Bosch Car Service neemt dongel en app in gebruik
Dat meldt Bosch vandaag in een persbericht.
De introductie van de connector en de app was oorspronkelijk gepland voor 2017, maar komt nu alsnog op de markt. Volgens Gerwin Vegter, die bij Bosch verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van Mijnboschcarservice is er geen sprake van een vertraging “We hebben een pilot gehad, die heeft een aantal verbeterpunten opgeleverd en die hebben we allemaal doorgevoerd. Zo kwamen er een tweede en een derde variant van de dongel bij voor grotere marktdekking, werd het K-line protocol toegevoegd om de dekking te vergroten, werd de app beter geïntegreerd met Mijnboschcarservice, kwam er een compatibiliteitscheck op basis van kenteken en voertuigidentificatie (tot op detailniveau) op basis van kenteken.”
Gesynchroniseerd
Bosch Car Service startte april vorig jaar met Mijnboschcarservice, een website waarop klanten van een BCS-bedrijf kunnen inloggen, de onderhoudshistorie van hun auto kunnen bekijken en een werkplaatsafspraak kunnen inplannen. Vanaf nu is het via de connector en app mogelijk om de auto daadwerkelijk met de BCS-vestiging te verbinden. En wordt de informatie gesynchroniseerd tussen de app en het platform.
Via de app kunnen klanten 24 uur per dag online een afspraak maken of vooraf de onderhoudskosten berekenen. Ook hebben klanten via de app inzicht in de technische staat van hun auto en kunnen ze hun eigen rijgedrag monitoren. Ook zit er een ritregistratiesysteem in en is alle informatie over de technische staat, de ritten en dergelijken ook beschikbaar in Mijnboschcarservice, zodat de automobilist er op ieder gewenst moment inzage in heeft en deze informatie kan delen met het Bosch Car Service bedrijf. Als er foutcodes of storingen in de auto worden gesignaleerd, dan krijgen de klanten daar meteen een melding van en een bijbehorend advies; doorrijden of direct contact opnemen met een garagebedrijf.
Gerichter ondersteunen
“De diagnosefunctie van de Bosch-connector meldt alle problemen, ook deze die de boordcomputer van de auto niet meldt,” zegt Yvan Stas de Richelle, channel marketing manager Bosch Automotive Aftermarket. “De klant krijgt niet enkel een waarschuwingssymbool te zien, maar ook een duidelijke uitleg over de storing en de te ondernemen actie. Dat geeft de klant een veilig gevoel. Maar ook voor de garagehouder is dit erg handig. Hij kan de klant in geval van pech veel gerichter ondersteunen en verliest minder tijd. Lees meer over Bosch Car Service Connect en andere aftermarket telematicasystemen in Automotive Werkplaats 12 van 2017.
Nederland is volgens Stas de Richelle het eerste land waar de dongel en app in gebruik worden genomen voor Bosch Car Service bedrijven en hun klanten. In Duitsland wordt het systeem al wel toegepast door Drivelog, een vergelijkbaar initiatief van een dochteronderneming van Bosch. Bosch is ervan overtuigd dat autobedrijven snel de voordelen van de connector en app gaan inzien. De app is beschikbaar voor iOS en Android en gratis te downloaden. De connector wordt consumenten voor een adviesprijs van 69,95 euro aangeboden.