Eric Berkhof, algemeen directeur Van Mossel Groep:

‘ik ben en blijf een verkoopdier’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

Op uw negentiende begon u als stagiair bij Van Mossel. Hoe kwam dat zo?

“Mijn vader Drik was groothandelaar; hij kocht auto’s in bij leasemaatschappijen en dealers en verkocht ze vervolgens aan andere garagebedrijven. Een van zijn leveranciers was Van Mossel en omdat mijn vader een goede band had met de verkoopleider, regelde hij er een stageplaats voor me. Vond ik leuker dan meedraaien in mijn vaders groothandel. Verkoop aan de eindgebruiker lag me toen al beter.”

U nam het bedrijf zes jaar later over. Had u toen al grote ambities?

“Ik had het bedrijf goed leren kennen en wist waar ik aan begon. Ik wist ook dat er meerdere vestigingen moesten komen en dat die onderling synergie moesten hebben. Bij Pon heeft men dat vroeg ingezien en wij hebben daar goed gebruik van gemaakt.”

Het ondernemerschap zit in uw bloed?

“Ja, dat kun je niet leren, dat moet je aanvoelen. Het is een kwestie van de markt steeds weer inschatten en regelmatig de vraag stellen: ‘Waar willen we over vijf jaar staan?’ Daarbij zweer ik bij een innig contact met de klant.”

Staat u zelf ook nog wel eens in de showroom?

“Ja. Ik ben en blijf een verkoopdier en daarbij maakt het me niet uit of het om honderd auto’s gaat of eentje. Een klant die dertig jaar geleden bij mij zijn eerste auto kocht en die nu weer iets wil uitzoeken, help ik graag. Op zaterdag ben ik dan ook vaak in een van de ‘winkels’ te vinden en spring ik bij waar ik kan.”

Is er tegenwoordig een ander soort verkoper nodig?

“Behalve dat je gewoon een goede verkoper moet zijn, moet je nu meer dan ooit op de relatie zitten, sociaal zijn, interesse tonen. Iemand moet jou de order gunnen. Je maakt er een feestje van. Op zaterdagmiddag gebeurt het vaak dat we nog gezellig een glaasje wijn doen met de klant. De binding moet optimaal zijn en hoe groter we worden, des te scherper ik daar op ben.”

U bent onder meer voor de leasetak van uw bedrijf gaan samenwerken met keukengigant Ben Mandemakers. Hoe is jullie relatie?

“We zijn al zo’n dertig jaar zeer goed bevriend; we kennen elkaar uit de Brabantse ondernemerswereld en van voetbalclub RKC , waar wij allebei in het stichtingsbestuur zaten. We spreken dezelfde taal en hebben dezelfde ambities. Ben is een fantastische entrepreneur van wie ik veel heb geleerd. Zijn drive is ongekend. Ik ben elke ochtend heel vroeg, ik zit vaak al om zes uur op kantoor, maar hij zit er om half zes en is soms nog later thuis dan ik. Ben is heel analytisch, een topinkoper en erg goed in logistieke processen. Hij kan snel getallen en het hele web waarvoor hij verantwoordelijk is overzien. Daarnaast is hij heel creatief met marketing.”

‘Je moet meer dan ooit op de relatie zitten, sociaal zijn, interesse tonen.’

Wat kijkt u van hem af?

“Ik ben altijd gecharmeerd geweest van zijn marketingstrategie. Een advertentie die me nog bijstaat als de dag van gisteren is die van ‘Ben is Boos’. Hij had in Duitsland een grote partij keukens opgekocht en verkocht ze hier voor scherpe prijzen. Dat doen wij in onze leasetak ook met auto’s: we kopen voorraden waardoor we competitiever in de markt kunnen staan. De marges zijn bij auto’s veel lager dan bij keukens, maar de visie op de markt en hoe we een klant graag willen bedienen, is dezelfde.”

Hoe kijkt u aan tegen zaken doen met vrienden?

“Toen Ben me vroeg waarom ik hem niet had gevraagd om mee te doen in de acquisitie van J&T en Directlease, was mijn eerste reactie: vrienden moeten geen zaken doen. Maar het ondernemersbloed kriebelde bij ons allebei. Ben rook een goede businesscase en wilde er graag bij zijn. Het is nu drie jaar geleden en er is nog nooit een onvertogen woord tussen ons gevallen. Sterker nog: de vriendschap is alleen maar hechter geworden.”

Hoe komt dat?

“We hebben vaker contact en als we samen de winkels bezoeken, hebben we veel lol. We praten met de mensen in de winkels, we praten over de markt, over voetbal en natuurlijk over privézaken.”

De laatste jaren hebben jullie enorm veel overnames gedaan. Heeft u wel eens slapeloze nachten van het integreren van al die bedrijven?

“Nee, want dit bedrijf is beetje bij beetje uitgegroeid tot wat het nu is. De afgelopen jaren hebben we ons steeds goed voorbereid. De transactie van J&T Autolease en Directlease heeft om allerlei redenen bijvoorbeeld vrij lang geduurd. Dat had als voordeel dat we alle te nemen stappen steeds duidelijk op ons netvlies hadden staan. Telkens als we een overname deden, zat er al een team klaar om het op te pakken. Daarbij komt dat we bedrijven hebben overgenomen waar veel goede mensen zitten. Het oude spreekwoord: ‘Er zijn geen slechte matrozen, alleen slechte kapiteins’ is wat mij betreft waar.”

Dus u heeft nooit wakker gelegen van al die overnames?

“Nee, ik slaap goed. Wel gaat het de laatste maanden natuurlijk hard met de omzet en dat moet je ook weten te managen. Dat betekent dat ik er veel over nadenk. Ook wel eens als ik eigenlijk moet slapen. Maar als je goede mensen om je heen hebt, gaat dat prima.”

Wat is uw grootste managementles geweest?

“Ik leer nog dagelijks. Wat ik nu bijvoorbeeld veel vaker doe dan vroeger is even stilstaan en denken: waar staan we, waar gaan we naartoe, is de koers nog steeds correct? Even momenten van rust inlassen. Dat doe ik vooral als ik op zondagochtend samen met mijn vriendin langs het strand wandel.”

‘Ik denk vaker: waar staan we, waar gaan we naartoe, is de koers nog steeds correct?’

Achter elke succesvolle man staat een talentvolle vrouw?

“Ja, Corine is een fantastisch klankbord en zeer bij de zaak betrokken. Ze is deels verantwoordelijk voor de administratie en doet dat meer dan goed. Ze heeft een heel nuchtere kijk op de zaak. Mensenkennis is een belangrijk onderdeel van het ondernemerschap en ik durf te zeggen dat ik het in 90 procent van de gevallen wel goed heb. Maar zij vult ook nog die 10 procent in – zij heeft 100 procent mensenkennis.”

Naast de Van Mossel Groep heeft u ook nog een succesvolle springstal, de Margarethahoeve in Dinteloord. Vertel?

“Mijn paardenliefde heb ik, net als de autoliefde, van mijn vader geërfd. Hoewel ik vroeger veel heb gereden, ligt mijn talent daar niet in. Dus heb ik een handelsstal opgericht. We kopen jaarlijks vijftig paarden in en er worden er ook weer vijftig verkocht. Als je het vergelijkt met auto’s, ligt het volume veel lager, maar soms zijn de marges wel beter.”

Bent u er nauw bij betrokken?

“Het is iets van de woensdagavond en de zondagmiddag. Er loopt een prima team rond van managers, ruiters, trainers en scouts dat alles regelt. Omdat we er een handelsbedrijf van gemaakt hebben, kunnen we actief zijn in de topsport. Tot 2013 stonden we in de top 10 van Nederland, in 2008 waren we erbij tijdens de Olympische Spelen van Hong Kong met onze toenmalige topper Audi’s Alpapillon-Armanie.”

Waar heeft de paardenwereld raakvlakken met de auto-industrie?

“Als het gaat over relatiemanagement koppelen we onze klantenevents graag aan de paardenevenementen. Veel paardenmensen zijn gek op de merken Audi en LandRover en voor die merken komt ongeveer 20 procent van onze omzet voort uit een directe of indirecte link met de paardenwereld.”

Bent u ook wel eens vrij?

“Op zondag probeer ik vrij te zijn, maar tien à vijftien keer per jaar zijn er klantenbijeenkomsten. En de andere keren zijn er vaak paardenevenementen waar ik heen wil. Maar ik knijp er wel eens tussenuit met Corine hoor, we gaan graag naar Knokke.”

Berkhof in ’t kort

Naam: Eric Berkhof / Geboortedatum: 1 augustus 1963 / Geboorteplaats: Tilburg / Woonplaats: Dinteloord / Opleiding: Middelbare Detailhandelschool en diverse NIMA-opleidingen / Relatie: samenwonend met Corine Pooters / Kinderen: Stephanie (24), Rick (22) en Corine’s dochter Nicky (20) / Hobby’s: voetbal (RKC) en paardensport.

Over de Van Mossel Groep

Wim van Mossel opent na de Tweede Wereldoorlog zijn autobedrijf, dat in 1955 Volkswagen-dealer wordt in Waalwijk. Eric Berkhof loopt er in 1982 stage; in 1988 neemt hij het bedrijf over en bouwt dat gestaag uit. Na enkele grote overnames (onder meer van de failliete bedrijven Kroymans, Koops Furness en Pouw Peugeot) is de Van Mossel Groep een van de grootste spelers op de Nederlandse automarkt met merken als VW, Audi, Opel, Ford, Kia, LandRover en Peugeot; het doet ook de service voor Chevrolet. Het Waalwijkse autoconcern heeft ook leasevestigingen in België en Duitsland en is daarnaast actief op het gebied van verzekeringen, financieringen en autoverhuur. De International Carlease Holding met de labels J&T Autolease, Directlease, Van Mossel Leasing en Van Mossel Shortlease & Rent runt Berkhof samen met Ben Mandemakers. Bij de Van Mossel Groep werken ruim 900 mensen.

‘ik ben en blijf een verkoopdier’ | Automotive Online
Eric Berkhof, algemeen directeur Van Mossel Groep:

‘ik ben en blijf een verkoopdier’

Viola Robbemondt Viola Robbemondt
• Laatste update:

Op uw negentiende begon u als stagiair bij Van Mossel. Hoe kwam dat zo?

“Mijn vader Drik was groothandelaar; hij kocht auto’s in bij leasemaatschappijen en dealers en verkocht ze vervolgens aan andere garagebedrijven. Een van zijn leveranciers was Van Mossel en omdat mijn vader een goede band had met de verkoopleider, regelde hij er een stageplaats voor me. Vond ik leuker dan meedraaien in mijn vaders groothandel. Verkoop aan de eindgebruiker lag me toen al beter.”

U nam het bedrijf zes jaar later over. Had u toen al grote ambities?

“Ik had het bedrijf goed leren kennen en wist waar ik aan begon. Ik wist ook dat er meerdere vestigingen moesten komen en dat die onderling synergie moesten hebben. Bij Pon heeft men dat vroeg ingezien en wij hebben daar goed gebruik van gemaakt.”

Het ondernemerschap zit in uw bloed?

“Ja, dat kun je niet leren, dat moet je aanvoelen. Het is een kwestie van de markt steeds weer inschatten en regelmatig de vraag stellen: ‘Waar willen we over vijf jaar staan?’ Daarbij zweer ik bij een innig contact met de klant.”

Staat u zelf ook nog wel eens in de showroom?

“Ja. Ik ben en blijf een verkoopdier en daarbij maakt het me niet uit of het om honderd auto’s gaat of eentje. Een klant die dertig jaar geleden bij mij zijn eerste auto kocht en die nu weer iets wil uitzoeken, help ik graag. Op zaterdag ben ik dan ook vaak in een van de ‘winkels’ te vinden en spring ik bij waar ik kan.”

Is er tegenwoordig een ander soort verkoper nodig?

“Behalve dat je gewoon een goede verkoper moet zijn, moet je nu meer dan ooit op de relatie zitten, sociaal zijn, interesse tonen. Iemand moet jou de order gunnen. Je maakt er een feestje van. Op zaterdagmiddag gebeurt het vaak dat we nog gezellig een glaasje wijn doen met de klant. De binding moet optimaal zijn en hoe groter we worden, des te scherper ik daar op ben.”

U bent onder meer voor de leasetak van uw bedrijf gaan samenwerken met keukengigant Ben Mandemakers. Hoe is jullie relatie?

“We zijn al zo’n dertig jaar zeer goed bevriend; we kennen elkaar uit de Brabantse ondernemerswereld en van voetbalclub RKC , waar wij allebei in het stichtingsbestuur zaten. We spreken dezelfde taal en hebben dezelfde ambities. Ben is een fantastische entrepreneur van wie ik veel heb geleerd. Zijn drive is ongekend. Ik ben elke ochtend heel vroeg, ik zit vaak al om zes uur op kantoor, maar hij zit er om half zes en is soms nog later thuis dan ik. Ben is heel analytisch, een topinkoper en erg goed in logistieke processen. Hij kan snel getallen en het hele web waarvoor hij verantwoordelijk is overzien. Daarnaast is hij heel creatief met marketing.”

‘Je moet meer dan ooit op de relatie zitten, sociaal zijn, interesse tonen.’

Wat kijkt u van hem af?

“Ik ben altijd gecharmeerd geweest van zijn marketingstrategie. Een advertentie die me nog bijstaat als de dag van gisteren is die van ‘Ben is Boos’. Hij had in Duitsland een grote partij keukens opgekocht en verkocht ze hier voor scherpe prijzen. Dat doen wij in onze leasetak ook met auto’s: we kopen voorraden waardoor we competitiever in de markt kunnen staan. De marges zijn bij auto’s veel lager dan bij keukens, maar de visie op de markt en hoe we een klant graag willen bedienen, is dezelfde.”

Hoe kijkt u aan tegen zaken doen met vrienden?

“Toen Ben me vroeg waarom ik hem niet had gevraagd om mee te doen in de acquisitie van J&T en Directlease, was mijn eerste reactie: vrienden moeten geen zaken doen. Maar het ondernemersbloed kriebelde bij ons allebei. Ben rook een goede businesscase en wilde er graag bij zijn. Het is nu drie jaar geleden en er is nog nooit een onvertogen woord tussen ons gevallen. Sterker nog: de vriendschap is alleen maar hechter geworden.”

Hoe komt dat?

“We hebben vaker contact en als we samen de winkels bezoeken, hebben we veel lol. We praten met de mensen in de winkels, we praten over de markt, over voetbal en natuurlijk over privézaken.”

De laatste jaren hebben jullie enorm veel overnames gedaan. Heeft u wel eens slapeloze nachten van het integreren van al die bedrijven?

“Nee, want dit bedrijf is beetje bij beetje uitgegroeid tot wat het nu is. De afgelopen jaren hebben we ons steeds goed voorbereid. De transactie van J&T Autolease en Directlease heeft om allerlei redenen bijvoorbeeld vrij lang geduurd. Dat had als voordeel dat we alle te nemen stappen steeds duidelijk op ons netvlies hadden staan. Telkens als we een overname deden, zat er al een team klaar om het op te pakken. Daarbij komt dat we bedrijven hebben overgenomen waar veel goede mensen zitten. Het oude spreekwoord: ‘Er zijn geen slechte matrozen, alleen slechte kapiteins’ is wat mij betreft waar.”

Dus u heeft nooit wakker gelegen van al die overnames?

“Nee, ik slaap goed. Wel gaat het de laatste maanden natuurlijk hard met de omzet en dat moet je ook weten te managen. Dat betekent dat ik er veel over nadenk. Ook wel eens als ik eigenlijk moet slapen. Maar als je goede mensen om je heen hebt, gaat dat prima.”

Wat is uw grootste managementles geweest?

“Ik leer nog dagelijks. Wat ik nu bijvoorbeeld veel vaker doe dan vroeger is even stilstaan en denken: waar staan we, waar gaan we naartoe, is de koers nog steeds correct? Even momenten van rust inlassen. Dat doe ik vooral als ik op zondagochtend samen met mijn vriendin langs het strand wandel.”

‘Ik denk vaker: waar staan we, waar gaan we naartoe, is de koers nog steeds correct?’

Achter elke succesvolle man staat een talentvolle vrouw?

“Ja, Corine is een fantastisch klankbord en zeer bij de zaak betrokken. Ze is deels verantwoordelijk voor de administratie en doet dat meer dan goed. Ze heeft een heel nuchtere kijk op de zaak. Mensenkennis is een belangrijk onderdeel van het ondernemerschap en ik durf te zeggen dat ik het in 90 procent van de gevallen wel goed heb. Maar zij vult ook nog die 10 procent in – zij heeft 100 procent mensenkennis.”

Naast de Van Mossel Groep heeft u ook nog een succesvolle springstal, de Margarethahoeve in Dinteloord. Vertel?

“Mijn paardenliefde heb ik, net als de autoliefde, van mijn vader geërfd. Hoewel ik vroeger veel heb gereden, ligt mijn talent daar niet in. Dus heb ik een handelsstal opgericht. We kopen jaarlijks vijftig paarden in en er worden er ook weer vijftig verkocht. Als je het vergelijkt met auto’s, ligt het volume veel lager, maar soms zijn de marges wel beter.”

Bent u er nauw bij betrokken?

“Het is iets van de woensdagavond en de zondagmiddag. Er loopt een prima team rond van managers, ruiters, trainers en scouts dat alles regelt. Omdat we er een handelsbedrijf van gemaakt hebben, kunnen we actief zijn in de topsport. Tot 2013 stonden we in de top 10 van Nederland, in 2008 waren we erbij tijdens de Olympische Spelen van Hong Kong met onze toenmalige topper Audi’s Alpapillon-Armanie.”

Waar heeft de paardenwereld raakvlakken met de auto-industrie?

“Als het gaat over relatiemanagement koppelen we onze klantenevents graag aan de paardenevenementen. Veel paardenmensen zijn gek op de merken Audi en LandRover en voor die merken komt ongeveer 20 procent van onze omzet voort uit een directe of indirecte link met de paardenwereld.”

Bent u ook wel eens vrij?

“Op zondag probeer ik vrij te zijn, maar tien à vijftien keer per jaar zijn er klantenbijeenkomsten. En de andere keren zijn er vaak paardenevenementen waar ik heen wil. Maar ik knijp er wel eens tussenuit met Corine hoor, we gaan graag naar Knokke.”

Berkhof in ’t kort

Naam: Eric Berkhof / Geboortedatum: 1 augustus 1963 / Geboorteplaats: Tilburg / Woonplaats: Dinteloord / Opleiding: Middelbare Detailhandelschool en diverse NIMA-opleidingen / Relatie: samenwonend met Corine Pooters / Kinderen: Stephanie (24), Rick (22) en Corine’s dochter Nicky (20) / Hobby’s: voetbal (RKC) en paardensport.

Over de Van Mossel Groep

Wim van Mossel opent na de Tweede Wereldoorlog zijn autobedrijf, dat in 1955 Volkswagen-dealer wordt in Waalwijk. Eric Berkhof loopt er in 1982 stage; in 1988 neemt hij het bedrijf over en bouwt dat gestaag uit. Na enkele grote overnames (onder meer van de failliete bedrijven Kroymans, Koops Furness en Pouw Peugeot) is de Van Mossel Groep een van de grootste spelers op de Nederlandse automarkt met merken als VW, Audi, Opel, Ford, Kia, LandRover en Peugeot; het doet ook de service voor Chevrolet. Het Waalwijkse autoconcern heeft ook leasevestigingen in België en Duitsland en is daarnaast actief op het gebied van verzekeringen, financieringen en autoverhuur. De International Carlease Holding met de labels J&T Autolease, Directlease, Van Mossel Leasing en Van Mossel Shortlease & Rent runt Berkhof samen met Ben Mandemakers. Bij de Van Mossel Groep werken ruim 900 mensen.