Brabants familiebedrijf is klaar voor de toekomst

In de Werkplaats | Autototaal Van de Sande heeft techniek als hobby en beroep

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Maarten Bokslag

‘Wij’, dat zijn Ad en zijn zoon Nick (25). De beoogd opvolger deed HTS Autotechniek en is nu verantwoordelijk voor de werkplaats van het bedrijf. Vader en zoon blijven graag bij qua techniek, ze beschouwen het als hobby zowel als beroep. Dus als er eens wat langer gepuzzeld moet worden om een diagnose te stellen of een storing te verhelpen, is dat geen probleem. Vandaar dat de werkplaats ook beschikt over maar liefst 11 diagnosetesters (bijna allemaal verschillende), zodat alle automerken geserviced kunnen worden. Pass thru komt daar nog niet aan te pas, dat is iets voor de toekomst, vindt Ad. 

Niet te warm

Het bedrijf is wel al helemaal klaar voor de elektrische auto: de vier monteurs zijn opgeleid en gecertificeerd, het benodigde materiaal is aanwezig. Jammer dat er maar af en toe een EV de werkplaats bezoekt. In de toekomst worden dat er zeker meer, verwachten vader en zoon.

Ad van de Sande 

Bouwjaar: 1963
Opleiding: MTS Werktuigbouw en Autotechniek, aangevuld met vele cursussen
Loopbaan: alrijd eigen ondernemer geweest, met een autobedrijf in Boxtel
Thuis: getrouwd, drie dochters en een zoon

Bosch Car Service gaat er prat op dat aangesloten bedrijven met een dongel hun klanten kunnen helpen bij een ‘connected car’, die onderhoudsmeldingen doorgeeft en met een app alle informatie over onderhoud en storingen verstrekt. “We hebben wel een aantal van die dongels liggen”, vertelt Nick. “Maar de klanten lopen er nog niet warm voor. De communicatie gaat via bluetooth. Dat levert vaak koppelingsproblemen op en het gaat traag. Wij denken dat de techniek nog wat verder ontwikkeld moet worden voor dit een succes wordt.”

Voor de toekomst zien de Van de Sandes wel mogelijkheden. “In principe is het ideaal als de auto zelf doorgeeft wanneer hij onderhoud nodig heeft. Dan zouden volautomatisch alvast de materialen kunnen worden besteld, die liggen dan op de plank als de klant aan komt rijden”, schetst Nick het ideaalplaatje. Ondertussen denkt hij dat dat nog verre toekomstmuziek is.

In de ruime werkplaats zijn alle bruggen afkomstig van Autop Stenhoj en Stertil-Koni. Er zijn diverse oprijbruggen met hefvermogens van drie tot zeven ton, maar het meest gebruikt worden toch de tweekoloms stempelbruggen van Autop. Van de Sande heeft er heel bewust voor gekozen om geen vaste uitlijnbrug te nemen: de 2D Bosch FWA 4435 uitlijner voldoet prima en biedt veel meer flexibiliteit omdat hij op elke brug te gebruiken is, zegt hij.

De kengetallen: Bosch Car Service Van de Sande

Aantal medewerkers: 8 (4 monteurs)
Aantal hefbruggen: 12
Aantal diagnosetesters: 11
Aantal doorgangen: 70 per week
Oppervlakte werkplaats: 900 m2
Aantal verkochte banden: 800 per jaar
Aantal verkochte liters olie: 4.000 per jaar
Aantal APK-keuringen: 850 per jaar

In het bandenseizoen wordt het bandenstraatje volop gebruikt: de Hoffman Monty 3300 Racing is speciaal gekocht omdat die ook extra brede velgen aankan, zoals die van een BMW of Tesla. Er zijn twee balanceerapparaten, zodat er flink kan worden doorgewerkt. 

Het bedrijf beschikt over twee identieke Bosch apparaten voor de aircoservice, de een met R134a en de ander met R1234yf. Ze worden intensief gebruikt en het hebben van twee apparaten is geen luxe, vindt Van de Sande. Opvallend aanwezig in de werkplaats zijn de drie karren met diagnosetesters: van Mercedes, BMW, VAS, noem maar op. Er is een diagnosecomputer van GMTO en als dat niet voldoende is, is er nog een Jifeline. Maar die is zelden nodig, want eigenlijk willen ze bij Van de Sande hun problemen zelf oplossen. Oók als dat wat meer tijd kost.

Bosch Car Service Van de Sande is een universeel autobedrijf voor alle merken. Eigenaar Ad van de Sande begon in 1985 zijn eigen bedrijf in de garage achter het huis van zijn ouders, betrok drie jaar later een eigen pand en liet in 2006 een geheel nieuw pand bouwen, met uitgebreide showroom. Er zijn altijd zo’n 80 occasions op voorraad. Het is een echt familiebedrijf, waarin Ad inmiddels met zoon Nick (werkplaats) en dochter Britt (receptie en administratie) samenwerkt. Klanten komen uit Boxtel en omgeving, hoewel de occasions via internet door heel het land en zelfs naar het buitenland gaan.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.

In de Werkplaats | Autototaal Van de Sande heeft techniek als hobby en beroep | Automotive Online
Brabants familiebedrijf is klaar voor de toekomst

In de Werkplaats | Autototaal Van de Sande heeft techniek als hobby en beroep

Maarten Bokslag Maarten Bokslag
• Laatste update:
Foto: Maarten Bokslag

‘Wij’, dat zijn Ad en zijn zoon Nick (25). De beoogd opvolger deed HTS Autotechniek en is nu verantwoordelijk voor de werkplaats van het bedrijf. Vader en zoon blijven graag bij qua techniek, ze beschouwen het als hobby zowel als beroep. Dus als er eens wat langer gepuzzeld moet worden om een diagnose te stellen of een storing te verhelpen, is dat geen probleem. Vandaar dat de werkplaats ook beschikt over maar liefst 11 diagnosetesters (bijna allemaal verschillende), zodat alle automerken geserviced kunnen worden. Pass thru komt daar nog niet aan te pas, dat is iets voor de toekomst, vindt Ad. 

Niet te warm

Het bedrijf is wel al helemaal klaar voor de elektrische auto: de vier monteurs zijn opgeleid en gecertificeerd, het benodigde materiaal is aanwezig. Jammer dat er maar af en toe een EV de werkplaats bezoekt. In de toekomst worden dat er zeker meer, verwachten vader en zoon.

Ad van de Sande 

Bouwjaar: 1963
Opleiding: MTS Werktuigbouw en Autotechniek, aangevuld met vele cursussen
Loopbaan: alrijd eigen ondernemer geweest, met een autobedrijf in Boxtel
Thuis: getrouwd, drie dochters en een zoon

Bosch Car Service gaat er prat op dat aangesloten bedrijven met een dongel hun klanten kunnen helpen bij een ‘connected car’, die onderhoudsmeldingen doorgeeft en met een app alle informatie over onderhoud en storingen verstrekt. “We hebben wel een aantal van die dongels liggen”, vertelt Nick. “Maar de klanten lopen er nog niet warm voor. De communicatie gaat via bluetooth. Dat levert vaak koppelingsproblemen op en het gaat traag. Wij denken dat de techniek nog wat verder ontwikkeld moet worden voor dit een succes wordt.”

Voor de toekomst zien de Van de Sandes wel mogelijkheden. “In principe is het ideaal als de auto zelf doorgeeft wanneer hij onderhoud nodig heeft. Dan zouden volautomatisch alvast de materialen kunnen worden besteld, die liggen dan op de plank als de klant aan komt rijden”, schetst Nick het ideaalplaatje. Ondertussen denkt hij dat dat nog verre toekomstmuziek is.

In de ruime werkplaats zijn alle bruggen afkomstig van Autop Stenhoj en Stertil-Koni. Er zijn diverse oprijbruggen met hefvermogens van drie tot zeven ton, maar het meest gebruikt worden toch de tweekoloms stempelbruggen van Autop. Van de Sande heeft er heel bewust voor gekozen om geen vaste uitlijnbrug te nemen: de 2D Bosch FWA 4435 uitlijner voldoet prima en biedt veel meer flexibiliteit omdat hij op elke brug te gebruiken is, zegt hij.

De kengetallen: Bosch Car Service Van de Sande

Aantal medewerkers: 8 (4 monteurs)
Aantal hefbruggen: 12
Aantal diagnosetesters: 11
Aantal doorgangen: 70 per week
Oppervlakte werkplaats: 900 m2
Aantal verkochte banden: 800 per jaar
Aantal verkochte liters olie: 4.000 per jaar
Aantal APK-keuringen: 850 per jaar

In het bandenseizoen wordt het bandenstraatje volop gebruikt: de Hoffman Monty 3300 Racing is speciaal gekocht omdat die ook extra brede velgen aankan, zoals die van een BMW of Tesla. Er zijn twee balanceerapparaten, zodat er flink kan worden doorgewerkt. 

Het bedrijf beschikt over twee identieke Bosch apparaten voor de aircoservice, de een met R134a en de ander met R1234yf. Ze worden intensief gebruikt en het hebben van twee apparaten is geen luxe, vindt Van de Sande. Opvallend aanwezig in de werkplaats zijn de drie karren met diagnosetesters: van Mercedes, BMW, VAS, noem maar op. Er is een diagnosecomputer van GMTO en als dat niet voldoende is, is er nog een Jifeline. Maar die is zelden nodig, want eigenlijk willen ze bij Van de Sande hun problemen zelf oplossen. Oók als dat wat meer tijd kost.

Bosch Car Service Van de Sande is een universeel autobedrijf voor alle merken. Eigenaar Ad van de Sande begon in 1985 zijn eigen bedrijf in de garage achter het huis van zijn ouders, betrok drie jaar later een eigen pand en liet in 2006 een geheel nieuw pand bouwen, met uitgebreide showroom. Er zijn altijd zo’n 80 occasions op voorraad. Het is een echt familiebedrijf, waarin Ad inmiddels met zoon Nick (werkplaats) en dochter Britt (receptie en administratie) samenwerkt. Klanten komen uit Boxtel en omgeving, hoewel de occasions via internet door heel het land en zelfs naar het buitenland gaan.

Geplaatst in rubriek:
Maarten Bokslag
Maarten Bokslag

Maarten is een ervaren freelancer op het gebied van de automotive en mobiliteit. Hij heeft een zwak voor klassieke auto's.