Onzekere zekering

Diagnose | Scénic krijgt geen frisse lucht

Asim Saglam Asim Saglam
• Laatste update:

De Scénic (motorcode K9K) die bij ons binnenkomt kreeg enkele maanden geleden een nieuwe aircopomp. Voordat de auto aan ons werd aangeboden werd het aircosysteem nogmaals bijgevuld door een aircospecialist, maar de airco weigert nog steeds dienst.

We starten ons onderzoek met het bevragen van de regeleenheden. Er komen verschillende foutcodes naar voren, maar die hebben niets te maken met de aircostoring. We noteren ze en wissen alle foutcodes. Vervolgens starten we de auto en bedienen we de airco. De motor begint hoger stationair te draaien maar de aircowerking blijft uit. Op basis van de meetwaarden weten we echter dat de airco-aanvraag is verwerkt en dat de airco wordt aangestuurd.

Omdat er geen foutcodes verschijnen en de Renault de airco-aanvraagprocedure normaal lijkt te starten, is de conclusie dat de storing zich in een gebied bevindt waarin de software en elektronica geen controles uitvoeren.

Tikkend relais

afbeelding1afbeelding2Tijdens een visuele inspectie valt op dat de magneetkoppeling van de aircopomp niet wordt aangestuurd. Bij controle van die magneetkoppeling zien we dat deze een weerstand heeft van 4 ohm en bij een handmatige elektronische bekrachtiging werkt hij wel. En dus vervolgen we onze zoektocht stroomopwaarts. Uit het schema (afbeelding 1) blijkt dat het magneetkoppeling bediend wordt vanuit de zekeringkast in de motorruimte. Bij het uitvoeren van een actuatortest horen we een relais tikken in de zekeringkast. Bij meting van de spanning op de aanstuurdraad van de magneetkoppeling (plusschakeling) blijkt deze 0 volt te zijn.

Demontagewerk

In het schema zien we dat de spanning voor de aansturing via zekering 22 loopt. Na behoorlijk wat demontagewerk (wie verzint het om een zekeringkast te plaatsen op een plek die alleen te bereiken is na uitbouw van de accu en motorregeleenheid?) kunnen we de zekering inspecteren. Die blijkt defect. Nadat we hem hebben vervangen werkt de airco weer zoals het hoort. We kunnen geen oorzaak vinden die de defecte zekering verklaart; mogelijk is er een relatie met de defecte aircopomp die eerder werd vervangen. Dat is niet meer vast te stellen. Wat wel is vast te stellen is dat de Renault Scénic alweer enkele maanden rondrijdt met een prima werkende airco.

Diagnose | Scénic krijgt geen frisse lucht | Automotive Online
Onzekere zekering

Diagnose | Scénic krijgt geen frisse lucht

Asim Saglam Asim Saglam
• Laatste update:

De Scénic (motorcode K9K) die bij ons binnenkomt kreeg enkele maanden geleden een nieuwe aircopomp. Voordat de auto aan ons werd aangeboden werd het aircosysteem nogmaals bijgevuld door een aircospecialist, maar de airco weigert nog steeds dienst.

We starten ons onderzoek met het bevragen van de regeleenheden. Er komen verschillende foutcodes naar voren, maar die hebben niets te maken met de aircostoring. We noteren ze en wissen alle foutcodes. Vervolgens starten we de auto en bedienen we de airco. De motor begint hoger stationair te draaien maar de aircowerking blijft uit. Op basis van de meetwaarden weten we echter dat de airco-aanvraag is verwerkt en dat de airco wordt aangestuurd.

Omdat er geen foutcodes verschijnen en de Renault de airco-aanvraagprocedure normaal lijkt te starten, is de conclusie dat de storing zich in een gebied bevindt waarin de software en elektronica geen controles uitvoeren.

Tikkend relais

afbeelding1afbeelding2Tijdens een visuele inspectie valt op dat de magneetkoppeling van de aircopomp niet wordt aangestuurd. Bij controle van die magneetkoppeling zien we dat deze een weerstand heeft van 4 ohm en bij een handmatige elektronische bekrachtiging werkt hij wel. En dus vervolgen we onze zoektocht stroomopwaarts. Uit het schema (afbeelding 1) blijkt dat het magneetkoppeling bediend wordt vanuit de zekeringkast in de motorruimte. Bij het uitvoeren van een actuatortest horen we een relais tikken in de zekeringkast. Bij meting van de spanning op de aanstuurdraad van de magneetkoppeling (plusschakeling) blijkt deze 0 volt te zijn.

Demontagewerk

In het schema zien we dat de spanning voor de aansturing via zekering 22 loopt. Na behoorlijk wat demontagewerk (wie verzint het om een zekeringkast te plaatsen op een plek die alleen te bereiken is na uitbouw van de accu en motorregeleenheid?) kunnen we de zekering inspecteren. Die blijkt defect. Nadat we hem hebben vervangen werkt de airco weer zoals het hoort. We kunnen geen oorzaak vinden die de defecte zekering verklaart; mogelijk is er een relatie met de defecte aircopomp die eerder werd vervangen. Dat is niet meer vast te stellen. Wat wel is vast te stellen is dat de Renault Scénic alweer enkele maanden rondrijdt met een prima werkende airco.