Specialisten starten nieuwe remote diagnosedienst Odiso
Odiso, staat voor Online Diagnostic Solutions en is een nieuw initiatief van diagnosespecialisten Asim Saglam (Autodiagnose.eu) en Willem Sluijs (DTS Lopik). Odiso ondersteunt autobedrijven bij het op afstand diagnosticeren en oplossen van elektronica-storingen. Naast het overnemen van softwarematige handelingen, geeft Odiso tegelijkertijd persoonlijke ondersteuning en training tijdens het diagnosticeren. Bekijk hier de meest recente diagnosecase die Asim behandelde in Automotive Werkplaats.
Odiso stemt zijn ondersteuning af op het kennisniveau van de monteur en de uitrusting van zijn werkplaats. Als het bedrijf bijvoorbeeld alleen maar een multimeter of LED-tester heeft, worden deze tijdens het onderzoek gebruikt. Als de werkplaats over een oscilloscoop en randapparatuur beschikt, wordt de monteur daarin ondersteund. Bedrijven en monteurs die daar behoefte aan hebben, kunnen tijdens de diagnose meekijken en meewerken en op deze manier hun diagnose-vaardigheden verbeteren.
Hoe het werkt
Odiso werkt met een vierstappen plan: Beeldvorming van de storing, plan van aanpak, onderzoek en bevindingen. Als blijkt dat een storing, bijvoorbeeld wegens beperkingen in middelen of handelingen, niet op afstand diagnosticeerbaar is, kan deze worden voortgezet in de Odiso-werkplaatsen in Kolham (Groningen) of Lopik.
De verbinding met de auto wordt gelegd via een door Jifeline ontwikkelde en geproduceerde Odiso-remote interface. Autobedrijven die van de diensten van Odiso gebruik willen maken, moeten deze interface eenmalig aanschaffen. De interface maakt via de OBD connector, (niet bijgeleverde) Android tablet en internet verbinding met het Odiso platform.
Voor ondersteuning bij het diagnosticeren van storingen of softwarematige handelingen zoals coderen en inleren van componenten, trekhaken en sleutels, worden kosten in rekening gebracht. Hierbij hebben klanten de keuze om per klus af te rekenen of een abonnement af te sluiten.