het Anaconda-project

Anaconda: militaire machine als verdienmodel

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Het grootste deel van de auto is voorzien van een extreem sterke kunststof coating. (Foto: Wim Ruberg)

Xander Zonligt, aftersalesmanager bij Deba, legt uit waarom het bedrijf op het idee kwam zich in een militair avontuur te storten. “Om toekomstbestendiger te worden zijn we negen jaar geleden het onderhoud van campers erbij gaan doen. Als Fiat Professional Dealer kennen wij de techniek van de meeste campers, want die zijn meestal gebouwd op basis van de Fiat Ducato. We bouwen ook specifieke camperaccessoires in en verzorgen onderhoud aan de opbouw van de voertuigen. Tegenwoordig hebben wij nu zo’n duizend camperklanten.” Dat smaakte naar meer. Deba is ook Iveco-dealer en heeft ruime ervaring met het vinden en in eigen huis bouwen van maatwerkoplossingen voor de voertuigen die het levert, of het nu gaat om carrosserieopbouw, montage van laadkleppen of laadkranen. Het ontwikkelen en bouwen van een militair voertuig is dan ook geen extreme uitdaging. Vandaar dat Deba zich inschreef voor de openbare aanbesteding van het ministerie van Defensie voor de ontwikkeling en bouw van 46 vierwielaangedreven tactische voertuigen voor het Korps Mariniers. “Wij waren al ‘onderaannemer’ van Iveco Defence Vehicles en daardoor bekend bij Defensie”, vertelt Zonligt. “We hadden bovendien al ervaring met elkaar en Defensie was tevreden met het werk dat we eerder voor ze hadden gedaan.” 

demontage 1166Op basis van de lijst van criteria (zoals als prijs, kwaliteit en vooral een snelle levertijd) won Deba de aanbesteding, waardoor het een voorlopige gunning kreeg. In afwachting van de definitieve order besloot het bedrijf een gokje te wagen. Zonligt: “We bestelden alvast een aantal Daily chassis met cabine (70C18 A8) bij de fabriek. Deze 7 tons versies zijn uitgerust met de 132 kW/180 pk viercilinder, gekoppeld aan een achttraps automaat. Dit zijn niet de meest populaire versies in Nederland, maar mochten we de order hebben misgelopen, hadden we er ook niet echt mee in onze maag gezeten.” Maar die order kwam er: op 2 augustus kon de bouw van de Anaconda’s formeel van start. Als toeleveranciers werden oude bekenden opgezocht. “We werken het liefst met niet al te grote bedrijven in de regio. Hoe korter de lijntjes, hoe beter de samenwerking”, legt Zonligt uit. “Met sommigen daarvan hebben we al jarenlang ervaring doordat ze al toeleverancier zijn voor onze om- en opbouwafdeling. Zo levert VA Motorsport Engineering uit Sint-Oedenrode de rolkooi van het voertuig en de bevestiging voor de bewapening. Dit bedrijf kennen we goed omdat ze ook de rolkooi voor onze Dakar-trucks maken.” Tilbox uit Tilburg is ook een bekende uit Le Dakar. Zij leveren de metalen kisten die op en aan de Anaconda zijn gemonteerd. De stoelen met geïntegreerde vierpuntsgordels komen van het Engelse ProTEK en zijn speciaal voor militaire voertuigen ontworpen. Het ontwerp van de Anaconda deed Deba in samenwerking met onder andere Defensie.

magazijn 1162In het productieproces speelt het Oostenrijkse Achleitner een belangrijke rol. Dit bedrijf heeft ruime ervaring met de ombouw van achterwielaangedreven Daily’s tot vierwielaandrijver. Volgens Zonligt hebben ze al ruim 3.000 Daily’s omgebouwd, dus ligt de keuze voor de Oostenrijkers voor de hand. Bij Achleitner worden de Daily’s ook van een andere vering voorzien en krijgen de auto’s een verbrede achteras om de grote enkele wielen, die in de plaats komen van de standaard dubbelluchtwielen, ruimte te geven. Door deze aanpassingen staat de Anaconda 17 centimeter hoger en heeft hij een doorwaaddiepte van 70 cm.

In de productiehal van Deba worden de voertuigen omgebouwd tot Anaconda. Daarbij wordt zoveel mogelijk met compleet aangeleverde componenten gewerkt onder een zeer strakke planning. 

Militaire eisen

Militaire voertuigen moeten aan specifieke eisen voldoen. Zo is het een Navo-vereiste dat de boordspanning geen 12 maar 24 volt is en moet de motor op meer dan uitsluitend diesel kunnen lopen. Het instrumentarium moet waterdicht zijn en de auto moet zijn voorzien van verduisteringsverlichting. Ook voor de lier gelden specifieke eisen: die moet in staat zijn om het voertuig met vier geblokkeerde wielen op een zanderige helling van 30 graden omhoog te trekken. De Anaconda heeft een lier met een trekkracht van 16 ton en dat is voldoende voor deze opdracht. Al met al is er een heel boekwerk met circa 1.200 punten die allemaal per auto vóór aflevering moeten worden gecontroleerd. Alle typisch militaire uitrusting, zoals bewapening en communicatiemiddelen, wordt door Defensie zelf gemonteerd.

Het bouwen van een militair voertuig is voor Deba geen uitdaging.

De Anaconda wordt geleverd onder het eigen merk DMV (Dutch Military Vehicles); op 31 januari 2019 krijgt het Korps Mariniers op Curaçao de eerste 36 exemplaren overhandigd. Geen gekke doorlooptijd voor een product dat afgelopen zomer alleen nog op papier bestond.

Anaconda: militaire machine als verdienmodel | Automotive Online
het Anaconda-project

Anaconda: militaire machine als verdienmodel

Romy Wielinga Romy Wielinga
• Laatste update:
Het grootste deel van de auto is voorzien van een extreem sterke kunststof coating. (Foto: Wim Ruberg)

Xander Zonligt, aftersalesmanager bij Deba, legt uit waarom het bedrijf op het idee kwam zich in een militair avontuur te storten. “Om toekomstbestendiger te worden zijn we negen jaar geleden het onderhoud van campers erbij gaan doen. Als Fiat Professional Dealer kennen wij de techniek van de meeste campers, want die zijn meestal gebouwd op basis van de Fiat Ducato. We bouwen ook specifieke camperaccessoires in en verzorgen onderhoud aan de opbouw van de voertuigen. Tegenwoordig hebben wij nu zo’n duizend camperklanten.” Dat smaakte naar meer. Deba is ook Iveco-dealer en heeft ruime ervaring met het vinden en in eigen huis bouwen van maatwerkoplossingen voor de voertuigen die het levert, of het nu gaat om carrosserieopbouw, montage van laadkleppen of laadkranen. Het ontwikkelen en bouwen van een militair voertuig is dan ook geen extreme uitdaging. Vandaar dat Deba zich inschreef voor de openbare aanbesteding van het ministerie van Defensie voor de ontwikkeling en bouw van 46 vierwielaangedreven tactische voertuigen voor het Korps Mariniers. “Wij waren al ‘onderaannemer’ van Iveco Defence Vehicles en daardoor bekend bij Defensie”, vertelt Zonligt. “We hadden bovendien al ervaring met elkaar en Defensie was tevreden met het werk dat we eerder voor ze hadden gedaan.” 

demontage 1166Op basis van de lijst van criteria (zoals als prijs, kwaliteit en vooral een snelle levertijd) won Deba de aanbesteding, waardoor het een voorlopige gunning kreeg. In afwachting van de definitieve order besloot het bedrijf een gokje te wagen. Zonligt: “We bestelden alvast een aantal Daily chassis met cabine (70C18 A8) bij de fabriek. Deze 7 tons versies zijn uitgerust met de 132 kW/180 pk viercilinder, gekoppeld aan een achttraps automaat. Dit zijn niet de meest populaire versies in Nederland, maar mochten we de order hebben misgelopen, hadden we er ook niet echt mee in onze maag gezeten.” Maar die order kwam er: op 2 augustus kon de bouw van de Anaconda’s formeel van start. Als toeleveranciers werden oude bekenden opgezocht. “We werken het liefst met niet al te grote bedrijven in de regio. Hoe korter de lijntjes, hoe beter de samenwerking”, legt Zonligt uit. “Met sommigen daarvan hebben we al jarenlang ervaring doordat ze al toeleverancier zijn voor onze om- en opbouwafdeling. Zo levert VA Motorsport Engineering uit Sint-Oedenrode de rolkooi van het voertuig en de bevestiging voor de bewapening. Dit bedrijf kennen we goed omdat ze ook de rolkooi voor onze Dakar-trucks maken.” Tilbox uit Tilburg is ook een bekende uit Le Dakar. Zij leveren de metalen kisten die op en aan de Anaconda zijn gemonteerd. De stoelen met geïntegreerde vierpuntsgordels komen van het Engelse ProTEK en zijn speciaal voor militaire voertuigen ontworpen. Het ontwerp van de Anaconda deed Deba in samenwerking met onder andere Defensie.

magazijn 1162In het productieproces speelt het Oostenrijkse Achleitner een belangrijke rol. Dit bedrijf heeft ruime ervaring met de ombouw van achterwielaangedreven Daily’s tot vierwielaandrijver. Volgens Zonligt hebben ze al ruim 3.000 Daily’s omgebouwd, dus ligt de keuze voor de Oostenrijkers voor de hand. Bij Achleitner worden de Daily’s ook van een andere vering voorzien en krijgen de auto’s een verbrede achteras om de grote enkele wielen, die in de plaats komen van de standaard dubbelluchtwielen, ruimte te geven. Door deze aanpassingen staat de Anaconda 17 centimeter hoger en heeft hij een doorwaaddiepte van 70 cm.

In de productiehal van Deba worden de voertuigen omgebouwd tot Anaconda. Daarbij wordt zoveel mogelijk met compleet aangeleverde componenten gewerkt onder een zeer strakke planning. 

Militaire eisen

Militaire voertuigen moeten aan specifieke eisen voldoen. Zo is het een Navo-vereiste dat de boordspanning geen 12 maar 24 volt is en moet de motor op meer dan uitsluitend diesel kunnen lopen. Het instrumentarium moet waterdicht zijn en de auto moet zijn voorzien van verduisteringsverlichting. Ook voor de lier gelden specifieke eisen: die moet in staat zijn om het voertuig met vier geblokkeerde wielen op een zanderige helling van 30 graden omhoog te trekken. De Anaconda heeft een lier met een trekkracht van 16 ton en dat is voldoende voor deze opdracht. Al met al is er een heel boekwerk met circa 1.200 punten die allemaal per auto vóór aflevering moeten worden gecontroleerd. Alle typisch militaire uitrusting, zoals bewapening en communicatiemiddelen, wordt door Defensie zelf gemonteerd.

Het bouwen van een militair voertuig is voor Deba geen uitdaging.

De Anaconda wordt geleverd onder het eigen merk DMV (Dutch Military Vehicles); op 31 januari 2019 krijgt het Korps Mariniers op Curaçao de eerste 36 exemplaren overhandigd. Geen gekke doorlooptijd voor een product dat afgelopen zomer alleen nog op papier bestond.