‘Stellantis stelt Europese invoering agentuurmodel uit, zint op aanpassingen’
Stellantis, het moederbedrijf van onder meer Peugeot, Citroën, Fiat en Opel, stelt de Europese invoering van het agentuurmodel uit. Dat meldt het Duitse Automobilwoche. Stellantis Nederland meldt als reactie daarop aan AM dat het concern vanaf 2024 met een ‘verticale’ aanpak per land het agentuurmodel wil invoeren.
Nieuw plan
Dit doet het bedrijf om ‘de complexiteit van het vorige plan te verminderen’, zo meldt Stellantis in een statement. Volgens de oorspronkelijke planning van Stellantis zouden vanaf 2024 Europabreed de premiummerken overgaan naar het agentuurmodel. In 2027 zouden de volumemerken volgen. Dit is vervangen door een plan waarbij vanaf 2024 elke drie maanden één Europees land voor alle Stellantis merken overgaat naar het agentuurmodel.
Automobilwoche spreekt van een ‘mislukte invoering’ op de pilotmarkten en stelt dat invoering in nieuwe landen is uitgesteld. De pilotlanden waren Nederland, Oostenrijk, België en Luxemburg.
‘Hobbels’
Stellantis Nederland meldt dat de invoering van het agentuurmodel in Nederland ‘zeker hobbels kent.’ “Maar in de afgelopen tijd is verdere vooruitgang geboekt op tal van terreinen en wij gaan er van uit dat dit de basis is voor een verdere succesvolle implementatie van het retailer model in Nederland”, meldt Jeroen Maas, pr director Stellantis Nederland aan AM.
De dealervereniging beweert dat “het verhaal nu is dat het model in Nederland wel behouden blijft, maar elders in Europa pas later wordt ingevoerd”. Ook in Nederland was veel weerstand tegen de invoering, vooral bij de dealers.
‘Ernstige fouten’
In het VK heeft Stellantis excuses gemaakt aan de dealers, meldt het Britse Car Magazine. Maria Grazia Davino, de directeur van Stellantis UK, heeft toegegeven dat de autofabrikant de relatie met dealers moet herstellen. In een uitgebreid interview erkende de nieuwe groepsdirecteur van Stellantis UK dat het merk ‘ernstige fouten had gemaakt’. Ze bood haar excuses aan voor late betalingen van bonussen aan dealers, gaf toe dat er dringend werk nodig was om de winstgevendheid te herstellen en zei dat de verkoop via agenten opnieuw zou worden vertraagd.