Smaken verschillen

Diagnose | Wordt het Italiaans, Chinees of toch Amerikaans?

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Nu vrijwel ieder autobedrijf een of meer testers op de plank heeft liggen, is de markt voor dit soort apparatuur geëvolueerd tot een vervangingsmarkt. De keuze voor de juiste tester wordt er niet makkelijker door. Het testpanel beoordeelde in het afgelopen jaar weer een aantal apparaten van verschillende fabrikanten. We lichten er drie uit: De Snap-on Modis Edge, de Texa Axone Nemo en de Foxwell GT80 Plus. Die laatste is onlangs vervangen door de nieuwe GT90. Omdat de GT80 plus vanaf nu alleen nog gebruikt of uit restvoorraden te koop is. Voor het jaaroverzicht deden we een greep uit de reviews van wegenwacht Remko Kalbfleisch, diagnose-experts Asim Saglam en Jeffrey van Deursen en universele garagisten Selman Aypay, Arjo van Dijk en Sijbren Oevering. 

Snap-on Modis Edge

snap on modis edgeSpecificaties
– Basispakket bestaat uit: tester, koffer, OBD-kabel, USB-kabel, 220 Volt voeding, instructie-cd en helpdesk registratiekaart
– Aanschafprijs basissysteem € 4.750,00
– Applicatielijst beschikbaar
– Twee keer per jaar updaten via CF-kaart en internet, na eerste jaar € 649,00 per keer
– Tester blijft werken na verlopen licentie
– Geen verplichte updates
– Nederlandstalige software
– Niet gereed voor pass-thru
– Stroomvoorziening via accu, OBD en 220 volt netstroomlader
– nterface EOBD
– voorzien van multimeter en oscilloscoop
– 12 maanden garantie
– Leasemogelijkheid      
– Training met handboek en cursus
– Vervangend apparaat in geval van storing binnen 24 uur
– Helpdesk eerste 60 minuten gratis, bereikbaar van 09.00 tot 16.30 u.

Wat vindt het panel van deze tester?

Remko Kalbfleisch, werkzaam bji de ANWB Wegenwacht: “De Modis Edge maakt razendsnel en vlekkeloos systeemscans enn geeft een duidelijke omschrijving, status en ondersteuning in de vorm van begeleide foutopsporing. De storing was snel gevonden en opgelost. Het apparaat zelf is uitstekend te bedienen en hanteren. Ook de navigatie gaat snel en intuïtief. Voertuigen en regeleenheden zijn eenvoudig te vinden en te selecteren. Erg handig vind ik de Suretrack-database. Via mijn smartphone of wifi maakt de tester verbinding met de cloudserver van Snap-on waarin voertuigspecifieke oplossingen voor storingen zijn te vinden. Op basis van automerk, model en type kun je hier gedetailleerde informatie over eerder door collega’s uitgevoerde reparaties, opgeloste storingen en veel voorkomende problemen vinden.”

Pluspunten
+ Handzaam en compact voor mobiel gebruik
+ Start snel op en sluit snel af
+ Suretrack-database
+ Scope
+ Duidelijk menu

Minpunten
– Geen

Jeffrey van Deursen, diagnosespecialist autobedrijf Wout Bouman: “Deze tester is groot genoeg om een scherm te hebben waarop alles duidelijk is, maar ook weer klein genoeg om even mee te kunnen nemen. Het selecteren van voertuigen en regeleenheden gaat uitstekend, maar de navigatie binnen de regeleenheid is voor verbetering vatbaar. Je moet heel vaak meldingen bevestigen met ja of nee. Het vastleggen van foutcodes en meetwaarden gaat prima, maar het lukte niet om de functie te vinden waarmee je de diagnose-sessie opslaat. Dit is een goede tester voor service- en diagnosewerkzaamheden bij een brede reeks auto’s. Ideaal voor onderweg, het snel uitlezen van foutcodes en bekijken van meetwaardes. Ik vind deze tester een goede eerste stap in het diagnoseproces. Je krijgt snel een indruk van het probleem met het voertuig. De database voor het oplossen van storingen is voor sommige auto’s wel nog redelijk leeg.”

Pluspunten
+ Handzaam
+ Snel
+ Veel accessoires
+ Dekt grote reeks aan auto’s
+ Makkelijk te bedienen

Minpunten
– Tester stelt veel ja-nee-vragen aan de gebruiker
– Insteekprintplaat voor oudere voertuigen is omslachtig.
– Meer vulling in de database nodig en betere uitleg waarom component moet worden vervangen

Texa Axone Nemo

texa axone nemoSpecificaties
– Basispakket bestaat uit: Texa werkplaatstablet, software, Texa Navigator Nano S VCI
– Aanschafprijs € 4.850,00
– Applicatielijst is beschikbaar
– Geen verplichte updates
– Updates 4 keer per jaar via internet, na eerste jaar € 670,00 per jaar
– Tester blijft ook werken na verlopen licentie
– Nederlandstalige Windows software
– Niet gereed voor pass-thru
– Stroomvoorziening via EOBD, uit te breiden met accu en auto-aansteker
– Interface EOBD, bluetooth
– Optioneel te leveren met multimeter en/of oscilloscoop
– 24 maanden garantie
– Leasemogelijkheid
– Training met handboek en cursus
– Vervangend apparaat in geval van storing binnen 48 uur
– Helpdesk € 99,00 per jaar, bereikbaar van 08.30 tot 17.00 u.

Wat vindt het panel van deze tester?

Jeffrey van Deursen: “Een fijn apparaat om mee te werken; het opstarten duurt wel even. Vaak is auto VIN-detectie te gebruiken. De lay-out en het contrast van het werkscherm zijn goed. Extra functies zoals schema’s of uitleg zijn soms even zoeken. De bediening van het apparaat spreekt vaak voor zich en is hetzelfde bij elk merk waarbij je het voor gebruikt. De uitgebreide voertuigdekking is een groot voordeel. Persoonlijk vind ik de bediening soms omslachtig. Voor de garage die minder vaak diagnoses stelt en veel merken bedient zal deze tester een goede keus zijn. Mijn suggestie is om een ‘expertmodus’ toe te voegen die de originele foutomschrijving laat zien.”

Pluspunten
+ Handzaam
+ Extra pass-thru mogelijkheid
+ Goede voertuigdekking
+ Draadloze interface
+ snelle en makkelijke voertuigselectie

Minpunten
– Foutcode-omschrijvingen
– Meetwaarden samenstellen
– Liever een dock dan een laadsnoertje
– Foutcodenummer ontbreekt bij de omschrijving

Selman Aypay, eigenaar garagebedrijf Aypay: “Goed te bedienen en qua formaat, gewicht en vormgeving uitstekend te hanteren. Het opslaan van foutcodes, meetwaarden en diagnosesessies is voor verbetering vatbaar. Te ingewikkeld en daarom niet gebruikt. Ik vind het wel erg prettig dat je op deze tester gelijk Autodata tot je beschikking hebt. Het scheelt ook dat je niet nog een monitor nodig hebt en heen en weer hoeft te lopen als je zelf iets op internet wilt opzoeken. Dat kan met de Texa-tablet en je kunt gelijk de meetwaardes op de auto bekijken en vergelijken. Dat scheelt echt wel werk. Ik vind deze Texa-tester geschikt voor mijn eigen werkzaamheden en zou hem ook aanbevelen bij collega’s.”

Pluspunten
+ Autodata

Minpunten
– Tablet is traag

Remko Kalbfleisch: “Mooie en degelijke tester in een stevige shell. Het selecteren van voertuigen en regeleenheden gaat prima, maar de navigatie binnen de geselecteerde regeleenheid is voor verbetering vatbaar. De pictogrammen zijn wat onduidelijk, dat vraagt om gewenning. Verder biedt deze tester extra informatie zoals bedradingsschema’s, de positie van componenten en beschrijvingen van hoe componenten functioneren. Er zit veel informatie uit Autodata op het apparaat. Schema’s en zekeringen bijvoorbeeld. De Texa Axone Nemo is zeker geschikt voor mijn werkzaamheden en ik zou hem ook aanbevelen bij collega’s.”

Pluspunten
+ Degelijk apparaat
+ Koppeling Autodata

Minpunten
– Onduidelijke pictogrammen
– Heel kleine lettertjes
– Vraagt wat gewenning

Arjo van Dijk, eigenaar autobedrijf Van Dijk Techniek:Fijn en compleet apparaat. De Texa geeft duidelijke beschrijvingen bij de foutcodes, de status is beschikbaar en je kunt met één opdracht de foutgeheugens van alle regeleenheden van het voertuig bevragen. Het is ook mogelijk om de uitgelezen foutcodes op te slaan of te printen en het testapparaat houdt een logboek bij van het voertuig. Hetzelfde geldt voor meetwaarden. Je kunt er met deze tester ook meerdere tegelijk bekijken en het is mogelijk om ze grafisch weer te geven. Daarnaast is er nog een webapplicatie waar je de meest voorkomende storing en oplossingen kunt vinden.”

Pluspunten
+ Overzichtelijke structuur
+ Snel
+ Database voor storingen met de oplossing
+ Brede dekking

Minpunten
– Geen 

Sijbren Oevering, diagnosespecialist autobedrijf Eugen Tiesma: “De foutcodemogelijkheden voldeden aan mijn verwachtingen. Die van de meetwaarden niet. De motorregeleenheid bleek bij een aantal auto’s (Audi A2 en Ford Transit) niet benaderbaar voor het bekijken van meetwaarden. Bij de auto’s waar het wel lukte (o.a.Toyota Avensis), waren de meetwaarden duidelijk. Helaas was er geen toelichting beschikbaar om vast te stellen of de meetwaarde binnen de specificaties valt. Je kunt er wel meerdere tegelijkertijd bekijken, ze grafisch weergeven en opslaan. Ik vind de Texa Axone Nemo te langzaam en omslachtig in gebruik. Bij te veel auto’s zijn geen meetwaardes mogelijk en soms zijn er volgens de tester geen fouten aanwezig, terwijl een andere wel fouten vindt.”

Pluspunten
+ Ziet er goed uit

Minpunten
– Traag
– Omslachtige bediening
– Beperkte mogelijkheden (schema’s, positie componenten e.d. ontbreken)
– Mist foutcodes die wel aanwezig zijnBekijk de specificaties van de meest voorkomende diagnose-apparaten in de Productindex op Automotive.

Foxwell GT90

foxwell gt90Specificaties
– Basispakket bestaat uit de tester, interface met OBD-stekker, 12 verloopstekkers, externe voeding en koffer- Aanschafprijs € 2.195,00
– Applicatielijst beschikbaar
– Geen verplichte updates
– Wekelijkse updates via internet, na eerste jaar € 595,00 per jaar
– Tester blijft ook werken na verlopen licentie
– Nederlandstalige software
– Niet gereed voor pass-thru ready
– Stroomvoorziening via Accu, OBD of extern
– Interface EOBD, bluetooth
– Geen multimeter, oscilloscoop is optioneel
– 12 maanden garantie
– Geen leasemogelijkheid
– Training met handboek en instructie ter plekke
– Vervangend apparaat in geval van storing binnen 24 uur
– Gratis helpdesk, bereikbaar van 08.00 tot 17.00 u. 

Wat vindt het panel van de voorganger van deze tester de GT80 Plus?

Arjo van Dijk: “Een onbekend Chinees merk met een stevige prijs. Ik zou er niet snel voor kiezen, maar zijn mogelijkheden verrasten me. Het zou me niets verbazen als hij meer kan dan mijn Bosch KTS op het gebied van programmeren, inleren en activeren. Helaas heb ik niet alles uit kunnen proberen. Ik blijf wel moeite hebben met de prijs: ik vind 2.500 euro veel geld voor een onbekende tester. De vraag is hoe lang ze op de markt actief blijven en je dus ondersteuning krijgt. Ik heb er wel vertrouwen in dat Erik Streurman van Diagnoses er alles aan zal doen.”

Sijbren Oevering: “Na wat opstartproblemen en gewenning aan de wisselende bediening ben ik redelijk enthousiast over deze Chinese tester. De bediening en handzaamheid van de hardware zijn normaal, net als het selecteren van voertuigen en regeleenheden en het navigeren in de regeleenheden. Ook het opslaan of printen van foutcodes, meetwaarden en diagnosesessies is niet goed of slecht, maar normaal. De accu begaf het na een paar dagen testen. Maar Erik Streurman was goed bereikbaar en ik kreeg meteen een nieuwe accu. Ik vind deze tester geschikt voor mijn eigen werkzaamheden en zou hem ook aanbevelen. Overall een hele goede tester voor het geld.”

Pluspunten
+ Prijs
+ Snelheid
+ Compleet

Minpunten
– Bediening verschilt soms per automerk
– Loopt soms vast

Asim Saglam, diagnosespecialist Autodiagnose.eu: “De mogelijkheid voor het maken van een volledige systeemscan verschilt per voertuig. Bij een Saab 9-3 cabrio uit 2005 moesten alle regeleenheden apart worden geselecteerd en uitgelezen. Ik was wel onder de indruk bij een Saab 9-3 diesel met roetfilterproblemen. Mijn Bosch KTS gaf geen informatie over het roetfilter, zoals de gemeten drukval. De Foxwell deed dat wel. Ik zie deze tester voornamelijk als een aanvulling op bijvoorbeeld de Bosch KTS om aan exotische auto’s als een Chevrolet of Hummer te werken.”

Pluspunten
+ Vaak herkenning voertuig op basis van VIN
+ Kan opmerkelijk veel regeleenheden benaderen, met name bij exotische voertuigen
+ Blinkt nergens in uit, maar doet wat er verwacht wordt.

Minpunten
– Loopt regelmatig vast bij afspelen van meetwaarden of uitlezen van regeleenheid
– Blijft soms hangen bij zaken als adapteren en inleren
– Wil soms geen contact maken met een auto
– Mogelijkheid voertuigscan verschilt per voertuig.

Geslaagde pilot met Euro Dft

Bovag startte afgelopen jaar met een pilot waarbij zes leden van de afdeling Onafhankelijke Autobedrijven aan de slag gingen met een nieuw soort diagnoseapparaat: De Euro Dft. Een door de Duitse branchevereniging ZDK en Adis Technology ontwikkelde tester die speciaal bedoeld is om verbinding te maken met de servers van autofabrikanten, pass-thru dus. De Euro Dft kan overweg met elf verschillende (vooral Duitse) merken. Wat zijn de ervaringen tot nu toe met dit apparaat?

euro dft“De hardware is optimaal en op dit moment denk ik dat dit toestel de beste oplossing is voor pass-thru”, aldus Tim Mangelaars van BCS Auto & Service in Hengelo. “De grootste uitdaging ligt bij de monteur die met het apparaat werkt. Het is lastig dat ieder automerk zijn eigen menustructuur heeft. Om in alle merken die je via de Euro Dft kunt bereiken de weg te weten is vrijwel onmogelijk. Als je maar eens per maand aan een auto van een bepaald merk werkt, kost het veel tijd om te vinden wat je zoekt. In ons geval is 75 procent van de auto’s waar we aan werken een VAG-product. BMW zien we hier ook veel. Ik denk dat je er sowieso op termijn niet aan ontkomt om je in zekere mate te specialiseren in een aantal merken. Alleen dan kun je je voldoende vertrouwd raken met de systemen, veel voorkomende storingen en ze snel oplossen.”

Dagelijks

BCS Auto & Service gebruikt de Euro Dft nu dagelijks, vertelt Mangelaars. “Vooral voor software-updates, storingen en navigatie-updates. In theorie zou hij een universele tester kunnen vervangen, maar je betaalt wel voor ieder uur dat je hem gebruikt 8 tot 10 euro. Foutcodes uitlezen en eenvoudige klussen blijven wij doen met de Bosch KTS. Je kunt dan altijd nog de Euro Dft pakken, mocht er toch een software-update nodig zijn. Maar het is wel zo dat storingen steeds vaker met een update kunnen worden opgelost.” Volgens Mangelaars is de pilot geslaagd, maar voor bedrijven die ook met de Euro Dft willen gaan werken is volgens hem goede begeleiding van de monteurs van belang om er een succes van te maken. “Ondersteuning bij het aanmaken van accounts om in het begin op de OEM-servers te komen is handig, daar wordt aan gewerkt bij Bovag. En een helpdesk waarop je kunt terugvallen tijdens het werk. Dat is tijdens de pilot geregeld door GMTO in te schakelen. Op die manier kun je ook de angst wegnemen om ermee te gaan werken. Het is verder vooral belangrijk dat niet alleen de ondernemer, maar juist de monteur er mee wil werken. Anders komt het kastje in de hoek te liggen en blijft daar ook.”

 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.

Diagnose | Wordt het Italiaans, Chinees of toch Amerikaans? | Automotive Online
Smaken verschillen

Diagnose | Wordt het Italiaans, Chinees of toch Amerikaans?

Paul van den Bogaard Paul van den Bogaard
• Laatste update:

Nu vrijwel ieder autobedrijf een of meer testers op de plank heeft liggen, is de markt voor dit soort apparatuur geëvolueerd tot een vervangingsmarkt. De keuze voor de juiste tester wordt er niet makkelijker door. Het testpanel beoordeelde in het afgelopen jaar weer een aantal apparaten van verschillende fabrikanten. We lichten er drie uit: De Snap-on Modis Edge, de Texa Axone Nemo en de Foxwell GT80 Plus. Die laatste is onlangs vervangen door de nieuwe GT90. Omdat de GT80 plus vanaf nu alleen nog gebruikt of uit restvoorraden te koop is. Voor het jaaroverzicht deden we een greep uit de reviews van wegenwacht Remko Kalbfleisch, diagnose-experts Asim Saglam en Jeffrey van Deursen en universele garagisten Selman Aypay, Arjo van Dijk en Sijbren Oevering. 

Snap-on Modis Edge

snap on modis edgeSpecificaties
– Basispakket bestaat uit: tester, koffer, OBD-kabel, USB-kabel, 220 Volt voeding, instructie-cd en helpdesk registratiekaart
– Aanschafprijs basissysteem € 4.750,00
– Applicatielijst beschikbaar
– Twee keer per jaar updaten via CF-kaart en internet, na eerste jaar € 649,00 per keer
– Tester blijft werken na verlopen licentie
– Geen verplichte updates
– Nederlandstalige software
– Niet gereed voor pass-thru
– Stroomvoorziening via accu, OBD en 220 volt netstroomlader
– nterface EOBD
– voorzien van multimeter en oscilloscoop
– 12 maanden garantie
– Leasemogelijkheid      
– Training met handboek en cursus
– Vervangend apparaat in geval van storing binnen 24 uur
– Helpdesk eerste 60 minuten gratis, bereikbaar van 09.00 tot 16.30 u.

Wat vindt het panel van deze tester?

Remko Kalbfleisch, werkzaam bji de ANWB Wegenwacht: “De Modis Edge maakt razendsnel en vlekkeloos systeemscans enn geeft een duidelijke omschrijving, status en ondersteuning in de vorm van begeleide foutopsporing. De storing was snel gevonden en opgelost. Het apparaat zelf is uitstekend te bedienen en hanteren. Ook de navigatie gaat snel en intuïtief. Voertuigen en regeleenheden zijn eenvoudig te vinden en te selecteren. Erg handig vind ik de Suretrack-database. Via mijn smartphone of wifi maakt de tester verbinding met de cloudserver van Snap-on waarin voertuigspecifieke oplossingen voor storingen zijn te vinden. Op basis van automerk, model en type kun je hier gedetailleerde informatie over eerder door collega’s uitgevoerde reparaties, opgeloste storingen en veel voorkomende problemen vinden.”

Pluspunten
+ Handzaam en compact voor mobiel gebruik
+ Start snel op en sluit snel af
+ Suretrack-database
+ Scope
+ Duidelijk menu

Minpunten
– Geen

Jeffrey van Deursen, diagnosespecialist autobedrijf Wout Bouman: “Deze tester is groot genoeg om een scherm te hebben waarop alles duidelijk is, maar ook weer klein genoeg om even mee te kunnen nemen. Het selecteren van voertuigen en regeleenheden gaat uitstekend, maar de navigatie binnen de regeleenheid is voor verbetering vatbaar. Je moet heel vaak meldingen bevestigen met ja of nee. Het vastleggen van foutcodes en meetwaarden gaat prima, maar het lukte niet om de functie te vinden waarmee je de diagnose-sessie opslaat. Dit is een goede tester voor service- en diagnosewerkzaamheden bij een brede reeks auto’s. Ideaal voor onderweg, het snel uitlezen van foutcodes en bekijken van meetwaardes. Ik vind deze tester een goede eerste stap in het diagnoseproces. Je krijgt snel een indruk van het probleem met het voertuig. De database voor het oplossen van storingen is voor sommige auto’s wel nog redelijk leeg.”

Pluspunten
+ Handzaam
+ Snel
+ Veel accessoires
+ Dekt grote reeks aan auto’s
+ Makkelijk te bedienen

Minpunten
– Tester stelt veel ja-nee-vragen aan de gebruiker
– Insteekprintplaat voor oudere voertuigen is omslachtig.
– Meer vulling in de database nodig en betere uitleg waarom component moet worden vervangen

Texa Axone Nemo

texa axone nemoSpecificaties
– Basispakket bestaat uit: Texa werkplaatstablet, software, Texa Navigator Nano S VCI
– Aanschafprijs € 4.850,00
– Applicatielijst is beschikbaar
– Geen verplichte updates
– Updates 4 keer per jaar via internet, na eerste jaar € 670,00 per jaar
– Tester blijft ook werken na verlopen licentie
– Nederlandstalige Windows software
– Niet gereed voor pass-thru
– Stroomvoorziening via EOBD, uit te breiden met accu en auto-aansteker
– Interface EOBD, bluetooth
– Optioneel te leveren met multimeter en/of oscilloscoop
– 24 maanden garantie
– Leasemogelijkheid
– Training met handboek en cursus
– Vervangend apparaat in geval van storing binnen 48 uur
– Helpdesk € 99,00 per jaar, bereikbaar van 08.30 tot 17.00 u.

Wat vindt het panel van deze tester?

Jeffrey van Deursen: “Een fijn apparaat om mee te werken; het opstarten duurt wel even. Vaak is auto VIN-detectie te gebruiken. De lay-out en het contrast van het werkscherm zijn goed. Extra functies zoals schema’s of uitleg zijn soms even zoeken. De bediening van het apparaat spreekt vaak voor zich en is hetzelfde bij elk merk waarbij je het voor gebruikt. De uitgebreide voertuigdekking is een groot voordeel. Persoonlijk vind ik de bediening soms omslachtig. Voor de garage die minder vaak diagnoses stelt en veel merken bedient zal deze tester een goede keus zijn. Mijn suggestie is om een ‘expertmodus’ toe te voegen die de originele foutomschrijving laat zien.”

Pluspunten
+ Handzaam
+ Extra pass-thru mogelijkheid
+ Goede voertuigdekking
+ Draadloze interface
+ snelle en makkelijke voertuigselectie

Minpunten
– Foutcode-omschrijvingen
– Meetwaarden samenstellen
– Liever een dock dan een laadsnoertje
– Foutcodenummer ontbreekt bij de omschrijving

Selman Aypay, eigenaar garagebedrijf Aypay: “Goed te bedienen en qua formaat, gewicht en vormgeving uitstekend te hanteren. Het opslaan van foutcodes, meetwaarden en diagnosesessies is voor verbetering vatbaar. Te ingewikkeld en daarom niet gebruikt. Ik vind het wel erg prettig dat je op deze tester gelijk Autodata tot je beschikking hebt. Het scheelt ook dat je niet nog een monitor nodig hebt en heen en weer hoeft te lopen als je zelf iets op internet wilt opzoeken. Dat kan met de Texa-tablet en je kunt gelijk de meetwaardes op de auto bekijken en vergelijken. Dat scheelt echt wel werk. Ik vind deze Texa-tester geschikt voor mijn eigen werkzaamheden en zou hem ook aanbevelen bij collega’s.”

Pluspunten
+ Autodata

Minpunten
– Tablet is traag

Remko Kalbfleisch: “Mooie en degelijke tester in een stevige shell. Het selecteren van voertuigen en regeleenheden gaat prima, maar de navigatie binnen de geselecteerde regeleenheid is voor verbetering vatbaar. De pictogrammen zijn wat onduidelijk, dat vraagt om gewenning. Verder biedt deze tester extra informatie zoals bedradingsschema’s, de positie van componenten en beschrijvingen van hoe componenten functioneren. Er zit veel informatie uit Autodata op het apparaat. Schema’s en zekeringen bijvoorbeeld. De Texa Axone Nemo is zeker geschikt voor mijn werkzaamheden en ik zou hem ook aanbevelen bij collega’s.”

Pluspunten
+ Degelijk apparaat
+ Koppeling Autodata

Minpunten
– Onduidelijke pictogrammen
– Heel kleine lettertjes
– Vraagt wat gewenning

Arjo van Dijk, eigenaar autobedrijf Van Dijk Techniek:Fijn en compleet apparaat. De Texa geeft duidelijke beschrijvingen bij de foutcodes, de status is beschikbaar en je kunt met één opdracht de foutgeheugens van alle regeleenheden van het voertuig bevragen. Het is ook mogelijk om de uitgelezen foutcodes op te slaan of te printen en het testapparaat houdt een logboek bij van het voertuig. Hetzelfde geldt voor meetwaarden. Je kunt er met deze tester ook meerdere tegelijk bekijken en het is mogelijk om ze grafisch weer te geven. Daarnaast is er nog een webapplicatie waar je de meest voorkomende storing en oplossingen kunt vinden.”

Pluspunten
+ Overzichtelijke structuur
+ Snel
+ Database voor storingen met de oplossing
+ Brede dekking

Minpunten
– Geen 

Sijbren Oevering, diagnosespecialist autobedrijf Eugen Tiesma: “De foutcodemogelijkheden voldeden aan mijn verwachtingen. Die van de meetwaarden niet. De motorregeleenheid bleek bij een aantal auto’s (Audi A2 en Ford Transit) niet benaderbaar voor het bekijken van meetwaarden. Bij de auto’s waar het wel lukte (o.a.Toyota Avensis), waren de meetwaarden duidelijk. Helaas was er geen toelichting beschikbaar om vast te stellen of de meetwaarde binnen de specificaties valt. Je kunt er wel meerdere tegelijkertijd bekijken, ze grafisch weergeven en opslaan. Ik vind de Texa Axone Nemo te langzaam en omslachtig in gebruik. Bij te veel auto’s zijn geen meetwaardes mogelijk en soms zijn er volgens de tester geen fouten aanwezig, terwijl een andere wel fouten vindt.”

Pluspunten
+ Ziet er goed uit

Minpunten
– Traag
– Omslachtige bediening
– Beperkte mogelijkheden (schema’s, positie componenten e.d. ontbreken)
– Mist foutcodes die wel aanwezig zijnBekijk de specificaties van de meest voorkomende diagnose-apparaten in de Productindex op Automotive.

Foxwell GT90

foxwell gt90Specificaties
– Basispakket bestaat uit de tester, interface met OBD-stekker, 12 verloopstekkers, externe voeding en koffer- Aanschafprijs € 2.195,00
– Applicatielijst beschikbaar
– Geen verplichte updates
– Wekelijkse updates via internet, na eerste jaar € 595,00 per jaar
– Tester blijft ook werken na verlopen licentie
– Nederlandstalige software
– Niet gereed voor pass-thru ready
– Stroomvoorziening via Accu, OBD of extern
– Interface EOBD, bluetooth
– Geen multimeter, oscilloscoop is optioneel
– 12 maanden garantie
– Geen leasemogelijkheid
– Training met handboek en instructie ter plekke
– Vervangend apparaat in geval van storing binnen 24 uur
– Gratis helpdesk, bereikbaar van 08.00 tot 17.00 u. 

Wat vindt het panel van de voorganger van deze tester de GT80 Plus?

Arjo van Dijk: “Een onbekend Chinees merk met een stevige prijs. Ik zou er niet snel voor kiezen, maar zijn mogelijkheden verrasten me. Het zou me niets verbazen als hij meer kan dan mijn Bosch KTS op het gebied van programmeren, inleren en activeren. Helaas heb ik niet alles uit kunnen proberen. Ik blijf wel moeite hebben met de prijs: ik vind 2.500 euro veel geld voor een onbekende tester. De vraag is hoe lang ze op de markt actief blijven en je dus ondersteuning krijgt. Ik heb er wel vertrouwen in dat Erik Streurman van Diagnoses er alles aan zal doen.”

Sijbren Oevering: “Na wat opstartproblemen en gewenning aan de wisselende bediening ben ik redelijk enthousiast over deze Chinese tester. De bediening en handzaamheid van de hardware zijn normaal, net als het selecteren van voertuigen en regeleenheden en het navigeren in de regeleenheden. Ook het opslaan of printen van foutcodes, meetwaarden en diagnosesessies is niet goed of slecht, maar normaal. De accu begaf het na een paar dagen testen. Maar Erik Streurman was goed bereikbaar en ik kreeg meteen een nieuwe accu. Ik vind deze tester geschikt voor mijn eigen werkzaamheden en zou hem ook aanbevelen. Overall een hele goede tester voor het geld.”

Pluspunten
+ Prijs
+ Snelheid
+ Compleet

Minpunten
– Bediening verschilt soms per automerk
– Loopt soms vast

Asim Saglam, diagnosespecialist Autodiagnose.eu: “De mogelijkheid voor het maken van een volledige systeemscan verschilt per voertuig. Bij een Saab 9-3 cabrio uit 2005 moesten alle regeleenheden apart worden geselecteerd en uitgelezen. Ik was wel onder de indruk bij een Saab 9-3 diesel met roetfilterproblemen. Mijn Bosch KTS gaf geen informatie over het roetfilter, zoals de gemeten drukval. De Foxwell deed dat wel. Ik zie deze tester voornamelijk als een aanvulling op bijvoorbeeld de Bosch KTS om aan exotische auto’s als een Chevrolet of Hummer te werken.”

Pluspunten
+ Vaak herkenning voertuig op basis van VIN
+ Kan opmerkelijk veel regeleenheden benaderen, met name bij exotische voertuigen
+ Blinkt nergens in uit, maar doet wat er verwacht wordt.

Minpunten
– Loopt regelmatig vast bij afspelen van meetwaarden of uitlezen van regeleenheid
– Blijft soms hangen bij zaken als adapteren en inleren
– Wil soms geen contact maken met een auto
– Mogelijkheid voertuigscan verschilt per voertuig.

Geslaagde pilot met Euro Dft

Bovag startte afgelopen jaar met een pilot waarbij zes leden van de afdeling Onafhankelijke Autobedrijven aan de slag gingen met een nieuw soort diagnoseapparaat: De Euro Dft. Een door de Duitse branchevereniging ZDK en Adis Technology ontwikkelde tester die speciaal bedoeld is om verbinding te maken met de servers van autofabrikanten, pass-thru dus. De Euro Dft kan overweg met elf verschillende (vooral Duitse) merken. Wat zijn de ervaringen tot nu toe met dit apparaat?

euro dft“De hardware is optimaal en op dit moment denk ik dat dit toestel de beste oplossing is voor pass-thru”, aldus Tim Mangelaars van BCS Auto & Service in Hengelo. “De grootste uitdaging ligt bij de monteur die met het apparaat werkt. Het is lastig dat ieder automerk zijn eigen menustructuur heeft. Om in alle merken die je via de Euro Dft kunt bereiken de weg te weten is vrijwel onmogelijk. Als je maar eens per maand aan een auto van een bepaald merk werkt, kost het veel tijd om te vinden wat je zoekt. In ons geval is 75 procent van de auto’s waar we aan werken een VAG-product. BMW zien we hier ook veel. Ik denk dat je er sowieso op termijn niet aan ontkomt om je in zekere mate te specialiseren in een aantal merken. Alleen dan kun je je voldoende vertrouwd raken met de systemen, veel voorkomende storingen en ze snel oplossen.”

Dagelijks

BCS Auto & Service gebruikt de Euro Dft nu dagelijks, vertelt Mangelaars. “Vooral voor software-updates, storingen en navigatie-updates. In theorie zou hij een universele tester kunnen vervangen, maar je betaalt wel voor ieder uur dat je hem gebruikt 8 tot 10 euro. Foutcodes uitlezen en eenvoudige klussen blijven wij doen met de Bosch KTS. Je kunt dan altijd nog de Euro Dft pakken, mocht er toch een software-update nodig zijn. Maar het is wel zo dat storingen steeds vaker met een update kunnen worden opgelost.” Volgens Mangelaars is de pilot geslaagd, maar voor bedrijven die ook met de Euro Dft willen gaan werken is volgens hem goede begeleiding van de monteurs van belang om er een succes van te maken. “Ondersteuning bij het aanmaken van accounts om in het begin op de OEM-servers te komen is handig, daar wordt aan gewerkt bij Bovag. En een helpdesk waarop je kunt terugvallen tijdens het werk. Dat is tijdens de pilot geregeld door GMTO in te schakelen. Op die manier kun je ook de angst wegnemen om ermee te gaan werken. Het is verder vooral belangrijk dat niet alleen de ondernemer, maar juist de monteur er mee wil werken. Anders komt het kastje in de hoek te liggen en blijft daar ook.”

 

Geplaatst in rubriek:
Paul van den Bogaard
Paul van den Bogaard

Paul ('77) werkt sinds 2011 bij Automotive en richt zich in het bijzonder op Automotive Werkplaats. In zijn vrije tijd sleutelt hij aan klassiekers.