GMTO waarschuwt voor te grote afhankelijkheid van dealer
Niet iedere monteur of autobedrijf heeft de capaciteiten in huis of kiest er juist bewust voor om tijd slurpende complexe storingen en programmeerwerk uit te besteden. Er is inmiddels een aantal producten op de markt om een specialist op afstand mee te laten kijken en werk over te laten nemen. Het systeem van Jifeline is daarvan het bekendste en wordt inmiddels door veel partijen onder eigen naam aangeboden. Onder meer Autoniveau en Mivar werken er mee en sinds kort ook GMTO. “Je kunt alles wel zelf ontwikkelen, maar waarom zou je drie jaar gaan puzzelen als de hardware al beschikbaar is”, legt GMTO-manager Arjen Woudstra uit. “Je moet doen waar je goed in bent. Diagnose is onze specialiteit.”
Jifeline richt zich op het perfectioneren van zijn interface en biedt daarnaast met de eigen helpdesk ondersteuning bij het inleren van trekhaken, sleutels en andere componenten. Eenvoudige storingen, service-intervallen resetten en digitale onderhoudsboekjes invullen. “Dat doen wij ook, maar we kunnen juist bij complexe storingen, het instellen van een robotversnellingsbak bijvoorbeeld onze meerwaarde laten zien”, aldus Woudstra.
Equipment op afroep
GMTO wil voor het oplossen van storingen op afstand ook equipment als een oscilloscoop, een digitale retourflowmeter of een inspuitdrukmeter inzetten. Wanneer hij zelf niet over deze apparatuur beschikt, zou de garagist deze moeten kunnen huren. “We werken aan de uitrol van een netwerk waarbij we dit soort apparatuur verhuren via grossiers. Het idee is ook dat we alle mechanische aspecten van een motorstoring digitaal in beeld kunnen krijgen. De monteur hoeft zelf geen ervaring te hebben met een scope of andere meetapparatuur. Aansluiten volgens de instructies van GMTO is voldoende. De specialist bekijkt vanachter zijn bureau in Broek op Langedijk op de GMTO-Helpdesk de meetwaarden en lost de storing op. “Gebruikers van GMTO Connect schaffen de diagnose-interface en onze software aan voor iets minder dan 400 euro en betalen vervolgens per ticket voor de dienstverlening”, legt Woudstra uit.
Er komt een moment dat je voor iedere auto een beroep moet doen op de merkdealer.
GMTO ziet zijn remote diagnose-oplossing niet als een manier om een kennisachterstand te overbruggen. “Dat kan alleen door te trainen, maar met GMTO Connect zorg je er wel voor dat je ondertussen verder kunt. Wij lossen op wat je zelf niet kunt, waar je de apparatuur niet voor hebt of geen tijd voor hebt. Maar we adviseren iedereen wel om er voor te zorgen dat je uiteindelijk ook zelf weet hoe het moet. Nu valt het aantal auto’s met complexe systemen en storingen dat bij een universeel binnenkomt misschien nog mee. En kun je je nog redden door af en toe de hulp van dealer in te schakelen. Maar wanneer je niet gaat werken aan je kennisniveau komt er een moment dat je voor iedere auto een beroep moet doen op de merkdealer. Dat moment komt sneller dan je denkt. Het kost tijd en geld dat je anders zelf had kunnen verdienen. Bovendien zit een dealer niet altijd op jou te wachten en zal hij voorrang geven aan zijn eigen werk.”
Pass-Thru
Een van de belangrijkste ontwikkelingen waar een universeel autobedrijf mee te maken heeft is Pass-Thru. Woudstra benadrukt dat GMTO Connect en Pass-thru twee verschillende dingen zijn en GMTO dus ook niet via de GMTO Connect hardware auto’s met de servers van autofabrikanten kan verbinden of software verstuurt. “We kunnen wel bij autobedrijven die diagnose-apparatuur hebben die geschikt is voor Pass-thru de laptop op afstand overnemen.” GMTO zocht van vrijwel alle populaire merken uit hoe je op hun technische informatieserver kunt inloggen. “Inmiddels kunnen we vrijwel overal in. We hebben zelfs mogelijkheden ontdekt die dealers en importeurs zelf nog niet kenden. Dat je bij een bepaald merk bijvoorbeeld wel per uur kunt betalen in plaats van alleen per jaar. Dat kan een hoop geld schelen.”
Voor een universeel autobedrijf dat veel verschillende merken binnenkrijgt is het volgens Woudstra bijna niet te doen om voor al die merken zelf toegang te regelen. “Het kost enorm veel tijd, en wanneer het je een keer gelukt is, wil dat niet automatisch zeggen dat het de keer er op weer lukt. Wij zijn er continue mee bezig en houden dus ook alle wijzigingen in de gaten die fabrikanten doorvoeren in de processen om op hun servers te komen.” Omdat GMTO vindt dat ieder autobedrijf op termijn zelf met Pass-thru overweg moet kunnen van in ieder geval het voor zijn bedrijf belangrijkste automerk of merken. Adviseert de opleider om bij Pass-thru zo veel mogelijk mee te kijken met de klussen die de specialisten van GMTO voor hem uitvoeren. Het daadwerkelijke inloggen en het afrekenen van software-updates moet het autobedrijf zelf doen om juridische problemen te voorkomen. De te volgen processtappen en de begeleiding worden door de specialisten van GMTO aangereikt.
GMTO Connect wat kun je er mee?
(Voorbeeld Audi A3)
- Foutcodes uitlezen en wissen
- Roetfilter regenereren
- Actuatoren aansturen
- Robotbakken instellen
- Transpondersleutel aanleren
- Airbag module coderen
- Instrumentenpaneel vervangen
- Service Interval Indicator Reset
- Stuurhoeksensor initialisatie
- Trekhaak configuratie
- Transpondersleutel en handzender aanleren
- Aux-in configuratie
- Cruise control configuratie
- Diversen Diagnose hulp op afstand door GMTO specialist (max. 1 uur)
Bekend van..
Komen sommige zaken die in GMTO Connect zitten bekend voor? Dat kan. Group Auto biedt hetzelfde systeem aan onder eigen naam, net als Parts Point dat doet met Tech360. Het is het kastje van Jifeline in combinatie met de software en de dienstverlening van GMTO. Er zullen er nog velen volgen verwacht Woudstra. Het is nu wel voor het eerst dat GMTO dit product onder eigen naam op de markt brengt.