ACM: Boete voor bedrijven die occasion met onjuiste prijs adverteren

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De ACM wijst de markt nog eens op de regels over adverteren met occasions. (Foto: Shutterstock)

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) wijst de autobranche op de regels om de juiste prijzen van tweedehands auto’s te vermelden, inclusief alle bijkomende kosten. Dat meldt de ACM vandaag. Bedrijven die nu nog in de fout gaan, kunnen een boete verwachten, aldus de instantie.

“De prijs is één van de belangrijkste kenmerken waar de consument zijn keuze op baseert. Hij moet erop kunnen vertrouwen dat hij de auto kan kopen voor de prijs in de advertentie”, aldus Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. “We zien nog te vaak dat dit niet klopt. We hebben dealers, platforms en andere betrokken partijen de afgelopen tijd gewezen op de regels. De regels zijn eenvoudig en niet nieuw. Bedrijven die nu nog in de fout gaan, kunnen een boete verwachten.”

Er is al langere tijd onvrede over het ex-btw adverteren van occasions. 

Signalen

De ACM zegt diverse signaleren van consumenten te hebben ontvangen over onjuiste vermelding van prijzen van tweedehands auto’s. Het ging daarbij vooral om prijzen waarin de btw niet was opgenomen. Bij verkoop aan consumenten moeten handelaren hun prijzen altijd inclusief btw vermelden. Daarnaast heeft de ACM gesignaleerd dat mogelijke overheidssubsidies voor EV’s, al waren verwerkt in de prijs; ook dit mag niet. De verkoper weet namelijk niet of de consument gebruik kan of zal maken van een regeling. De ACM meldt dat met dealers en met occasionplatforms is gesproken over de regels. Volgens de instantie is er bij de platformen ook meer draagvlak voor de regels ontstaan. 

De branche heeft de ACM al eerder opgeroepen iets te doen aan het adverteren met ex-btw-prijzen.

De prijs van een tweedehands auto moet inclusief btw, en andere onvermijdbare kosten worden vermeld. Eventuele subsidies bijvoorbeeld voor EV’s, mogen niet in de verkoopprijs verwerkt zijn. En de prijs, inclusief alle verplichte kosten, moet de eerste prijs zijn die de consument ziet in de advertentie, zo meldt de ACM. De discussie over adverteren ex-btw was ook onderwerp van gesprek in het laatste Restwaardejournaal.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.

ACM: Boete voor bedrijven die occasion met onjuiste prijs adverteren | Automotive Online

ACM: Boete voor bedrijven die occasion met onjuiste prijs adverteren

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De ACM wijst de markt nog eens op de regels over adverteren met occasions. (Foto: Shutterstock)

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) wijst de autobranche op de regels om de juiste prijzen van tweedehands auto’s te vermelden, inclusief alle bijkomende kosten. Dat meldt de ACM vandaag. Bedrijven die nu nog in de fout gaan, kunnen een boete verwachten, aldus de instantie.

“De prijs is één van de belangrijkste kenmerken waar de consument zijn keuze op baseert. Hij moet erop kunnen vertrouwen dat hij de auto kan kopen voor de prijs in de advertentie”, aldus Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM. “We zien nog te vaak dat dit niet klopt. We hebben dealers, platforms en andere betrokken partijen de afgelopen tijd gewezen op de regels. De regels zijn eenvoudig en niet nieuw. Bedrijven die nu nog in de fout gaan, kunnen een boete verwachten.”

Er is al langere tijd onvrede over het ex-btw adverteren van occasions. 

Signalen

De ACM zegt diverse signaleren van consumenten te hebben ontvangen over onjuiste vermelding van prijzen van tweedehands auto’s. Het ging daarbij vooral om prijzen waarin de btw niet was opgenomen. Bij verkoop aan consumenten moeten handelaren hun prijzen altijd inclusief btw vermelden. Daarnaast heeft de ACM gesignaleerd dat mogelijke overheidssubsidies voor EV’s, al waren verwerkt in de prijs; ook dit mag niet. De verkoper weet namelijk niet of de consument gebruik kan of zal maken van een regeling. De ACM meldt dat met dealers en met occasionplatforms is gesproken over de regels. Volgens de instantie is er bij de platformen ook meer draagvlak voor de regels ontstaan. 

De branche heeft de ACM al eerder opgeroepen iets te doen aan het adverteren met ex-btw-prijzen.

De prijs van een tweedehands auto moet inclusief btw, en andere onvermijdbare kosten worden vermeld. Eventuele subsidies bijvoorbeeld voor EV’s, mogen niet in de verkoopprijs verwerkt zijn. En de prijs, inclusief alle verplichte kosten, moet de eerste prijs zijn die de consument ziet in de advertentie, zo meldt de ACM. De discussie over adverteren ex-btw was ook onderwerp van gesprek in het laatste Restwaardejournaal.

Geplaatst in rubriek:
Ivonne Vermeulen
Ivonne Vermeulen

Ivonne Vermeulen is redacteur bij Automotive, waar ze onder andere de portefeuilles Schade en Universele markt beheert.