BMW weer op het podium: iX1 Nieuwkomer van het Jaar 2024

Nieuwkomer van het Jaar • BMW scoorde vorig jaar bij de uitreiking van de AM Driving Business Awards met de elektrische i4, toen die werd uitgeroepen tot Beste Nieuwkomer 2023. Het merk herhaalt die prestatie nu met de eveneens elektrische iX1, die er met de titel Beste Nieuwkomer 2024 vandoor gaat.
Michael van Wijngaarden Michael van Wijngaarden
• Laatste update:
60 procent van het verkoopvolume van BMW gaat naar de zakelijke markt, weet Ton de Rooy. (Foto: Robert van Stuijvenberg)
ton de rooy bij de bmw iX1 voor automotiv & fleet

Ton de Rooy, manager corporate sales bij BMW Group Nederland, kijkt met plezier terug op de avond van de prijsuitreikingen. Hadden ze bij BMW verwacht weer in de prijzen te vallen? “Nou, we hadden er zeker wel vertrouwen in, vooral na vorig jaar toen de i4 er met de titel Beste Nieuwkomer vandoor ging. De i4 en iX1 zijn de auto’s die het voor ons in de zakelijke markt doen. Het was natuurlijk helemaal mooi geweest als we met die twee auto’s op het podium hadden kunnen staan, maar we zijn zeker heel blij met deze award voor de iX1.

Dat BMW met de iX1 wederom een sterke troef in handen heeft, blijkt ook weer uit het juryrapport. Hierin valt onder meer te lezen dat de auto de beste scores haalt op het gebied van kilometerkostprijs en de kans om volgens de jury volgend jaar Zakenauto van het Jaar te worden. “Meer auto heb je niet nodig,” merkte een jurylid op tijdens het juryoverleg voorafgaand aan de prijsuitreikingen. De iX1 wordt omschreven als een ‘goed gelukte machine’ met verrassend veel binnenruimte (zeker ten opzichte van de vorige generatie). Hij wordt omschreven als ‘een voltreffer’. Het is opvallend dat dit model, dat niet als EV is ontwikkeld (de iX1 is de elektrische versie van de X1), toch zo goed scoorde. BMW laat duidelijk zien dat ze elektrisch rijden onder de knie hebben.

Lage kilometerkostprijs

Enige minpunt van de iX1 is volgens de jury zijn hoge prijs, maar daar staat die lage kilometerkostprijs tegenover, mede dankzij de hoge restwaardes waar BMW’s om bekend staan. Dit herkent ook Ton de Rooy: “Die lage kilometerkostprijs is inderdaad te danken aan een aantal factoren, waaronder het verschil tussen de aanschafprijs en de restwaarde, dat in grote mate de leaseprijs bepaalt. Zeker in het middenklasse-segment, waar de iX1 in opereert, zien we dat de afwaardering echt minimaal is. Daarnaast speelt uiteraard onderhoud een grote rol. De onderhoudskosten van een elektrische auto zijn al laag, en wij doen daar als BMW nog een schepje bovenop. Maar wat misschien wel net zo belangrijk is in het succes van de iX1, en uiteraard andere BMW-producten, is het vertrouwen dat leasemaatschappijen hebben in de auto en de BMW-organisatie.”

We praten nu al met leasemaatschappijen
over het agentuurmodel

Wat ook meespeelt in het restwaardeverhaal, voegt De Rooy eraan toe, is de enorme vraag naar jong gebruikte auto’s. “Daar doen we het als merk heel goed.”

Kan BMW wel aan de vraag voldoen als deze het aanbod overstijgt? “Er is nu gelukkig meer productiecapaciteit. De productie van elektrische auto’s was de afgelopen jaren bijzonder uitdagend. In Duitsland is inmiddels de productiecapaciteit van elektrische auto’s, en met name de iX,1 opgeschaald zodat we aan de groeiende vraag kunnen voldoen. Dat zie je ook terug in de levertijd, die is teruggegaan van 12 maanden naar slechts enkele maanden. Het is in sommige gevallen zelfs mogelijk om uit voorraad te leveren.”

Politie

Ook een opsteker voor BMW is de keuze van de Nederlandse politie voor de X1 als ‘basispolitievoertuig’ (BPV), samen met de Ford Kuga. Beide autofabrikanten bouwen nu enkele proefmodellen. Deze worden, nadat ze zijn goedgekeurd, in 2024 ingezet voor een proefperiode in verschillende basisteams. Als deze fase met de proefmodellen is geslaagd, worden de overeenkomsten ondertekend. Inmiddels loopt ook de aanbesteding voor nog eens 500 elektrische BPV’s. BMW is ook hier in de race, en wel met de iX1. “Daarmee hopen we natuurlijk ook te winnen, niet alleen vanwege de kwaliteit van de auto maar ook omdat bijvoorbeeld een aspect als duurzaamheid zwaar meespeelt in de overweging.”

BMW heeft wat dat betreft zeker een goede positie. In een eerder interview met AM vertelde Anne Brons, CEO van BMW Group Nederland, dat de autofabrikant in 2030 de totale CO2-emissie in de hele waardeketen met 40 procent wil hebben teruggedrongen ten opzichte van 2019. BMW heeft wereldwijd 12 duizend toeleveranciers die in samenspraak allemaal de keuze maken om te verduurzamen. En twee jaar geleden zijn alle 31 fabrieken in de 15 landen waar BMW actief is al op basis van CO2-neutraliteit gaan produceren. Bovendien worden het kobalt en lithium voor de batterijen sinds 2006 alleen nog maar afgenomen bij gecertificeerde mijnen in Australië en Marokko. En ook op het gebied van recycling en hergebruik van materialen gaat BMW de uitdaging aan, alle modellen bestaan nu al voor 30 tot 35 procent uit gerecycled materiaal. De ambitie is om in 2040 auto’s te bouwen die voor 100 procent bestaan uit gerecyclede materialen.

Agentuur

Op dit moment maakt de iX1 15 procent van de totale BMW verkopen in Nederland uit. 60 procent van het verkoopvolume van BMW gaat naar de zakelijke markt, weet De Rooy. De overige 40 procent wordt aangeschaft door de particuliere koper. “Binnen het zakelijke deel heeft 75 procent een stekker, dus volledig elektrisch of plug-in. Dat is de afgelopen jaren enorm snel gegaan, je ziet dat iedereen in deze sector aan het verduurzamen is en kiest voor elektrisch.” Tegelijkertijd groeit BMW ook op de particuliere markt, vooral dankzij private lease. “Daar zijn we heel trots op, zeker nu de groei op die markt als geheel iets is afgezwakt.”

De i4 en iX1 zijn de auto’s die het voor ons in de zakelijke markt doen.

Dat BMW veel waarde hecht aan een goede relatie met de zakelijke markt, blijkt onder meer uit de manier waarop de Nederlandse importeur de invoering van het agentuurmodel aanpakt. Hier geen ‘bedankt en tot ziens’ opzegbrieven naar de dealers, maar in samenspraak met die dealers én leasemaatschappen bepalen welke koers je moet varen om de hele transitie tot een goed einde te brengen. BMW Group begint in 2024 met de Europese uitrol van een agentuurmodel. De start is met Mini, en in 2026 zal het model voor BMW in Nederland uitgerold worden. “We praten hier veel met leasemaatschappijen over. Zij stellen het bijzonder op prijs dat we ze nu al voorbereiden, om ze mee te nemen in het traject. We snappen dat je zoiets niet plompverloren kan invoeren, de impact op onze dealers is groot en we moeten de juiste keuzes maken. Daar nemen we de tijd voor, je wilt wel je klanten naadloos kunnen blijven bedienen.”

Benzine blijft

Wat kunnen we de komende tijd nog van BMW verwachten? “Op elektrisch gebied krijgen we de iX2, dus de volledig elektrische versie van de nieuwe X2 die recent is geïntroduceerd. De iX2 komt in maart 2024 op de markt. Daarnaast komt dit jaar nog de i5 en de i5 Touring. Deze staat voor Q1 2024 in de planning. Dat is de eerste keer dat we een Touring krijgen in een volledig elektrische uitvoering. Dat moet een enorme hit worden op de zakelijke markt. Daarnaast komt er een reeks nieuwe elektrische Mini’s.”

Veel elektrisch nieuws dus, maar BMW neemt zeker geen afscheid van de brandstofmotor. Zo is het aanbod plug-in hybrides nog altijd aanzienlijk, van X1 tot 7 Serie. “Je ziet ook daar dat de range steeds beter wordt, je kan inmiddels 80 tot 100 kilometer volledig elektrisch rijden met onze plug-ins, voor veel mensen is dat voldoende voor het dagelijkse woon-werkverkeer. En zeker in regio’s en landen waar de laadinfra achterblijft, is dit de ideale oplossing.” Wat zijn tot slot voor De Rooy persoonlijk de BMW’s die volgend jaar kans maken op de felbegeerde prijzen? “Ik denk dat de i5 goede kans maakt, maar zeker ook weer de i4 en wellicht de iX2. Maar uiteindelijk zijn het allemaal winnaars.”

Geplaatst in rubriek:
Michael van Wijngaarden
Michael van Wijngaarden

Sinds 2019 in dienst bij ProMedia, schrijft voor de titels Automotive en Fleet & Mobility. Tevens juryvoorzitter voor de verkiezingen van Occasion, Zakenauto en Bestelauto van het Jaar. Trekt er graag op uit in zijn als camper omgebouwde Ford Transit.