Revisiebedrijf Morien pakt de draad weer op

‘We hebben veel van Ronald geleerd’

Redactie Redactie
• Laatste update:
> Rudolf de Beer en Marianne Tromp zetten de zaak van Ronald Morien voort.

Niemand zag aankomen dat Ronald Morien zijn leven voortijdig zou beëindigen. In 20 jaar tijd zette hij een indrukwekkend bedrijf neer, dat van een traditionele, kleinschalige autosloperij uitgroeide tot een professioneel en modern demontagebedrijf. Met daarnaast een eigen revisiewerkplaats en een uitgebreide voorraad nieuwe onderdelen van met name de VAG-groep. Het jubileum was net gevierd, toen Morien, die leed aan depressies, een einde aan zijn leven maakte. “Op zijn afscheidsbriefje stond: Ik wil dat jullie het bedrijf voortzetten”, vertelt Rudolf de Beer. Achttien jaar geleden begon hij als revisiemonteur bij Morien. Hij werkte zich op tot de rechterhand van Ronald. “We kenden elkaar van de autocross via een goede vriend en op een gegeven moment vroeg hij me voor hem te komen werken. Naast dat hij mijn baas was, werden we ook vrienden.” “Bij mij ging het precies andersom”, vertelt Marianne Tromp. “Ik kende Ronald en zijn vrouw en kinderen van de racerij. Twee jaar geleden ben ik voor hem komen werken om onder andere accountmanagement en de marketing en pr te gaan doen.”

Rouw

Het bericht dat Ronald was overleden sloeg bij het hele bedrijf in als een bom. “Hij was een heel goede werkgever”, zegt De Beer. “Hij was ook nooit te beroerd om te helpen, bijvoorbeeld als een personeelslid in financiële problemen zat.” Na een paar dagen rouw werd besloten zo snel mogelijk de draad weer op te pakken. Voor zowel De Beer als Tromp was er geen twijfel of ze verder zouden gaan met Automotive Ronald Morien. “Het klinkt misschien als een cliché, maar de mensen die hier werken voelen zich verbonden met het bedrijf en werken er met passie. Dat geldt ook voor mij”, zegt Tromp. Zij staat nu met De Beer aan het roer van het bedrijf, Ronalds vrouw Gerda helpt waar mogelijk. “Ronald had al een groot deel van de operationele zaken aan ons overgedragen”, vertelt Tromp. “Hij richtte zich de laatste jaren meer op de grote lijnen. Hij was steeds met groei en uitbreiding bezig. Terwijl een deel van het huidige pand nog leeg stond was hij al aan bezig met de nieuwbouw voor de volgende uitbreiding.” De Beer: “We bemoeiden ons daar zo min mogelijk mee en keken naar de operationele zaken. Ronald vertrouwde ons dat volledig toe. Maar ik vond het heel prettig om met hem te kunnen overleggen. Ik heb pas een partij van zeshonderd nieuwe motoren ingekocht daar lig ik best even wakker van. Dan mis ik hem als klankbord heel erg.”

Lopende zaken

In overleg met de familie Morien is besloten om de groeiambities voorlopig op een iets lager pitje te zetten. “We willen onze klanten en leveranciers laten zien dat er ondanks alles niets veranderd is aan de kwaliteit van onze producten en de dienstverlening”, zegt Tromp. “Ik denk dat we daar goed in slagen, de omzetgroei loopt gewoon door. ‘Niet moeilijk doen met garantie, gewoon omruilen als het niet goed is’, zei Ronald altijd. En dat blijft ook zo.”

De Beer: “Onze manier van werken hier hebben we aan hem te danken. ‘Een man een man, een woord een woord’ was ook een belangrijke regel van hem. Ik weet nog dat hij eens een partij gloednieuwe Renaults Koleos had gekocht. Ze waren niet duur, maar ik vond het niets. Want er rijdt er bijna geen een van rond in Nederland. Ik probeerde hem daarom over te halen de deal af te blazen, maar hij was niet van zijn besluit te brengen. Beloofd is beloofd.”

Zaken als het bouwproject zijn wel stilgelegd, zegt De Beer. “We blijven doen waar we goed in zijn en daarna kijken we hoe we verder gaan. De formule reparatie, revisie en onderdelen heeft zich in de afgelopen jaren bewezen dus daar gaan we mee door.”

De Beer verwacht wel dat de handel in partijen onderdelen steeds belangrijker wordt. Dit omdat complete demontage-auto’s die geschikt zijn voor hergebruik duurder worden. Het aanbod van jonge auto’s blijft achter bij de vraag. Onder meer omdat het in België niet meer is toegestaan om demontage-auto’s te exporteren en meer landen deze maatregelen overwegen. Enerzijds om afvalstromen te kunnen reguleren, anderzijds om fraude met wrakken te voorkomen. “We zijn gelukkig niet afhankelijk van het aanbod demontage-auto’s, want daar red je het niet mee.”

Revisiemarkt groeit

Revisie van onder meer motoren en versnellingsbakken blijft en zal verder groeien, denkt Tromp. “Maar pure revisiebedrijven krijgen het wel steeds lastiger. Het is juist de combinatie nieuw, gebruikt en revisie die goed werkt en ervoor zorgt dat de aanvoer blijft doorlopen en je geen nee hoeft te verkopen. Wanneer wij bijvoorbeeld een gebruikte versnellingsbak van een sloopauto verkopen, krijgen we de kapotte bak terug. Die kunnen we vervolgens reviseren en weer opnieuw verkopen. Daarnaast kunnen we de kapotte bak hier ook zelf vervangen als de auto hierheen komt. Onze kracht is dat we altijd een oplossing voor handen hebben en dat de klant zelfs kan kiezen uit verschillende opties.”

Tromp en De Beer zien wel dat klanten steeds vaker kiezen voor een gereviseerd onderdeel dan voor een gebruikt exemplaar, vooral als het om versnellingsbakken of motoren gaat. “Vanwege de gegarandeerde kwaliteit”, zegt De Beer. “Bij een gebruikt onderdeel weet je het nooit helemaal zeker, ook al geven we er wel een jaar garantie op.”

De focus van Automotive Ronald Morien blijft liggen op onderdelen van de VAG-groep. “We hebben wel onderdelen van andere merken en we reviseren ook veelgevraagde motoren en versnellingsbakken van andere merken. Zoals de THP-motor van PSA en bepaalde typen van de Ford Ecoboost, die gaan net als de TFSI van Audi vaak stuk. Toch denk ik dat het goed is om een specialisme te hebben. De focus blijft VAG en de manier van werken zoals we die hebben geleerd van Ronald.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

‘We hebben veel van Ronald geleerd’ | Automotive Online
Revisiebedrijf Morien pakt de draad weer op

‘We hebben veel van Ronald geleerd’

Redactie Redactie
• Laatste update:
> Rudolf de Beer en Marianne Tromp zetten de zaak van Ronald Morien voort.

Niemand zag aankomen dat Ronald Morien zijn leven voortijdig zou beëindigen. In 20 jaar tijd zette hij een indrukwekkend bedrijf neer, dat van een traditionele, kleinschalige autosloperij uitgroeide tot een professioneel en modern demontagebedrijf. Met daarnaast een eigen revisiewerkplaats en een uitgebreide voorraad nieuwe onderdelen van met name de VAG-groep. Het jubileum was net gevierd, toen Morien, die leed aan depressies, een einde aan zijn leven maakte. “Op zijn afscheidsbriefje stond: Ik wil dat jullie het bedrijf voortzetten”, vertelt Rudolf de Beer. Achttien jaar geleden begon hij als revisiemonteur bij Morien. Hij werkte zich op tot de rechterhand van Ronald. “We kenden elkaar van de autocross via een goede vriend en op een gegeven moment vroeg hij me voor hem te komen werken. Naast dat hij mijn baas was, werden we ook vrienden.” “Bij mij ging het precies andersom”, vertelt Marianne Tromp. “Ik kende Ronald en zijn vrouw en kinderen van de racerij. Twee jaar geleden ben ik voor hem komen werken om onder andere accountmanagement en de marketing en pr te gaan doen.”

Rouw

Het bericht dat Ronald was overleden sloeg bij het hele bedrijf in als een bom. “Hij was een heel goede werkgever”, zegt De Beer. “Hij was ook nooit te beroerd om te helpen, bijvoorbeeld als een personeelslid in financiële problemen zat.” Na een paar dagen rouw werd besloten zo snel mogelijk de draad weer op te pakken. Voor zowel De Beer als Tromp was er geen twijfel of ze verder zouden gaan met Automotive Ronald Morien. “Het klinkt misschien als een cliché, maar de mensen die hier werken voelen zich verbonden met het bedrijf en werken er met passie. Dat geldt ook voor mij”, zegt Tromp. Zij staat nu met De Beer aan het roer van het bedrijf, Ronalds vrouw Gerda helpt waar mogelijk. “Ronald had al een groot deel van de operationele zaken aan ons overgedragen”, vertelt Tromp. “Hij richtte zich de laatste jaren meer op de grote lijnen. Hij was steeds met groei en uitbreiding bezig. Terwijl een deel van het huidige pand nog leeg stond was hij al aan bezig met de nieuwbouw voor de volgende uitbreiding.” De Beer: “We bemoeiden ons daar zo min mogelijk mee en keken naar de operationele zaken. Ronald vertrouwde ons dat volledig toe. Maar ik vond het heel prettig om met hem te kunnen overleggen. Ik heb pas een partij van zeshonderd nieuwe motoren ingekocht daar lig ik best even wakker van. Dan mis ik hem als klankbord heel erg.”

Lopende zaken

In overleg met de familie Morien is besloten om de groeiambities voorlopig op een iets lager pitje te zetten. “We willen onze klanten en leveranciers laten zien dat er ondanks alles niets veranderd is aan de kwaliteit van onze producten en de dienstverlening”, zegt Tromp. “Ik denk dat we daar goed in slagen, de omzetgroei loopt gewoon door. ‘Niet moeilijk doen met garantie, gewoon omruilen als het niet goed is’, zei Ronald altijd. En dat blijft ook zo.”

De Beer: “Onze manier van werken hier hebben we aan hem te danken. ‘Een man een man, een woord een woord’ was ook een belangrijke regel van hem. Ik weet nog dat hij eens een partij gloednieuwe Renaults Koleos had gekocht. Ze waren niet duur, maar ik vond het niets. Want er rijdt er bijna geen een van rond in Nederland. Ik probeerde hem daarom over te halen de deal af te blazen, maar hij was niet van zijn besluit te brengen. Beloofd is beloofd.”

Zaken als het bouwproject zijn wel stilgelegd, zegt De Beer. “We blijven doen waar we goed in zijn en daarna kijken we hoe we verder gaan. De formule reparatie, revisie en onderdelen heeft zich in de afgelopen jaren bewezen dus daar gaan we mee door.”

De Beer verwacht wel dat de handel in partijen onderdelen steeds belangrijker wordt. Dit omdat complete demontage-auto’s die geschikt zijn voor hergebruik duurder worden. Het aanbod van jonge auto’s blijft achter bij de vraag. Onder meer omdat het in België niet meer is toegestaan om demontage-auto’s te exporteren en meer landen deze maatregelen overwegen. Enerzijds om afvalstromen te kunnen reguleren, anderzijds om fraude met wrakken te voorkomen. “We zijn gelukkig niet afhankelijk van het aanbod demontage-auto’s, want daar red je het niet mee.”

Revisiemarkt groeit

Revisie van onder meer motoren en versnellingsbakken blijft en zal verder groeien, denkt Tromp. “Maar pure revisiebedrijven krijgen het wel steeds lastiger. Het is juist de combinatie nieuw, gebruikt en revisie die goed werkt en ervoor zorgt dat de aanvoer blijft doorlopen en je geen nee hoeft te verkopen. Wanneer wij bijvoorbeeld een gebruikte versnellingsbak van een sloopauto verkopen, krijgen we de kapotte bak terug. Die kunnen we vervolgens reviseren en weer opnieuw verkopen. Daarnaast kunnen we de kapotte bak hier ook zelf vervangen als de auto hierheen komt. Onze kracht is dat we altijd een oplossing voor handen hebben en dat de klant zelfs kan kiezen uit verschillende opties.”

Tromp en De Beer zien wel dat klanten steeds vaker kiezen voor een gereviseerd onderdeel dan voor een gebruikt exemplaar, vooral als het om versnellingsbakken of motoren gaat. “Vanwege de gegarandeerde kwaliteit”, zegt De Beer. “Bij een gebruikt onderdeel weet je het nooit helemaal zeker, ook al geven we er wel een jaar garantie op.”

De focus van Automotive Ronald Morien blijft liggen op onderdelen van de VAG-groep. “We hebben wel onderdelen van andere merken en we reviseren ook veelgevraagde motoren en versnellingsbakken van andere merken. Zoals de THP-motor van PSA en bepaalde typen van de Ford Ecoboost, die gaan net als de TFSI van Audi vaak stuk. Toch denk ik dat het goed is om een specialisme te hebben. De focus blijft VAG en de manier van werken zoals we die hebben geleerd van Ronald.”

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.