Na Dieselgate volgt tpms-gate

Redactie Redactie
• Laatste update:
> Directe tpms-systemen hebben de wind in de zeilen, nu de indirecte de wind van voren krijgen.

Indirecte tpms, die gebruik maken van de abs-sensoren in plaats van sensoren in de band, komen wel door de typegoedkeuringstests, maar signaleren in de praktijk nauwelijks drukverschillen. Dat stelt althans milieuorganisatie Transport & Environment. Bovendien zouden deze systemen een groot deel van de tijd buiten werking zijn, zonder dat de bestuurder hierover een bericht ontvangt.

Deze schijnveiligheid is T&E, maar ook het VN-orgaan Unece, een doorn in het oog. Unece heeft er binnen de Europese Commissie op aangedrongen om de typegoedkeuringstest in lijn te brengen met de werkelijke omstandigheden. T&E stelt voor om dit tegelijk met de evaluatie van de algemene Europese veiligheidsregels te doen en de aanpassingen al in 2017 door te voeren voor nieuwe modellen en in 2018 voor alle nieuwe auto’s.

De milieustichting baseert zijn bevindingen op eigen onderzoek, uitgevoerd door het Spaanse testinstituut Idiada; dit instituut testte twee auto’s die af-fabriek zijn voorzien van een indirect tpms-systeem, te weten een Volkswagen Golf en een Fiat 500L. In de tests volgens het EU protocol bleken de sensoren keurig hun werk te doen, maar bij hogere snelheden en slechtere weersomstandigheden slaagde het systeem er niet of heel laat in om onderspanning op te merken.

Het niet hoeven meten door ‘externe factoren’ is nu nog een maas in de Europese regels. Autofabrikanten stellen de gevoeligheid van de systemen laag in om te voorkomen dat het systeem continu meldingen geeft, bijvoorbeeld omdat er sneeuw of modder aan de band zit. Steeds meer fabrikanten kiezen voor een indirect systeem; het zit bijvoorbeeld bij VAG op 90 procent van alle huidige modellen. Voornaamste reden: het is circa 100 euro goedkoper dan een direct systeem, lichter en minder kwetsbaar.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.

Na Dieselgate volgt tpms-gate | Automotive Online

Na Dieselgate volgt tpms-gate

Redactie Redactie
• Laatste update:
> Directe tpms-systemen hebben de wind in de zeilen, nu de indirecte de wind van voren krijgen.

Indirecte tpms, die gebruik maken van de abs-sensoren in plaats van sensoren in de band, komen wel door de typegoedkeuringstests, maar signaleren in de praktijk nauwelijks drukverschillen. Dat stelt althans milieuorganisatie Transport & Environment. Bovendien zouden deze systemen een groot deel van de tijd buiten werking zijn, zonder dat de bestuurder hierover een bericht ontvangt.

Deze schijnveiligheid is T&E, maar ook het VN-orgaan Unece, een doorn in het oog. Unece heeft er binnen de Europese Commissie op aangedrongen om de typegoedkeuringstest in lijn te brengen met de werkelijke omstandigheden. T&E stelt voor om dit tegelijk met de evaluatie van de algemene Europese veiligheidsregels te doen en de aanpassingen al in 2017 door te voeren voor nieuwe modellen en in 2018 voor alle nieuwe auto’s.

De milieustichting baseert zijn bevindingen op eigen onderzoek, uitgevoerd door het Spaanse testinstituut Idiada; dit instituut testte twee auto’s die af-fabriek zijn voorzien van een indirect tpms-systeem, te weten een Volkswagen Golf en een Fiat 500L. In de tests volgens het EU protocol bleken de sensoren keurig hun werk te doen, maar bij hogere snelheden en slechtere weersomstandigheden slaagde het systeem er niet of heel laat in om onderspanning op te merken.

Het niet hoeven meten door ‘externe factoren’ is nu nog een maas in de Europese regels. Autofabrikanten stellen de gevoeligheid van de systemen laag in om te voorkomen dat het systeem continu meldingen geeft, bijvoorbeeld omdat er sneeuw of modder aan de band zit. Steeds meer fabrikanten kiezen voor een indirect systeem; het zit bijvoorbeeld bij VAG op 90 procent van alle huidige modellen. Voornaamste reden: het is circa 100 euro goedkoper dan een direct systeem, lichter en minder kwetsbaar.

Geplaatst in rubriek:
Redactie
Redactie

De redactie van Automotive is dagelijks op zoek naar het laatste nieuws uit de autobranche. Heeft u een tip voor ons? Stuur dan een mail naar redactie@automotive-online.nl, of bel 010 - 280 1000.