenneco (Walker en Monroe) kondigde vorig jaar aan een partikelfilter te gaan ontwikkelen voor benzinemotoren. Ook Faurecia (foto) lanceerde vorig jaar zo`n filter.

Geen verstopping
Een GPF is niet gemaakt van silicumcarbide zoals een diesel partikel filter (DPF) maar van keramisch cordieriet. Het gaat volgens Faurecia net zo lang mee als het voertuig zelf en heeft geen last van verstoppingen zoals veel DPF`s. Het filter reinigt zichzelf niet door middel van een regeneratiecyclus, zoals bij een DPF, maar iedere keer wanneer de bestuurder het gas loslaat. De schone, hete lucht die daarbij vanuit de verbrandingskamer in de uitlaat en door het filter stroomt, branden het filter schoon.  

Noodzakelijk kwaad
Volkswagen kiest niet alleen voor de brede toepassing van een GPF om zijn imago op te poetsen. Roetfilters voor motoren met een directe benzine-inspuiting zijn vanaf september volgend jaar noodzakelijk om aan de nieuwe Euro 6c emissienorm te kunnen voldoen. Mercedes kondigde om die reden eerder dit jaar al aan het GPF in te gaan zetten en ook andere fabrikanten zullen nog volgen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Volkswagen monteert roetfilter voor benzinemotoren | Automotive Online

Volkswagen monteert roetfilter voor benzinemotoren

Redactie Redactie
• Laatste update:

De filters kunnen de uitstoot van kleine roetdeeltjes volgens Volkswagen met maximaal 90 procent beperken. De eerste modellen die met een GPF worden uitgerust zijn de Volkswagen Tiguan met 1.4-liter TSI-motor en de tweede generatie van de Audi A5 met 2.0 TFSI-motor. Vervolgens wordt de toepassing van het filter naar andere modellen en motoren uitgebreid.

Tenneco (Walker en Monroe) kondigde vorig jaar aan een partikelfilter te gaan ontwikkelen voor benzinemotoren. Ook Faurecia (foto) lanceerde vorig jaar zo`n filter.

Geen verstopping
Een GPF is niet gemaakt van silicumcarbide zoals een diesel partikel filter (DPF) maar van keramisch cordieriet. Het gaat volgens Faurecia net zo lang mee als het voertuig zelf en heeft geen last van verstoppingen zoals veel DPF`s. Het filter reinigt zichzelf niet door middel van een regeneratiecyclus, zoals bij een DPF, maar iedere keer wanneer de bestuurder het gas loslaat. De schone, hete lucht die daarbij vanuit de verbrandingskamer in de uitlaat en door het filter stroomt, branden het filter schoon.  

Noodzakelijk kwaad
Volkswagen kiest niet alleen voor de brede toepassing van een GPF om zijn imago op te poetsen. Roetfilters voor motoren met een directe benzine-inspuiting zijn vanaf september volgend jaar noodzakelijk om aan de nieuwe Euro 6c emissienorm te kunnen voldoen. Mercedes kondigde om die reden eerder dit jaar al aan het GPF in te gaan zetten en ook andere fabrikanten zullen nog volgen.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.