Halfjaarbericht Diagnose | praktijk baalt van een stekker
Vrijwel altijd is de conclusie van Asim dat het verkeerde onderdeel werd vervangen of dat er helemaal geen onderdelen defect waren. De praktijkcase van januari was de enige uitzondering op deze regel. Een BMW Z4 kostte een garagist de nodige hoofdbrekens. De wis-was installatie werkte wel, maar hield er op volstrekt willekeurige momenten mee op, soms midden op de ruit. Na een uitgebreide meetsessie door Asim bleek de motor de boosdoener. De garagist had die wel al vervangen; maar dan door een tweedehandsje met hetzelfde euvel als de oude ruitenwissermotor. Met een nieuwe was het probleem direct verholpen.
Een maand later komt een Volkswagen Golf binnen met drie storingen waaronder een EGR-probleem. De EGR-klep is vervangen door een nieuwe, maar de storing blijft. Een klassiek geval van ‘Throwing parts at the problem’ zonder dat de storing wordt opgelost. Door het systematisch controleren van componenten en bedrading komt het lek boven. Er blijkt een overgangsweerstand in de bedrading van de EGR-klep te zitten en de overige storingen zijn het gevolg van een los hangende stekker.
Bij een Seat Leon uit 2006 met een abs-storing blijkt dat de regeleenheid van de abs inderdaad defect was en de storing veroorzaakte. Maar toch bleven de problemen zich voordoen, ook nadat de unit vervangen was. Een uitgebreide meetsessie later blijkt de nieuwe abs-regeleenheid van het verkeerde type. Weliswaar wel voor de Seat Leon, maar een andere modelserie.
Rookmachine
Aan een Volvo V70 in noodloop wil het garagebedrijf dat Asim inschakelt zijn vingers niet branden. Er is dus nog niets vervangen als Asim zijn rookmachine loslaat op het inlaattraject. Het besluit om dit apparaat in te zetten volgt op de P6805-melding in de motorregeleenheid. ‘drukomzetter turbodrukregeling regelafwijking negatief’. De intercooler blijkt lek, maar na vervanging komt de storing terug. Een nieuwe rooktest wijst uit dat er ook een lek in de vacuümleiding en de laadrukmagneetklep zit.
De volgende klant in Hoogezand is een Audi A8, de dikke Duitser houdt er 30 seconden na het starten mee op. De brandstofpomp is volgens de garagist die de auto binnenkreeg nog goed. Foutcodes zitten er niet in. Bij het opnieuw uitlezen rolt er een P1577 uit. ‘magneetventiel motor-ophanging rechts, onderbreking’. Een controle van het hele brandstofcircuit wijst uit dat de aansturing van de brandstofpomp werkt zoals het hoort, maar het schema in de Bosch database laat ook zien dat de A8 niet één, maar twee brandstofpompen heeft. Laat nu net die tweede, in de kofferbak verstopte pomp, defect zijn. De pomp die het nog wel deed hoort 30 seconden na het starten af te slaan en alleen bij te springen wanneer er extra vermogen gevraagd wordt.
Waar de Audi in ieder geval nog start, geeft een Jaguar XJ met een diesel V6 helemaal geen teken van leven meer. Uit metingen blijkt dat de krukassensor geen signaal krijgt. wat rommelen met de connectors lost de storing op, maar wanneer de rest van de motorruimte weer is dichtgeschroefd, wil de motor weer niet aanslaan. Inspectie met een piepklein cameraatje brengt aan het licht dat de signaaldraad op een vrijwel onzichtbare plaats massasluiting maakt. De isolatie is weggesmolten tegen het motorblok. Het is alleen te zien na het demonteren van hele hoop componenten. Met nieuwe bedrading is het probleem opgelost, maar de vraag blijft: wie heeft die draad ooit zo laten hangen dat hij tegen het blok kon smelten?
Hetzelfde probleem, maar met een andere oorzaak, heeft een Chrysler Voyager diesel. Voordat de Chrysler werd afgezet bij Autodiagnose.eu hadden verschillende bedrijven zich al over de storing gebogen. Daarbij werden het brandstoffilter, de gloeibougies, de injectoren, de retourslangen van de injectoren en het dieselfilterhuis vervangen. Door het vele tevergeefs starten was ook de startmotor bezweken. Uit een meting met de ocilloscoop blijkt dat de raildruk wegvalt bij het starten. Hogedrukpomp en overdrukventiel op de rail blijken in orde, maar er zit nog een regelklep voor de brandstofhoeveelheid op de pomp die een lektest niet doorstaat. Na het vervangen van deze klep, slaat de motor eindelijk weer aan loopt naar behoren. Maar het aantal tevergeefs vervangen onderdelen bij deze auto spant wel de kroon.
Alle diagnosepraktijk cases van 2017 nog eens teruglezen?
Chrysler Voyager slaat niet aan